جزئیات جلسه غیرعلنی مجلس از زبان رئیس هیئت رئیسه مجلس


ساعت: 15:41
تاریخ انتشار: 1301/07/10
کد خبر: 1900676

سید نظام الدین موسوی رئیس مجلس در خصوص جزئیات جلسه غیرعلنی امروز مجلس صحبت کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سیدنظام الدین موسوی، رئیس هیئت رئیسه مجلس امروز (یکشنبه ۱۹ مهرماه) پس از تشکیل جلسه غیرعلنی شورای اسلامی با حضور خبرنگاران و تشریح این جلسه، گفت: وزیر کشور در این جلسه ارائه داد. گزارش تفصیلی در دو بخش جداگانه از وقایع دو هفته اخیر که اخیراً ارائه شده است. فرمانده کل نیروی انتظامی به عنوان یکی دیگر از میهمانان جلسه خصوصی امروز به تشریح جزئیات وقایع و درگذشت خانم مهسا امینی پرداخت و اقدامات فرجا در این زمینه را در قالب گزارشی ارائه کرد. ; همچنین گزارشی از نحوه برخورد فرجا با اغتشاشات رخ داده در برخی شهرها پس از درگذشت خانم مهسا امینی ارائه شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: همچنین رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گزارشی از مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و برخی ابعاد امنیتی این حادثه ارائه و تفسیر و تفسیر کرد. مشکلات را تحلیل کرد. رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور که پیش از این از سوی رئیس مجلس موظف شده بود گزارش درگذشت خانم امینی را تهیه کند، با ارائه گزارش کلی، قول داد تا پایان هفته گزارش اصلی آماده شود. همچنین 5 نماینده مردم به بیان نظرات، دیدگاه ها و تحلیل های خود در خصوص اتفاقات اخیر پرداختند و مطالبات و مطالبات مردم و مجلس را از دستگاه های اجرایی مطرح کردند.

موسوی با اشاره به جمع بندی این جلسه گفت: ارزش ها و حجاب در جمهوری اسلامی برای ما یک اصل و یک قانون است و این وظیفه شرعی است و ما باید در قبال آن پاسخگو باشیم و نیروی انتظامی باید وظایف خود را در این زمینه بر اساس قانون انجام دهند. اما در عین حال متعهد به جان انسان ها هستیم و جان انسان ها برای ما مهم است، به همین دلیل است که مقامات عالی کشور مانند رئیس جمهور، چ. قوه قضائیه و رئیس مجلس با توجه به اهمیت جان انسانها، کمیته هایی تشکیل و دستور پیگیری موضوع رسیدگی به این حادثه در دستور کار قرار گرفت.

رئیس هیئت رئیسه مجلس ادامه داد: همین امروز رئیس پلیس در بخش اول سخنان خود به تشریح اقداماتی که برای پیگیری درگذشت خانم مهسا امینی انجام داده است، خاطرنشان کرد که به پلیس تاکید کردم. ماموران تهران بزرگ می گویند این فرد دختر من است و مشکل خانم امینی و همچنین مشکل دختر خودم را پیگیری می کنند، اما بخشی دیگر از این اتفاقات مربوط به هرج و مرج و اخلال وزیر کشور، رئیس پلیس و سپاه است. معاونت عملیات خاطرنشان کرد: این قسمت از صحبت‌های آقایان نشان می‌دهد که گروه‌های سازمان‌یافته با برنامه‌ریزی‌های قبلی، درگذشت خانم امینی را بهانه‌ای برای هرج و مرج در کشور کرده‌اند.

موسوی با بیان اینکه در این جلسه مسئولان به برخی از کدهای امنیتی و اطلاعاتی که قبل از این حادثه بین داخل و خارج رد و بدل شده بود نیز اشاره کردند، گفت: آخرین دستگیرشدگان را نیز که به چند دسته تقسیم می شدند، تفکیک و دسته بندی کردند. مردمی که اعتراضات هیجانی داشتند و وارد جلسات می‌شدند، حضورشان با روزهای اول همراه بود و پس از مشاهده حرکت‌هایی که فکر می‌کردند اعتراضات را به سمت دیگری سوق دهند، از حضور در میدان خودداری کردند و بخشی دیگر از مردم سازماندهی شدند. و آموزش دیده و با کشورهای خارجی ارتباط داشته و در زمان اغتشاشات کاملاً هماهنگ رفتار می کند و از سلاح سرد و گرم استفاده می کند، به همین دلیل درگیری های زیادی منجر به شهادت و کشتار افراد بی گناه می شود که از این طیف انجام می شود.

رئیس هیأت رئیسه مجلس ادامه داد: بخشی دیگر گروهی بودند که در شبکه های اجتماعی تشکیلاتی پیدا کردند، اگرچه این افراد رهبر خارجی نداشتند، اما در شبکه های اجتماعی و تحت تأثیر برخی اغتشاشات و اغتشاشات، خود را سازماندهی کردند. اقدامات تحریک آمیز در این شبکه ها وارد اغتشاشات و درگیری ها شدند، اما ماهیت در گزارش ها قابل توجه است که با وجود تحریکات عمیق و گسترده در دو هفته اخیر، مردم به این درگیری ها نپیوستند.

وی تصریح کرد: بر اساس برآورد وزیر کشور در اوج اغتشاشات که در 30 شهریور بود بیش از 45 هزار نفر در همه شهرستان ها حضور نداشتند و این نشان می دهد که اکثریت مردمی که حضور داشتند. حاضر به اغتشاشات نمی‌پیوندد، اما همین مقدار در فضای مجازی بازنمایی می‌شد و یک رسانه ضدانقلاب وجود داشت.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در شورای اسلامی شهر گفت: فرمانده فرجه و جانشین فرمانده عملیات سپاه تاکید کردند که بسیاری از شاخه های اصلی آشوب و بی نظمی شناسایی شده و تروریست های تجزیه طلب کاملا سازماندهی شده اند. در مرزهای غربی و شرقی به دلیل حضور این تروریست ها در آنجا تلفات وارد شد و به همین دلیل سپاه عملیات سنگینی را در شمال عراق انجام داد.

موسوی ادامه داد: بر اساس گزارش های مسئولان حاضر، ستاد ضد انقلاب که مدت ها قبل خالی بود، مملو از عوامل عملیاتی بود و در جریان اغتشاشات وارد شهرهای غربی شده و سعی داشتند اعتراضات را به اغتشاش تبدیل کنند، اما با ورود به موقع سپاه و ضربات سنگینی که به این گروه ها در خارج از مرزها و در شمال عراق وارد شد، حجم زیادی از شورش ها که رنگ مسلحانه داشتند، از بین رفت. البته در شرق کشور و در استان های سیستان و بلوچستان برای احیای آن تلاش کردند اما با هجوم شدید نیروهای انتظامی و امنیتی کشور و هوشیاری مردم نتوانستند به اهداف خود برسند. این منطقه

این نماینده مردم در مجلس یازدهم به جمع بندی رئیس مجلس در پایان این جلسه اشاره کرد و گفت: آقای کلیباف بر تفکیک اعتراضات و انتقاد از اغتشاشات تاکید کرد چرا که به هر حال انتقاد در کشور وجود دارد اما باید سازوکار مشخص شود. به همین دلیل مجلس قصد دارد فضای ابراز اعتراض را قانونی کند و شاهد این باشد که مرز اغتشاش و اعتراض مشخص است، اما در گذشته اعتراضات مختلفی در مقابل این مجلس توسط گروه های صنفی، کارگران معلمان و غیره، اما هرگز تبدیل به تخلف نشدند، در هر صورت باید این اعتراضات قانونی شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شورای اسلامی تاکید دارد که رعایت شرع مقدس فلسفه اساسی نظام است و چارچوب ارزشی تاکید ماست، اما در عین حال روش های مربوط به اجرای احکام شرعی باید باید به نوعی تغییر کند و باید روش های جدیدتری معرفی شود و پلیس در همه نهادهای کشور ابتکارات لازم را برای اجرای قوانین و برخوردهای منفی داشته باشد.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلاتی که رئیس مجلس بر آن تاکید کرد، انجام تعهدات سایر نهادها در حوزه حجاب و عفاف است به همین دلیل رئیس مجلس سه کمیسیون اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و علمی را منصوب کرد. باید اقدامات انجام شده را گزارش دهند، اقدامات انجام شده و حتی اقدامات را ترک کنند، مشخص شود 30 نهاد ذیربط در زمینه حجاب و عفاف متعهد شده اند و همه نهادهای ذیربط ملزم به انجام تعهدات خود هستند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در شورای اسلامی گفت: در حوزه فضای مجازی نیز تاکید و جمع بندی شد که فضای مجازی بستری برای استفاده عموم است، اما این بستر باید مانند همه جای دنیا و قوانین و چارچوب ها قانونی شود. بنابراین علاوه بر تعاملات منفی که در این حوزه رخ می دهد، باید دسترسی مردم باز شود تا کسب و کارشان لطمه نبیند، اما در عین حال تاکید بر این است که فضای مجازی به فضایی برای سوء استفاده دشمنان تبدیل نشود.

این نماینده مجلس یازدهم در خصوص بازداشت شدگان حوادث اخیر نیز گفت: دستگیرشدگان همانطور که اشاره کردم دسته بندی شدند، بسیاری از این افراد جوانانی بودند که در روزهای ابتدایی اعتراضات دستگیر و این افراد آزاد و تحویل داده شدند. به خانواده ها اوم، برخی دیگر نیز بودند. اگر مانع تشکیلاتی نداشته باشند تحمل می‌شوند و احتمالاً آزاد می‌شوند، اما عده‌ای به صورت سازماندهی شده وارد این مراسم شدند و از قبل آماده بودند و با انواع دشمنان نظام در ارتباط بودند.

دیدگاهتان را بنویسید