هیچ مشکلی در خاورمیانه بدون نظر ایران حل نمی شود


ساعت: 12:30
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۲۰
کد خبر: 1807326

فریدون سعیدی گفت: امروز ایران یک قدرت منطقه ای و جهانی است که بدون ایران هیچ مشکلی در منطقه حل نمی شود. بهای استقلال و مقاومت همیشه بالا بوده و ایران تاوان آن را با خون و شهادت داده است.»

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ فریدون سعیدی، کارشناس سیاسی در گفتگو با جهانبین نیوز؛ وی ضمن تبریک دهه فجر گفت: انگلیسی ها رضاخان را در سوم اسفند 1299 اجیر کردند تا به تهران بیاید و با آب آشامیدنی شهر را فتح کند.

وی افزود: رضاخان برای تغییر سلطنت و تابعیت آن به 9 بند، اعلامیه ای تنظیم کرد و آن را بر در و دیوار شهر نصب کرد و حکومت نظامی از ساعت 20 تا 7 صبح، تعطیلی همه روزنامه ها تا دیگری. سفارش و غیره . را می توان ذکر کرد.

سعیدی گفت: 15 سال بعد رضاشاه به ثروتمندترین مرد آسیا و صاحب بهترین زمین های ایران تبدیل شد و تنها دلیل آن تصاحب اموال و زمین توسط مردم بود که از بودجه دولتی برای افزایش ارزش آنها استفاده می کنند.

وی تصریح کرد: رضاشاه در آن زمان وزارت راهسازی را متقاعد کرد که برای اموال شخصی خود جاده بسازد و وزارت کشاورزی را متقاعد به راه اندازی تراکتور، ادوات و ماشین آلات کشاورزی، ایجاد تلگراف و ارتباطات کرد و دولت را برای ایجاد ملک رضا بسیج کرد. شاه

این کارشناس سیاسی استان گفت: از سال 1306 تا 1320 چهل و هفت درآمد مستقیم کشور به اسلحه و مهمات از انگلیس و 800 کیلومتر مربع از اراضی مرغوب ایران از جمله کوه آرارات و دامنه های اطراف آن به ترکیه اختصاص یافت. تحت کنترل بریتانیا این زمان داده شده است.

سعیدی همچنین دشت ناامیدی 300 کیلومتر مربعی در شرق افغانستان و حق کشتیرانی اروند به استثنای 5 کیلومتری آبادان تا عراق را از مواهب و مواهب رضاخان در دوران حکومتش دانست.

او برای سوم شهریور سال 1320 گفت: در این تاریخ همان استعمار انگلیس به ایران حمله کرد و در همان ساعات اولیه ناوگان جنوب متلاشی شد. در تهران، تبریز و اهواز هواپیماهای نیروی هوایی در نهایت اجازه حمله ندارند.»

وی ادامه داد: رضاشاه در شهریور 1320 تبعید شد و تصمیم گرفت چند روزی در کرمان استراحت کند و با مخالفت انگلیسی ها مواجه شد و پسرش را بر تخت سلطنت نشاند و محمدرضا پهلوی 37 سال بر ایران حکومت کرد.

ساعدی گفت: پس از انقلاب مردم ایران در سال 57 در اقتصاد بین الملل، کشورها به سه دسته (کارآفرین، تولیدکننده و تولیدکننده مواد اولیه) تقسیم می شوند که در این میان، کارآفرینان کشورهایی هستند که در حوزه مهندسی پیشرفت کرده اند. به برکت انقلاب و روحیه جهادی جوانان این مرز و بوم به این مهم دست یافتیم.

وی گفت: برق، تلفن، گاز و راه های روستایی، محصولات کشاورزی، فناوری هسته ای، فناوری هوافضا، ساخت تجهیزات نظامی، توسعه صنعت نفت و پتروشیمی، توسعه صنعت فولاد و سیمان، معدن، تولید برق، احداث راه آهن، افزایش فرودگاه، افزایش ظرفیت دانشگاه ها و پیشرفت در حوزه بهداشت و درمان از جمله دستاوردهای انقلاب اسلامی از سال 57 است.

وی تحریف دشمنان و غفلت عوامل داخلی را از دلایل مقایسه انقلاب اسلامی با حکومت پهلوی دانست و افزود: با گذشت 43 سال از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن هنوز باید آن را با دولت های عقب مانده و دست نشانده انگلیس مقایسه کنیم. و آمريكا، ناشي از تحريف دشمنان و دو سهل انگاري يا جهل يا ناآگاهي از عوامل داخلي است.

سعیدی گفت: امروز در فضای مجازی گفته می شود که اگر شاهی بود این تحول صورت می گرفت اما باید بگویم با عفو و مواردی که در زمان پهلوی وجود داشت و پادشاهان آرارات، خوزستان، هرات و. … اگر اینطور بود تا الان تمام استان های کشور بخشیده شده بودند و حالا اگر بخواهیم به استان های مرزی برویم باید ویزا بگیریم.

وی گفت: رژیم سلطنتی باید سلطنت ایران را از نظر اهمیت استراتژیک با آمریکا با مصر مقایسه می کرد اما ایرانی ها راه مبارزه را انتخاب کردند و مصر راه سازش را انتخاب کرد. میلیاردها حجم یارانه دریافت شده است اما ایرانی ها از همان ابتدا فشار اقتصادی و سیاسی، تحریم و جنگ نابرابر را تجربه کرده اند.

ساعدی افزود: امروز ایران یک قدرت منطقه ای و جهانی است که بدون ایران هیچ مشکلی در دنیا حل نمی شود، بهای استقلال و مقاومت همیشه بالا بوده و ایران تاوان آن را با خون و شهادت پرداخته است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید