سید حسن خمینی: امام از لوله اسلحه راه حل هیچ مشکلی را نمی دانست/ فریاد «نه شرقی نه غربی» یعنی از نظر خدا عدالت خواهی می کنیم.

سید حسن خمینی: امام از لوله سلاح راه حل هیچ مشکلی را نمی دانست / فریاد

حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی در این مراسم در سخنانی گفت: انقلاب اسلامی یک پارادایم بزرگ در مسئله فلسطین را تغییر داد و یک گفتمان را پاک کرد و گفتمانی دیگر را جایگزین آن کرد. اگر به این نکته توجه نکنیم، ظاهراً نقش انقلاب در شناسایی مبارزات فلسطین را به درستی درک نکرده ایم.

یادگار امام می‌گوید: قبل از انقلاب اسلامی ایران، در زمان امام بزرگوار، نهضت فلسطین یک جنبش ملی‌گرایانه عربی بود و مبارزان برای نجات بخشی از «سرزمین عربی» حرکت خود را دنبال کردند و شعارها پان عربی و بخشی چپ بود. شعارهای جناحی متاثر از اندیشه کمونیستی آن زمان است و برخی جریان ها با اندیشه مارکسیستی عدالت خواهی فعال هستند.

وی یادآور شد: اگر تاریخ فلسطین را اینگونه بچرخانید، یا جریان عربی باید آن را به قلب میهن عربی باز می گرداند، یا عدالت مارکسیستی می خواست آن را از ظلمی که احساس می کرد تحت تأثیر جریان سرمایه داری است، رها کند. .

یادگار امام گفت: جا دارد از بسیاری از کسانی که در جهان از فلسطین حمایت کرده اند یاد کنیم. مثلا ماندلا فقید در آفریقای جنوبی و بسیاری از جریان های چپ. اما نقطه نظر هر یک از آنها همانطور که گفته شد یا مبارزه با سرمایه داری بود یا جست و جوی یک جریان عربی. به عنوان مثال، اگرچه جمال عبدالناصر قیام کرد و جنگ ها را آغاز کرد، اما حرکت او عرب یا غیر عرب بود.

سیدحسن خمینی تاکید کرد: انقلاب اسلامی این گفتمان را باطل کرد و تاریخ فلسطین را تبدیل به موضوعی اسلامی کرد و دیگر تاریخ عربی و مشترک وجود نداشت. بنابراین مسئله فلسطین به عنوان «اولین قبله مسلمانان» مطرح شد. دیگر بحث حمایت اعراب از «من ایرانی هستم» نبود، بلکه بحث «مسلمان شدم» بود که من ایرانی لبنانی و عرب آن را خود می دانم. اینجا بود که موضوع به پاکستان، هند، اندونزی و مالزی رسید. این بار یک میلیارد مسلمان باید قبله اول خود را آزاد می کردند.

وی افزود: این تفکیک گفتمان اتفاق بزرگی بود که مسئله فلسطین را از یک مرز صرفاً عربی یا جغرافیایی، جغرافیایی، تاریخی و ملی به موضوعی دینی و الهی مرتبط با عزت و غیرت پیامبر اسلام تبدیل کرد. «این بار در سیمای قدس نمی بینیم چند شهید برای وطن می جنگند – که البته ارزشمند است – اما امیرالمومنین (ع) و خیمه خاکی حضرت زهرا (س) و تمثال پیامبر اکرم را داریم. (ص) گره خورده پشت قدس، می بینیم این تاریخ و جغرافیا نیست، حکایت حسادت دینی است.

یادگار امام ادامه داد: در این دوران حماس و جهاد اسلامی متولد شد و این بار فریاد الله اکبر در مبارزه با صهیونیسم متولد شد. این کار بزرگی بود که خمینی، این مرد خدا، در زمان ما در مسئله فلسطین انجام داده است. البته این سیاست محدود به فلسطین نبود. امام دین آمیخته با مادیات بشر را زنده کرد. قبل از او باید یا مذهبی بود یا عادل. چون اگر عدالت می خواستی در جبهه مارکسیستی تعریف می شدی که انگار باید خدا را رها کنی.

وی گفت: فریاد «نه شرقی نه غربی» به این معناست که ما از خدا عدالت می جوییم. آخوند آمریکایی کسی است که فریاد سرمایه داری است. کشیش آمریکایی کسی است که معبد و کلیسای خود را پشت دروازه های سرمایه داری می سازد. تاریخ انقلاب این بود که در این دوگانگی که یا عدالت خواه و مارکسیست باشی یا متدین و سرمایه دار، خط سومی ایجاد کرد که بر اساس آن می توانی آزادی خواه و متدین، خدامحور باشی. و عدالت خواه؛ مثل ابودری که هم عدالت خواه است و هم پشت سر امیرالمؤمنین علیه السلام ایستاده است.

سیدحسن خمینی با اشاره به اینکه تصمیم امام تغییر گفتمان های پذیرفته شده زمان در بحث فلسطین بود، یادآور شد: امام راه حل هیچ یک از مشکلات لوله تفنگ را نمی دانستند.

وی با یادآوری بیداری مردم فلسطین و انتفاضه آنان از منظر امام، گفت: آنها با گلوله به جنگ رفتند، چنان لبخند و نشاطی در چشمان و چهره امام دیده می شد که گویی کار این امام بود. انقلاب ما؛ و این تصمیم نهایی است.

وی ادامه داد: همان جمله ای که امام در ایران فرمودند «همه با هم» امروز در فرمایشات رهبر معظم انقلاب به عنوان تصمیم برای آزادی فلسطین مطرح می شود که بر اساس آن باید همه پرسی با حضور همه گروه های فلسطینی برگزار شود. ; آن وقت خود فلسطینی ها می دانند که چه کنند. الحمدلله پس از امام در تاریخ فلسطین، این پرچم، پیام و صدای زبان و بیان و دست مبارک رهبر معظم انقلاب ادامه یافت و جمهوری اسلامی با سربلندی وارد مسئله حفاظت از فلسطین و قدس و ظلم شد. که امروز ظلم پیامبر اسلام است.هیچ اشتباه محاسباتی صورت نگرفته است که البته نتیجه سکولار نخواهد داشت.

یادگار امام تاکید کرد: وعده الهی پایان می یابد. بیایید همدردی کنیم و مسئله فلسطین را به عنوان یک مسئله زنده در ذهن ها و ذکرها و پرها ببینیم. لذا برگزاری این جلسه در سالگرد رحلت امام بسیار قابل توجه و ارزشمند است. امروز شک نکنید که ملاک عدالت برای هر انسان آزاده ای در جهان، صحبت در مورد مسئله فلسطین است. اگر کسی در جهان واقعاً به دنبال آزادی، عدالت و حقوق بشر است و دروغ نمی گوید، باید صادقانه، صریح و شفاف در مورد مسئله فلسطین صحبت کند.

دیدگاهتان را بنویسید