جزئیات افزایش اختیارات مجازات ها؛ افزایش 5 برابری مجازات کلیه جرائم مندرج در قانون


ساعت: 12:06
تاریخ انتشار: 1401/02/20
کد خبر: 1837727

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی مواردی از افزایش اختیارات این سازمان را معرفی کرد. تشدید جرایم مالی، نصب بنر تخلفات و صدور ضمانت اجرایی اجرای حکم از اختیارات جدید سازمان تعزیرات است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نشست رئیس سازمان تعزیرات حکومتی با ستاد و روسای اجرایی این سازمان برای تبیین اهداف سال 1401 صبح امروز برگزار شد.

احمد اسانلو رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در این نشست گفت: از روز گذشته که رئیس جمهور از اجرای طرح اصلاح نظام پرداخت یارانه ها خبر داد، وارد فاز جدیدی در این زمینه شده ایم. تشریح تعهدات جریمه ها به زودی اعلام می شود.

وی در تشریح دلایل اجرای طرح اصلاح یارانه ها گفت: سوال جامعه این است که این طرح چیست و چه نیازی دارد؟ این طرحی است که چاره ای جز اجرای آن نداشتیم و نتیجه تعلل هر روزه آن، ایجاد تورم، نقدینگی، رانت و فساد بیشتر در اقتصاد است.

اصانلو ادامه داد: در قانون بودجه سال 1400 بر اساس پیش بینی درآمدی که در چند ماه اول و در دولت قبل هزینه شده بود، 8 میلیارد دلار برای یارانه کالاهای اساسی در نظر گرفته شد.دولت فعلی منابع ارزی برای واردات کالاهای اساسی نداشت. کالاهای اساسی مانند مواد اولیه دام و غیره. البته این مشکل برای دولت های قبلی هم بود چرا که درآمدهای دولت در سال های اخیر آنطور که انتظار می رفت نبوده است.

وی افزود: سال گذشته 30 میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی هزینه شد که مبالغ لازم با ایجاد پول و تامین ارز بازار آزاد و توزیع 4200 جلد به واردکننده تامین شد. این روش تورمی بوده و تورم 40 درصدی نسبت به سال قبل و تورم بالای سالهای گذشته ناشی از این سیستم است.

اسانلو تاکید کرد: بر اساس آمار رسمی بانک مرکزی به ازای هر میلیارد دلار واردات کالاهای اساسی و عرضه ارزان آنها، تورم دو درصد افزایش می یابد. این علاوه بر رانت و فساد پشت پرده ای است که از ارز ترجیحی ناشی می شود و دولت طبق قانون موظف است این برنامه را برای رفع این مسائل اجرا کند.

وی تاکید کرد: دولت فعلی چاره ای جز ایجاد نظام عادلانه یارانه ها ندارد چرا که نتیجه تداوم وضعیت فعلی افزایش تورم و تورم است. بنابراین منطقی بود که دولت این ریسک را بپذیرد.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در ادامه با ذکر مثالی از ناعادلانه بودن توزیع ارز ترجیحی گفت: آرد و دانه های روغنی با ارز 4200 تنی و یارانه دولتی بین کارخانه ها توزیع شد. نتیجه این بود که کارخانه‌ها محصولات خود را ارزان‌تر به مردم عرضه می‌کردند. اما برخی از این محصولات به خارج از کشور صادر شده و چندین برابر بیشتر به فروش می‌رسد، یعنی سود تولیدکننده ماکارونی و روغنی که گویا از صادرات سود می‌برد، در واقع یارانه دولتی است.

وی افزود: بحث قاچاق جای خود را دارد و ما هم پرونده های خود را داریم. در این گزارش آمده است که روزانه حداقل 300 تن نفت تنها به پاکستان قاچاق می شود. باید دید چقدر به افغانستان، عراق و ترکیه صادر می شود.

اصانلو افزود: اگر منابع ارزی داشتیم موضوع فرق می کرد اما اکنون باید 25 هزار حجم ارز از بازار بخریم و 4200 جلد به واردکننده بدهیم که تورم می طلبد و تورم شدید را به دنبال دارد. رکود اقتصادی و رکود.بنابراین دولت چاره ای جز اعمال قانون و اصلاح نظام یارانه ها نداشت.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه اجرای این طرح مستلزم تغییر و تنظیم بازار است، بر نقش این سازمان در کنترل بازار تاکید کرد و گفت: اینها تخلفات بازار بوده است. بر این اساس به سران قوا پیشنهاد افزایش اختیارات را به مدت یک سال دادیم که با آن موافقت شد و به زودی مصوبات ابلاغ خواهد شد. در متن این مصوبه قاعده اول این است که کلیه جریمه های تعیین شده در قوانین 5 برابر و میزان جریمه بسیار بالا خواهد بود.

وی افزود: مصوبه دیگر اختیارات ویژه مدیران شعب بدوی برای پلمپ و نصب بنر قبل از صدور حکم قطعی است و با اعلام رای قضات محلی می توانند دستور پلمب و بنر را صادر کنند. در دوره یکساله صلاحیت رسیدگی به تخلفات بازار که قبلاً در صلاحیت هیأت های صنفی بود به سازمان جنایی کشور بازگردانده شد.

معاون وزیر دادگستری در ادامه سخنان خود گفت: یکی دیگر از تصمیمات تحول آفرین این است که تا قبل از اجرای احکام دادگاه های کیفری ضمانت اجرایی وجود نداشت، اما اکنون با ابلاغ این حکم، اجرای احکام تعزیرات دارای ضمانت اجرایی است. حق چاپ این واحد. . این یک تصمیم بسیار مهم است. در حال حاضر 42 هزار پرونده اجرایی فقط در شهر تهران داریم که به دلیل این خلاء قانونی اجرایی نشده است و اکنون این پرونده ها قابل ساماندهی است.

وی ادامه داد: در ابتدای کار در سازمان تعزیرات حکومتی بر حضور موثر و مستمر خود در بازار تاکید کردیم. یکی از برنامه های این راهبرد توجه ویژه به گشت های مشترک بود که در مقایسه با عملکرد نیمه دوم سال نسبت به شش ماهه اول سال قبل شاهد افزایش 32 درصدی گشت های مشترک سیار هستیم. این راهبرد در سال جدید با اجرای نظام یارانه ای عادلانه ادامه خواهد داشت. در همین راستا اعلام می کنم در حال حاضر 180 نفر از کارآموزان رئیس شعبه سیار تعزیرات در حال آموزش هستند تا بتوانیم عملکرد خوبی در بازار داشته باشیم.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید