جزئیات تغییرات جدید لایحه افزایش حقوق کارمندان و مستمری بگیران

جزئیات تغییرات جدید لایحه افزایش حقوق کارمندان و مستمری بگیران

آخرین مصوبات کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص لایحه افزایش حقوق دولتی حاکی از اعمال تغییرات جدید در لایحه مذکور است.
اگرچه لایحه اولیه دولت 7 بند داشت، اما در اصلاحات اولیه مجلس تعداد بندهای این لایحه به 10 بند افزایش یافت. تغییرات محدود دیگری نیز شب گذشته برای ارائه دیدگاه دولت در مورد مصوبات اولیه مجلس انجام شد.

متن کامل آخرین مصوبات کمیسیون برنامه و بودجه مجلس که در جلسه روز سه شنبه به رای گذاشته می شود را در زیر مشاهده می کنید.

یک نفر – علاوه بر افزایش حقوق ناشی از تبصره (12) یکی از اعضای قانون بودجه 1401 کل کشور از تاریخ 01/07/1301 برای مشمولان این قانون افزایش‌های زیر اعمال می‌شود:

1- (3000) امتیاز برای کارکنان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8/7/86 و معادل ریالی امتیازات مذکور برای کارکنان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت خدمت کارکنان کشور مصوب 13/6/70. و سایر دستگاه های موضوع بند (1) بند «الف» تبصره (12) ماده واحده قانون بودجه سال 1401 کل کشور (به استثنای مشمولان قانون کار) و مبلغ 210 ریال برای اعضای هیأت علمی. و قضات تحت عنوان بازیابی حقوق به طور دائم مشمول تصمیمات و قراردادهای استخدامی آنها می شود. مبلغ دریافتی ناشی از اعمال این افزایش مشمول کسر از مستمری می باشد. امتیاز مذکور شامل افرادی نیز می شود که پس از تصویب این قانون در مؤسسات مذکور در این بند به کار گرفته می شوند.

تبصره: علاوه بر افزایش مقرر در این بند، حداکثر 15 درصد به عنوان «جهش علمی فوق‌العاده بر اساس عملکرد» در حقوق و مزایای مستمر اعضای هیات علمی غیر بالینی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی وابسته. به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر نهادها اضافه شد.

بخشنامه مربوطه پس از پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه، سازمان اداری استخدامی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت حقوقی رئیس جمهور به تصویب شورای مزد می رسد.

2-1- حقوق افراد موضوع بند (2) بند «الف» تبصره (12) ماده واحده قانون بودجه سال 1401 کل کشور اعم از مستمری بگیران، نظامیان و مستمری بگیران کشوری و لشکری. صندوق های بازنشستگی و سایر صندوق های بازنشستگی مرتبط با دستگاه های اجرایی، مبلغ نه میلیون (9.000.000) ریال افزایش می یابد.

تبصره – افرادی که پس از اجرای این قانون بازنشسته می شوند در صورتی که در محاسبه مستمری آنان اثر ریالی افزایش مندرج در بند (1) این قانون کمتر از افزایش ناشی از این جزء برای مستمری بگیران هم طبقه باشد. و سازمان مشابه به علاوه افزایش سنوات مبلغ تعمیر را تا سقف تعیین شده دریافت می کند.

2-2- علاوه بر میزان افزایش مقرر در بند 1-2 این قانون، حقوق بازنشستگان، کارکنان خدماتی و مستمری بگیران صندوق های بازنشستگی کشوری و لشکری ​​و سایر صندوق های بازنشستگی مرتبط با دستگاه های اجرایی پنج درصد (5). ٪) نسبت به مصوبه قانونی شهریور 1401 افزایش می یابد.

3- بر اساس ماده (16) قانون حمایت از خانواده و جوانان جمعیت مصوب 1400، حق عائله مندی و کمک هزینه فرزندان از همه گروه های مختلف حقوق بگیر در موسسات تعیین شده. در ماده (29) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و همچنین نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات، سازمان انرژی اتمی ایران (به استثنای موارد زیر) مشمول قانون کار) به عنوان کارمندان کشوری و لشکری، معلمان دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و مؤسسات تحقیقاتی و همچنین قضات و مستمری بگیران، مستمری بگیران و مستمری بگیران صندوق های بازنشستگی کشوری و لشکری ​​و سایر صندوق ها. بازنشستگی مربوط به دستگاه های اجرایی به ترتیب پنجاه درصد (50 درصد) و صد درصد (100 درصد) افزایش می یابد.

4- فوق العاده موضوع ویژه بند (10) ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری مشمول جزء (3) بند (الف) تبصره (12) نمی باشد. .

5- مستمری مشمولان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور سی درصد (30%) افزایش می یابد.

6- دولت (سازمان برنامه و بودجه کشور) حق دارد اعتبارات هزینه ای دستگاه های اجرایی را در سال 1401 به بیست درصد (20%) و در حدود بودجه قانون بودجه سال 1401 برای اجرای این قانون افزایش دهد. و در سالهای بعد در پیش بینی حسابهای بودجه سالانه.

7- کمک معیشت ایثارگران بیست و پنج درصد (25%) و بیشتر بدون کار و درآمد و موضوع ماده (38) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مصوب 4/3/86 تا (56.000.000) ریال و کمک معیشتی برای ایثارگران زیر. 25 درصد (25%) و از کار افتاده رزمندگان بدون کار و درآمد به (45.000.000) ریال افزایش می یابد.

8- معافیت مالیاتی و بیمه بازنشستگی ایثارگران موضوع مواد (37) و (56) قانون جامع ارائه خدمات به ایثارگران با اصلاح و تکمیل از شمول سقف موضوع بند مستثنی است. (8) بند (الف) تبصره (12).

9- کلیه معلمان طرح مهر آفرین مشمول قانون ارزشیابی معلمان می باشند و دستگاه های اجرایی ملک فند ذیربط بدون نیاز به آزمون به آنان کد شناسایی و کارمندان اختصاص می دهند.

10- افزایش های ناشی از اجرای این قانون از مابه التفاوت موضوع جزء (1) بند (الف) تبصره (12) کسر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید