موانع فکری مهاجمان سید حسن خمینی در حرم امام چیست؟

موانع فکری مهاجمان سید حسن خمینی در حرم امام چیست؟

روز جدید : روز گذشته همزمان با سالگرد رحلت امام خمینی(ره)، برخی از گروه های تندرو با سر دادن شعارهایی در سخنرانی سید حسن خمینی، سخنرانی وی را برهم زدند. رویداد۲۴ به تحلیل جزئیات و تاریخچه این تندروها می پردازد.

12 سال پیش در اوج بحران سال 1367، تندروها علیه سیدحسن خمینی شعار دادند و تشییع جنازه امام خمینی را کنار گذاشتند. سپس برهم زدن سخنان چهره های سرشناس انقلابی رویه شد. از حمله به سخنرانی لاریجانی رئیس جمهور وقت تا برهم زدن سخنرانی حسن روحانی که طی آن ریاست ریاست جمهوری را برعهده داشت.

با وجود هشدارهای بزرگان رژیم، این ماجرا همچنان تکرار می شود. آخرین مورد در روز شنبه این هفته بود. و این بار کسانی که از سید حسن خمینی و مواضع انتقادی او ناراضی بودند، مراسم یادبود امام را در معبد بنیانگذار جمهوری اسلامی بر هم زدند و مراسمی را که روزگاری به دلیل حضور میلیونی مردم تاریخی شده بود، برهم زدند. اختلافات سیاسی و جناحی خبرگزاری فارس در گزارشی از تخریب کنندگان این مراسم نوشت: خمینی در ادامه سخنان خود. این خبرگزاری البته تاکید کرد که تنها کسانی که کارت را داشتند اجازه حضور در جلسه را داشتند، در حالی که سایر افراد مقابل حرم ایستاده بودند. معظم له با انتقاد از مقام معظم رهبری و انتقاد از معترضان گفتند: «در سخنرانی حاج سید حسن خمینی شنیدم که عده ای شعار می دهند و سر و صدا می کنند، کاملاً با آن مخالفم».

زمانی که علی لاریجانی رئیس مجلس بود، در سالگرد پیروزی انقلاب 1370 که مورد هجوم یک گروه تندرو با مهر و کفش قرار گرفت، بیش از هرکس دیگری به دنبال شناسایی عاملان این حمله و نگرانی بود.

در همین رابطه سایت خبری مجلس به سازماندهی اعتراضات علیه علی لاریجانی نوشت: صبح امروز در راهپیمایی 22 بچمن در شهر مقدس قم، عده کمی از مردم که از قبل سازماندهی شده بودند، سعی کردند از دکتر لاریجانی جلوگیری کنند. سخنرانی با برخی شعارها علیه رئیس مجلس. در مراسم باشید و در مراسم باشکوه پیروزی انقلاب اسلامی در شهر مقدس قم آشوب ایجاد کنید. در آن زمان شایعه شده بود که ردپای شورشیان را می توان در هفته نامه افراطی در کوم و یک جریان سیاسی مرتبط در این شهر که به موازات جبهه پایداری فعالیت می کرد، جستجو کرد.

بعدها، پس از جنجال های فراوان، گزارش تحقیق و تفحص مجلس، گزارش محرمانه چند صد صفحه ای را به گزارشی چند صفحه ای تبدیل کرد و شش اقدام «خودسری» سال های اخیر از جمله برهم زدن سخنرانی اکبر را یادآور شد. هاشمی رفسنجانی و سید حسن خمینی، یعنی. همچنین از سردادن شعارهایی علیه تعدادی از مراجع عالیقدر قم از جمله آیت الله جوادی آملی، لطف الله صافی گلپایگانی، ابراهیم امینی و رضا استادی یاد شد.

البته این حرکت حامیان رسانه ای قوی هم دارد. در سال 1368 کیهان پس از قطع سخنرانی سیدحسن خمینی از عملیات این گروه افراطی حمایت کرد و نوشت که برخلاف ادعای سایت‌های شورشی و بیگانه، اعتراض به سیدحسن خمینی توسط «اقلیت تحریک‌شده» برانگیخته شده است. »! اینطور نبود، اما با توجه به اسناد صوتی و تصویری موجود و میلیون‌ها نفر حاضر در صحنه، اعتراض به او اعتراضی سراسری، خودجوش و علنی بوده و در غیر این صورت تا زمان جدایی با سعادت، تنها در اقلیت بوده است. خط امام خمینی (ره) و همراهی با یاغیان و دشمنان امام راحل (ره) اعتراض کردند. نه، اما میلیون ها نفر روی صحنه با تمام وجود و از ته دل از مواضع آقای سید حسن خمینی عصبانی بودند. چیز دیگری بود؟!

به گزارش رویداد۲۴، سوال مهمی که از سوی فعالان سیاسی مطرح می شود این است که چگونه این افراد شناسایی نشده اند؟ این افراد که اجازه حضور در حرم امام خمینی (ره) را دارند، مورد حمایت دفتر مرحوم مصباح یزدی و هفته نامه پرتو سوهان هستند، هیچکس زحمت تکرار اشتباهات خود را نمی دهد.

جواد امام از چهره های نزدیک به سید حسن خمینی به رسانه ها گفته است که عده ای خواسته یا ناخواسته بذر کینه و نفاق را در جوار حرم امامی می کارند که رمز موفقیت و پیروزی ملت را در وحدت و اتحاد می داند. برای غلبه بر بحران های سیاسی، اقتصادی و بین المللی نیازمند وحدت و انسجام ملی هستیم. تاکید آقای خمینی بر سیاست حفاظت، بشارت و هشدار توسط آقای سیدحسن برای بازرگانان تزویر و کینه توزی در کشور جذابیتی نداشت و آنها را مجبور کرد از هیچ فرصتی برای تهمت و حمله به او دریغ نکنند.

البته حامیان کالیباف نیز ماهرانه سعی کردند این انتقادات را به جبهه پایداری نسبت دهند و از رفتارهای ابرانقلابی این جریان انتقاد کنند. محمود رضوی نوشت: اگر از مراجع تقلید حضرت آقا هستید، ایشان علناً فرموده اند که شما مجاز به انجام این کارها نیستید. معتبی توانگر در توییتر خود نوشت: «امروز کمتر کسی می‌خواست جلوی سخنرانی آقای حسن خمینی را بگیرد. پیاده نظام آگاهانه یا ناخودآگاه جریانی است که فکر می کند هر چه بیشتر فریاد بزنند ابرانقلابی می شوند! اما همچنان پشت سخنران را نادیده می گیرند.» استفاده همیشگی آنها از سخنران اصلی به ممنوعیت رهبری از حضور احمدی نژاد در انتخابات 96 اشاره دارد که احمدی نژاد با آن مخالفت کرد. نزدیکان کلیباف به کنایه به حامیان احمدی نژاد و جبهه پایداری می گویند که شما به نصایح رهبری گوش نمی دهید پس ایشان باید پشت بلندگو به شما دستور بدهد. محسن کوکان نماینده سابق مجلس و از چهره های نزدیک به لاریجانی گفت: حفظ و تقویت نظام نیز جذب حداکثری و دافعه حداقلی است. تا اینکه چنین توصیفی را در نیروهای مدعی انقلابی مشاهده کنیم».

دیدگاهتان را بنویسید