جزئیات برنامه دولت برای افزایش حقوق کارمندان و مستمری بگیران

جزئیات برنامه دولت برای افزایش حقوق کارمندان و مستمری بگیران

دولت بررسی الگوی جدید افزایش حقوق کارکنان و مستمری بگیران نظامی و کشوری را برای بهبود معیشت و افزایش قدرت خرید آغاز کرده است. با توجه به افزایش 10 درصدی دستمزدها و فاصله آن با تورم، این سقوط قابل پیش بینی بود.

صبح دیروز خبرگزاری رسمی دولت خبری را منتشر کرد که هم برای کارمندان دولت، هم برای مستمری بگیران ارتش و هم برای مستمری بگیران روستایی بسیار مهم و حیاتی بود. به گزارش ایرنا، سازمان امور اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه در پیشنهادی مشترک، مدل جدیدی را برای افزایش حقوق و مستمری کارکنان دولت و مستمری بگیران برای بررسی و تصمیم گیری ارائه کردند.

هدف؛ بهبود معیشت و افزایش قدرت خرید

به گزارش ایرنا، این پیشنهاد برای بهبود و حمایت از معیشت کارکنان غیرنظامی و لشکری ​​و مستمری بگیران و ارتقای قدرت خرید آنها به دولت ارائه شد و طی روزهای آینده مراحل قانونی تصویب آن طی خواهد شد.

چرا این اتفاق افتاد؟

علت تلاش دولت برای تعدیل اندازه و الگوی افزایش دستمزد شاید به این دلیل است که وزیر سابق کار در سال اول تعیین افزایش دستمزد دست به اقدامات عجیب و غیرحرفه ای زد و پیامدهای آن گریبان دولت 13 را گرفت. .

همکاری وزیر دولت با شورای عالی کار برای افزایش 57.4 درصدی حداقل دستمزد سازمان تامین اجتماعی، اگرچه حمایتی به نظر می رسید، اما تبعات اقتصادی زیادی به همراه داشت و مشکلات زیادی را ایجاد کرد. از سوی دیگر تصمیم افزایش تنها 10 درصدی درآمد کارگران باقی مانده با هیچ منطق و قانونی سازگار نبود و زبان دولت را در قبال شکایات متعدد بازنشستگان از تامین اجتماعی کوتاه کرد. علاوه بر این دو اتفاق، تصمیم و پیشنهاد دولت در لایحه بودجه مبنی بر افزایش تنها 10 درصدی حقوق کارکنان و مستمری بگیران ارتش و روستایی تفاوت چندانی نداشت و باعث گلایه بسیاری شد.

افزایش 10 درصدی دستمزد در برابر تورم حداقل 40 درصدی

نمونه آن سخنرانی فرزاد اشرف از فعالان بازنشستگی کشوری در همایش روز خانواده و تجلیل از بازنشستگان بود که در حضور سرپرست وزیر کار و مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: ما درخواست افزایش دستمزدها متناسب با تورم است، تورم پارسال 40 تا 50 درصد بوده اما افزایش دستمزدها 10 درصد است، سوال اصلی این است که آیا مسئولان می توانند برنامه ای برای مدیریت زندگی بازنشستگان با دستمزد فعلی مستمری بگیران ارائه کنند. ، که میانگین آن حدود 8 میلیون تومان است؟

سرنوشت بازنشستگان تامین اجتماعی چه شد؟

اما در کنار این خبر خوش برای مستمری بگیران و مستمری بگیران لشکری ​​و روستایی، بازنشستگان کارگری را نیز نباید فراموش کرد. بازنشستگانی که پس از گذشت 5 ماه از سال هنوز افزایش حقوق قانونی خود را دریافت نکرده اند و پس از کش و قوس های فراوان در ماه های اخیر منتظر میزان افزایش حقوق هستند، وزرای اقتصاد و رفاه اجتماعی به عنوان دو وزیر عضو هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی آنها را تأیید کند.

علی بابایی کارنامی رئیس فراکسیون کارگری با انتقاد از بی توجهی دولت به وضعیت مستمری بگیران تامین اجتماعی از وزرای کار، اقتصاد و هیات امنای تامین اجتماعی خواست هر چه سریعتر در خصوص افزایش حقوق این افراد تصمیم گیری کنند. گروه . البته «محمدهادی زاهدی وفا» سرپرست وزارت رفاه اجتماعی چهارشنبه هفته گذشته پس از جلسه هیأت وزیران این خبر را منتشر کرد که «تصمیم اصلاح حقوق بازنشستگان نهایی شده و اجرای آن نیازمند جلسات کارشناسی است که جزئیات آن به شرح زیر است. هفته آینده برای عموم منتشر شود.” حالا دو روز از هفته ای که زاهدی وفا اعلام کرد می گذرد اما هنوز این تصمیم نهایی اعلام نشده است.

حدس و گمان نامشخص

در همین حال، گمانه زنی هایی پیرامون خبر دیروز خبرگزاری دولتی مطرح شده است. ضمناً با توجه به شکایات متعدد مستمری بگیران تامین اجتماعی در ماه های اخیر و افزایش دستمزدها که در نهایت شامل حقوق فعلی آنها نیز می شود، دولت اقدامات پیشگیرانه را برای بروز چنین شکایاتی در بین کارکنان لشکری ​​و کشوری در دستور کار قرار داده است. و مستمری بگیران طبیعتاً اکنون به دلیل قیمت های بالا و مشکلات معیشتی می خواهند تصمیم خود را برای افزایش 10 درصدی دستمزد تغییر دهند. همان موضوعی که تعدادی از نمایندگان مجلس در صحن علنی روز گذشته مطرح کردند و گفتند: مردم از وضعیت معیشتی و گرانی کالاهای اساسی گلایه دارند.

جزئیات اختصاصی طرح افزایش حقوق

عصر دیروز برای بررسی دقیق موضوع و اطلاع از جزییات آن با منابع آگاه در هیئت دولت تماس گرفتیم و آنچه در ادامه می خوانید حاصل این پیگیری است:

* الگوی پیشنهادی علاوه بر افزایش حقوق سالانه خواهد بود و یک مدل امتیازی است که ممکن است هر سال متغیر و متناسب با آن افزایش یابد.

* مشمولین این الگوی افزایش حقوق، کلیه مشمولین ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه شامل: کلیه دستگاه های اجرایی از جمله مراجع سه گانه جمهوری اسلامی ایران اعم از وزارتخانه ها، سازمان ها و مؤسسات و دانشگاه ها، دولتی خواهد بود. شرکت های دولتی، موسسات انتفاعی، بانک ها و مؤسسات اعتباری دولتی، شرکت های بیمه دولتی، مؤسسات و مؤسسات عمومی غیردولتی، مؤسسات عمومی، بنیادها و مؤسسات انقلاب اسلامی، شورای اسلامی، شورای اسلامی پاسداران قانون اساسی و…

* همچنین این مدل پیشنهادی با در نظر گرفتن اعمال ماده 16 قانون حمایت از خانواده و در این ماده قانونی به «مزایای فرزند» و «حقوق عائله مندی» ذی نفعان با افزایش سالانه حقوق و دستمزد به ترتیب 100 درصد (100) اشاره می کند. درصد و پنجاه درصد (50 درصد) افزایش می یابد.

* نکته حائز اهمیت اینکه طبق اطلاعات اختصاصی با توجه به مشکلات معیشتی کارکنان و مستمری بگیران لشکری ​​و روستایی و توجه ویژه دولت به این معضل، پیش بینی می شود اجرای این مدل در سال جاری تصویب و اجرایی شود. هنوز مشخص نیست که آیا شامل معوقات ماه های پایانی سال می شود یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید