جزئیات اجرایی فاز دوم طرح هوشمندسازی یارانه آرد

جزئیات اجرایی فاز دوم طرح هوشمندسازی یارانه آرد

روز جدید مشاور وزیر اقتصاد گفت: در مرحله دوم اجرای طرح هوشمند یارانه آرد و نان، بازپرداخت 15 درصدی هزینه ها به تولیدکنندگان نان و تخصیص سهمیه بر اساس نتایج ارائه می شود.

اجرای فاز اول طرح یارانه نان هوشمند و جزئیات ورود به فاز دوم این طرح تشریح شد.

وی با اشاره به اینکه بیش از 90 روز از اجرای طرح هوشمند یارانه نان و آرد می گذرد، گفت: بیش از 70 میلیون کارت بانکی یکتا در این 90 روز حدود 82 میلیارد تومان از طریق دستگاه های کارتخوان هوشمند نان خریداری کرده اند. نان روزانه خریداری می شود این کار توسط مردم انجام می شود، یعنی به طور متوسط ​​روزانه حدود هزار تومان نان خریداری می شود.

مشاور وزیر اقتصاد افزود: این عدد برای اولین بار توسط سامانه هوشمند یارانه نان نشان داده شد و بر اساس اطلاعات این سامانه، تعداد معاملات مربوط به نان به بیش از 8.5 میلیون تراکنش در روز رسید. در مجموع بیش از 4.5 میلیون قرص نان تاکنون در سامانه بیش از 670 هزار تن آرد مصرف شده گزارش شده است.

جلال همچنین درباره تغییر ایجاد شده بر اساس این آمار توضیح داد: بر اساس اطلاعات کارتخوان های سابق که پس از شیوع کرونا در نانوایی های کشور رواج پیدا کرد، قبل از شروع طرح، ماهانه 4200 میلیارد تومان را نشان می دادند. فروش نان در ماه این داده ها به اندازه کافی دقیق نبود و گاهی اوقات آلودگی معاملات وجود داشت. امروز با پالایش معامله به رقم فروش ماهانه 2400 میلیارد تومان در سراسر جهان رسیده ایم.

مشاور وزیر اقتصادی علت افت فروش نان را با پالایش این تراکنش تشریح کرد و افزود: ممکن است قبل از اجرای این طرح از این کارتخوان برای مصارف دیگری استفاده می شده و این موارد الزامی بوده است.

وی با اشاره به افزایش حجم معاملات در استان های مختلف پس از اجرای طرح هوشمند یارانه نان، اعلام کرد: قبل از اجرای طرح، تعداد معاملات در نانوایی های ما روزانه 6.8 میلیون تراکنش بود و امروز داریم. 8.5 میلیون تراکنش در روز یعنی افزایش 20 درصدی این درصد از خرید الکترونیکی مردم است.

جلال تاکید کرد: تا زمانی که زیرساخت های کافی از نظر فناوری و داده ها با دقت قابل قبولی نداشته باشیم، اجرای هر سیاستی می تواند منجر به آسیب به نانوا و مردم شود، بنابراین این داده ها به ما کمک می کند تا در مرحله دوم سیاست گذاری دقیقی داشته باشیم.

وی در خصوص علت عدم تجهیز برخی نانوایی های استان تهران به دستگاه های کارتخوان هوشمند گفت: برخی از تجهیزات نانوایی ها خارج از حوزه اختیارات ما است چرا که طبق مصوبه مجلس، نانوایی ها باید دارای 5 مولفه دیتا باشند تا بتوانیم این کار را انجام دهیم. قادر به نصب کارتخوان ها و نانوایی هایی هستند که هنوز به دستگاه مجهز نیستند، ممکن است در یک یا چند مورد از این داده ها نقص داشته باشند، در غیر این صورت برای تجهیز سخت افزار کمبودی نداریم.

جلال همچنین درباره مجتمع های نانوایی و لزوم تجهیز آنها به کارتخوان های متعدد گفت: سیاست ابلاغی ما این بود که بیش از یک دستگاه کارتخوان برای مجتمع ها تهیه کنیم و این موضوع در دستور کار قرار دارد که سریعتر انجام شود.

وی گفت: برآورد ما این است که 72 هزار نانوایی در کشور مجهز هستند و 2 هزار و 500 نانوایی به دلیل خرابی یکی از 5 مؤلفه اطلاعاتی همچنان به کارتخوان مجهز نیستند.

مشاور وزیر اقتصاد لزوم رفع نواقص طرح را در مرحله اول در استان هدف یعنی. استان زنجان و همچنین عدم تجهیز 1500 نانوایی در استان تهران: در استان زنجان تجهیزات نانوایی ها به بیش از 100 درصد رسیده است، اما استان تهران جزء آخرین استان هایی است که قرار است شامل شود. البته در تهران درجه تجهیز نانوایی ها با دستگاه کارت خوان بالاست اما در مجموع 1500 نانوایی در استان باقی مانده است.

وی همچنین اعلام کرد: مرحله دوم طرح بهبود یارانه نان در چند استان به صورت آزمایشی انجام می شود و پس از رفع مشکلات و شناسایی شرایط و آمادگی سایر استان ها، در سطح کشور اجرا می شود.

جلال اولین هدف از طرح هوشمند یارانه نان را جلوگیری از انحراف در استفاده از یارانه آرد و نان برشمرد و گفت: تحلیل داده های به دست آمده از سامانه هوشمند یارانه آرد و نان موارد و مشکلات متعدد دیگری را شناسایی می کند.

وی درباره تخلفات نانوایان اظهار داشت: اگر تخلفات در حوزه تردد ماشین باشد که بلافاصله قابل تشخیص است اما از نظر معاملات نادرست کمتر از 3 درصد برای دریافت کمک هزینه بیشتر در گذشته انجام شده است. 90 روز که در ابتدا تسامح بود، ما انجام می دهیم، اما در همه موارد تخلفات قابل مشاهده و تحلیل است.

مشاور وزیر اقتصاد در خصوص اجرای فاز دوم طرح یارانه نان هوشمند و اتفاقاتی که در این مرحله رخ خواهد داد، گفت: در فاز دوم دو اتفاق می افتد، اول بازگرداندن غرامت به 15 درصد از هزینه های نانوایی که در فاز اول اعمال می شود و در مرحله دوم، جبران افزایش هزینه نانوایی که شامل اجاره بها و دستمزد است و از استانی به استان دیگر متفاوت است، واقعی تر می شود.

وی افزود: نکته دیگر این است که توزیع آرد یارانه ای بر اساس بهره وری انجام می شود و فرصت تولید بیشتر برای نانوایی هایی فراهم می شود که بر اساس رتبه بندی نانوایی ها بر اساس نظر مردم و بازرسی ها، عملکرد بهتری داشته باشند. و این ارزیابی بر نسبت آرد یارانه ای و کمک هزینه پرداختی دولت به آنها تأثیر می گذارد.

مشاور وزیر اقتصاد تاکید کرد: در چارچوب اجرای طرح هوشمند یارانه نان تغییری در قیمت نان برای مردم نخواهیم داشت.

وی گفت: سهمیه آرد مرتبط با مجوز نانوایی از بین می رود و با تخصیص سهمیه عملکردی جایگزین می شود.

25 درصد نانوایی ها به دستگاه کارتخوان مجهز نیستند

در ادامه این برنامه بیژن نوروزی مقدم رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران با اشاره به برخی مشکلات در زمینه نصب دستگاه های هوشمند نان گفت: در سطح شهر تهران با مشکلاتی مواجه هستیم که از جمله آن 24 درصد است. واحدهای ما هنوز به کارتخوان مجهز نیستند.

وی همچنین خواستار اصلاح نواقص طرح در مرحله آزمایشی و بازنگری در کمک هزینه پرداختی برای تامین اجاره بها و دستمزد تولیدکنندگان نان شد و اکنون 15 درصد قیمت نان نوع اول را درخواست کرد.

عملکرد کارت خوان در گرما بدتر نمی شود

در این پخش داریوش نعیم آبادی مدیر اجرایی طرح هوشمند یارانه آرد و نان درباره تجهیز نشدن برخی نانوایی ها به دستگاه کارتخوان گفت: دلیل این کمبود تجهیزات قطعاً نقص در 5 رکن اطلاع رسانی است که در قانون وجود دارد. تعریف کرده است و تا زمانی که المان های اطلاعاتی تکمیل نشود، نانوایی با دستگاه جایگزین می شود، تجهیز نمی شود و نانواها باید اطلاعات را تکمیل کنند.

وی با تاکید بر اینکه گفته می شود عملکرد دستگاه در دماهای بالا خراب می شود، تاکید کرد: اخیرا به استان خوزستان سفر کردیم و دمای نانوایی 60 درجه بود و دستگاه در حال کار بود و البته سازنده دستگاه کارکرد آن را تضمین می کند. تا 60 درجه به بالا اجازه شارژ نمی دهد.

نعیم آبادی درباره ارائه خدمات تعمیر و نگهداری ماشین آلات تاکید کرد: سرویس و نگهداری ماشین آلات ظرف مدت دو ساعت انجام می شود، البته تجهیز نانوایی ها به کارتخوان دوم بسیاری از مشکلات را برطرف می کند و هم اکنون در تهران 4600 با دستگاه دوم 8900 حبازی مجهز است.

وی در خصوص زمان اصلاح خلاء اطلاعات نانوایی ها و تجهیز آنها به دستگاه های هوشمند تاکید کرد که این کار به سرعت انجام می شود و ادامه داد: ظرف 24 ساعت گذشته اطلاعات 300 مورد را اصلاح کرده ایم و با همکاری انجام شده است. نهادهایی مانند ثبت احوال و مخابرات تا پایان مرداد ماه مشکل تکمیل اطلاعات نانوایی های تهران حل می شود.

دیدگاهتان را بنویسید