جزئیات افزایش حقوق برای کارمندان سال آینده / فرمول برابری چیست؟

جزئیات افزایش حقوق برای کارمندان سال آینده / فرمول برابری چیست؟

روز جدید : بالاخره پس از گذشت حدود ۲ ماه از اعلام احتمال افزایش حقوق کارکنان و گمانه زنی ها در این راستا، تکلیف مشخص شد و به نظر می رسد افزایش حقوق به سال آینده موکول شده است.

مریم فکری: گزارش ها حاکی از آن است که در جلسه اخیر مسئولان ارشد سازمان برنامه و بودجه، افزایش دستمزد 1402 در قالب ساختار و مبانی اقتصادی بخشنامه بودجه 1402 بازنگری شد.

بر اساس برنامه زمانبندی اعلام شده در این جلسه، پس از تصویب سیاست ها و سیاست های بخشنامه بودجه در شورای اقتصاد، بخشنامه بودجه از سوی رئیس جمهور و در ادامه با اعلام بودجه پیشنهادی دستگاه ها به برنامه کشوری ابلاغ و ابلاغ می شود. سازمان بودجه تا پایان مهرماه و جمع بندی این پیشنهادات تا 25 آبان ماه لایحه بودجه سال 1402 تا 19 آذرماه در دولت نهایی شد و تا 24 آذرماه این لایحه تقدیم شورای اسلامی می شود.

پیشنهادی که به دولت رفت

در روزهای اخیر رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس احتمال افزایش حقوق کارکنان دولت را به طرق مختلف تایید کردند.

مردادماه امسال سازمان استخدامی اعلام کرد که پیشنهاد افزایش حقوق کارمندان در دست بررسی است. بر اساس اعلام وقت دولت و سازمان استخدامی کشور، پیشنهاد افزایش حقوق و مستمری کارکنان و مستمری بگیران از سوی این سازمان مشترک با سازمان برنامه و بودجه کشور به دولت ارائه شد.

تساوی حقوق، افزایش قدرت خرید و کمک به حفظ بنیان خانواده در راستای قانون ملی جوانان از جمله اهداف این پیشنهاد است.

مدل جدید پیشنهادی به این صورت است که معادل ریالی مزایای در نظر گرفته شده برای کارکنان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان کشوری تحت عنوان تناسب مزد به دستمزد اضافه می شود.

چالش تامین اعتبار

اما در هشتمین روز از شهریور ماه، مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوالی مبنی بر افزایش حقوق کارکنان و مستمری بگیران، اعلام کرد: جلسات بررسی این موضوع در حال برگزاری است. برای تأمین بودجه برای اجرای آن برگزار شد، اگرچه هنوز در دولت نهایی است

وی گفت: بحث افزایش حقوق ابتدا باید در دولت نهایی شود سپس به شورای اسلامی یا سران قوا ارسال شود تا قانونی و اجرایی شود.

از سوی دیگر میشم لطیفی رئیس سازمان اداری و سازمان استخدامی نیز گفت: تامین اعتبارات افزایش دستمزد باید از محل منابع ثابت باشد و از بانک مرکزی که بار تورمی دارد وام گرفته نشود.

فرمول یکسان سازی حقوق کارمندان

این در حالی است که میشم لطیفی، رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، اوایل شهریورماه در خصوص تصمیمات اتخاذ شده برای افزایش حقوق کارکنان دولت، اظهار داشت: پیشنهاداتی را برای جبران خدمات آماده کرده ایم که البته در لایحه بودجه 1401 آمده است. اما مجلس آن را تغییر داد.

معاون رئیس جمهور افزود: نظام حق الزحمه یک درصد است و برای کارمندانی که درآمد بیشتری دارند، این درصد باعث می شود درآمد آن افراد بیشتر شود. بنابراین طبق قانون خدمت مصوب سال 86 افزایش حقوق باید بر اساس امتیاز و ضریب سالیانه باشد که نادیده گرفته شده است.

لطیفی تاکید کرد: پیشنهاد ما این بود که برای افزایش حقوق به مدل نقطه ای نگاه کنیم. ما همچنین پیشنهاد کردیم که افزایش حقوق از ابتدای شهریور ماه انجام شود. البته ما نگران منابع افزایش دستمزد هستیم.

وی افزود: اعطای وام برای افزایش دستمزدها باید از منابع ثابت باشد و از بانک مرکزی که بار تورمی را به همراه دارد وام گرفته نشود.

وی درباره همسان سازی حقوق کارگران و کارمندان نیز گفت: کارگروهی با مشارکت چند دستگاه به منظور ساماندهی پرداخت عادلانه در سازمان اداری و کارگری تشکیل شد. کارکنان در سیستم حقوق و دستمزد از مشکلاتی رنج می برند که باید اصلاح شوند. البته موضوع اصلی بحث تورم است و تا زمانی که موضوع تورم حل نشود، افزایش دستمزدها ضمن ایجاد نشاط موقت، در نهایت تاثیری نخواهد داشت.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با بیان اینکه در بحث دستمزد و حقوق، الزامات سازمان ها و نهادها را مد نظر قرار می دهیم، تاکید کرد: در بحث پرداخت دستمزد عادلانه به سراغ مشاغل مشخص در سازمان ها و سازمان ها و یکسان سازی معین می رویم. دستمزد یعنی پرداخت حقوق یکسان به کارکنان این یک دستگاه و سازمان نیست زیرا شرایط رقابتی بین کارکنان در این شرایط از بین می رود اما به زودی سیستم جامع و یکپارچه حقوق و پاداش و ایجاد یک شماره شناسایی منحصر به فرد خواهیم داشت. برای کارکنان دقیقاً در این راستا است.

دیدگاهتان را بنویسید