جزئیات اسکان و درمان 5000 معتاد متجاهر در تهران

ساعت: 12:00
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۰
کد خبر: 1791184

معاون حمایت اجتماعی سازمان رفاه اجتماعی، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران جزئیات درمان 5 هزار معتاد متجاهر شهرداری تهران را تشریح کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سعید شرف دوست درباره برنامه های شهرداری تهران برای ساماندهی افراد تحت تکفل گفت: زاکانی شهردار تهران از سوی وزیر کشور به عنوان رئیس پایگاه اجتماعی تهران انتخاب شده است. معتادان متجاهر وجود دارند که شهردار تهران در بین آنها قول مساعد برای برخورد مساعد با 5000 معتاد متجاهر از تیم شهرداری را داده است.

وی با بیان اینکه زیرساخت هایی برای اجرای این روش در تهران وجود دارد، در راستای اجرای این طرح، افزود: برای آن 5 هزار نفر باید یک یا چند مرکز درمانی ایجاد شود که شهردار تهران متعهد به درمان و اولویت دادن به آن هاست. در مراکز غربالگری بهزیستی به عنوان افراد مسن و غیره پذیرفته نمی شود و همچنین افرادی که جذب نیروی انتظامی می شوند که با روند مددکاری آنها را متقاعد به درمان می کنیم و با توجه به این زیرساخت ها و کمک های پلیسی معتادان شناسایی می شوند و پس از آن استخدام، کار درمان آغاز خواهد شد.

شرف دوست در خصوص نحوه برخورد با این افراد گفت: پس از ثبت اطلاعات این افراد، خود و خانواده آنها را شناسایی می کنیم و پس از سم زدایی بحث الحاق خانواده مطرح می شود. اما اولین قدم این است که فرد خود را بشناسد و به مرور زمان درمان جسمی و روحی انجام شود.

وی با بیان اینکه به موازات درمان، مددکاران خانواده پیدا می کنند و روند کمک به خانواده این افراد را برای جمع شدن انجام می دهند، گفت: خانواده این افراد نیز تحت آموزش هستند.

معاون رفاه اجتماعی سازمان رفاه اجتماعی، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه این دوره درمان از 9 ماه تا یک سال است، گفت: البته این شروع کار و شرایط این دستیار تحت درمان باید حداقل به مدت سه سال تحت نظر باشد. از چرخه اعتیاد به طور کامل خارج شوید.

شرف دوست در پاسخ به این سوال که آیا در دوره شهرداری قبلی چنین طرح هایی در قالب بهاران اجرا می شد یا خیر، تصریح کرد: این طرح تا قبل از تاسیس مشکلاتی داشت. با توجه به اینکه سم زدایی و حفاظت از فرد انجام نشده و دوره شش ماهه خوب نبوده است، اما اکنون درمان این افراد با هنردرمانی و خواندن مشکلات روحی آغاز می شود و سعی می کنیم در این مدت در خانواده آنها شناسایی شوند. -سال دوره درمان ارتباط. اما در نظر داشته باشید که سایر تشکل های اجتماعی نیز باید وارد این کار شوند، زیرا شهرداری به تنهایی نمی تواند کار را انجام دهد و باید موازی با گروه های جهادی، کانون های پشتیبانی محلی، محلی، مساجد و بنیادهایی مانند علوی و… متحد شود. امیدواریم با کمک این سازمان ها درصد درمان را افزایش دهیم.

وی گفت: در حال حاضر بر اساس اعلام پلیس، تنها پنج درصد افراد تحت درمان و بهبود هستند و مابقی پس از خروج از مراکز ترک اعتیاد دچار لغزش می شوند. این نشان می دهد که در درمان این افراد فقط دسترسی محدود است و کار روانی روی آنها انجام نمی شود که می خواهیم روی این افراد کار فرهنگی، هنری، معنوی و خودشناسی انجام دهیم که البته در کشورهای دیگر هم موفق است. مثل مالزی

معاون پشتیبانی اجتماعی سازمان بهزیستی، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه اکثر این افراد (معتادین متجاهر) خود را فراموش کرده اند، افزود: فقط روانشناس نباید برای خودشناسی کار کند. این مردم؛ اما روحانیت و غیره باید برای شفا و نجات این افراد تلاش کنند.

وی در خصوص زمان شروع رسمی این طرح گفت: دکتر زاکانی تمرکز زیادی روی این موضوع دارد و تلاش و برنامه ریزی زیادی داشته است تا طی دو تا سه ماه آینده بین 2 تا 3 هزار نفر پذیرش کند که تعدادی از آنها به اصطلاح لجن گلخانه ای است و بخشی دیگر در حال جذب پلیس شهری و مراجعه به مراکز درمانی است.

شرف دوست گفت: من بارها به ملاقات معتادان رفته ام و دیده ام که یکی از چالش ها رعایت نکردن کرامت انسانی است و با این معتادان به عنوان زندانی یا بدتر رفتار می شود. «تا زمانی که این دیدگاه بر درمان معتادان حاکم باشد و اگر بخواهند به جای دستگیری مچ دست بگیرند، اتفاق خوبی نمی افتد.

معاون حمایت اجتماعی سازمان بهزیستی، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که آیا شهرداری وارد فرآیند سم زدایی این معتادان خواهد شد؟ وی گفت: ما وارد سامانه سم زدایی نمی شویم بلکه از موسسات اجتماعی دارای مجوز استفاده می کنیم اما دوره آموزشی مددکاران و نیروی کار مورد استفاده در این طرح را برای درمان صحیح معتادان تدوین کرده ایم.

وی در خصوص تامین زیرساخت ها گفت: زیرساخت های موجود را داریم اما نیاز به بازسازی و مقاوم سازی دارد و این اقدامات قبل از شروع پروژه به اتمام می رسد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید