جزئیات سرقت از بانک ملی و دستگیری سارقان / سه برادر طراح اصلی هستند

جزئیات سرقت از بانک ملی و دستگیری سارقان / سه برادر طراح اصلی هستند

دو سرکرده باند، دو برادر، تنها یک ساعت و نیم قبل از گزارش سرقت توسط رئیس بانک به پلیس، به همراه همسر یکی از متهمان و دو فرزندش، ایران را به مقصد ترکیه ترک کردند.

سارقان گاوصندوق شعبه بانک ملی دانشگاه تهران هنگام سرقت از بانک سپه در استان مازندران دستگیر و موفق به سرقت از بانک تجارت در شعبه بهار تهران نشدند. سارقان پس از گذاشتن در چمدان تصمیم گرفتند آنچه را که از کشور به سرقت رفته بود ببرند.

به گزارش ایران، ساعت 8 صبح دوشنبه 16 خردادماه پس از دریافت گزارشی مبنی بر سرقت 168 گاوصندوق در بانک ملی دانشگاه تهران، بلافاصله تیمی از کارآگاهان پلیس آگاهی به سرپرستی سرهنگ علی ولی پور گودرزی، رئیس پلیس آگاهی پایتخت راهی محل شدند. به محل حادثه برای بررسی حادثه. او به سرقت رفت.

12 ساعت سرقت

در تحقیقات مشخص شد این سرقت حوالی ساعت 2 بامداد 13 خرداد با خروج سارقان از پارکینگ بانک و سپس مراجعه به حیاط بانک و اجرای نقشه سرقت صورت گرفته است. آنها 12 ساعت در بانک بودند تا گاوصندوق بانک ملی را سرقت کنند. پس از بریدن درهای زرهی وارد گاوصندوق شده و نقشه خود را اجرا کردند و با توجه به اینکه دوربین های مداربسته و هارد دستگاه توسط سارقان به سرقت رفته بود هیچ اثری از آنها نبود.

در مرحله بعدی کارآگاهان اداره آگاهی با احتمال اینکه سرقت ها توسط یک باند حرفه ای و با سابقه انجام شده باشد، متهمانی را که سابقه سرقت از بانک را در پرونده خود داشتند، مشاهده کردند.
کانال عصر ایران در تلگرام

در بررسی ها مشخص شد که صبح روز 15 اردیبهشت ماه کارکنان بانک تجارت شعبه بهار از وقوع یک فقره سرقت ناموفق خبر دادند زیرا سارقان نتوانستند دوربین ها را خاموش کنند و این سرقت ناکام ماند. تیم تحقیقاتی به تصاویر مبهمی از سارقان دست یافتند، اما با توجه به پوشاندن کامل صورت و گرفتن عکس ها از راه دور، شناسایی متهمان ممکن نشد.

همچنین مشخص شد 19 تیرماه سال گذشته بانک سپه قائمشهر مورد سرقت قرار گرفت و سارقان پس از تخریب دیوار این بانک 600 میلیون تومان به سرقت بردند.

سارقان که برای اجرای نقشه خود به استان مازندران سفر کرده بودند، سپس به تهران آمدند و سرانجام در کمتر از 48 ساعت در عملیاتی مشترک با پلیس آگاهی تهران و مازندران دستگیر شدند.

در تحقیقات مشخص شد اعضای این باند که سه برادر و یکی از بستگان آنها هستند با قرار وثیقه از زندان مازندران آزاد شده و به زندان بازنگشتند.

با این احتمال که سارقان بانک مازندران همان افرادی باشند که در پرونده خود به دو بانک در تهران دستبرد زدند، عکس های آنها با تصاویر به دست آمده از دوربین های مداربسته بانک تجارت و اسناد به دست آمده در تحقیقات بانک ملی مقایسه شد. در بررسی ها مشخص شد عاملان بانک مازندران پس از آزادی از زندان قصد سرقت از دو بانک در پایتخت را داشته اند. بدین ترتیب با گذشت کمتر از 24 ساعت از اعلام سرقت از بانک، هویت سارقان مشخص شد.

کارآگاهان بعداً متوجه شدند که دو نفر از سرکردگان باند، دو برادر، تنها یک ساعت و نیم قبل از گزارش سرقت توسط رئیس بانک، به همراه همسر یکی از متهمان و دو فرزندش، ایران را به مقصد ترکیه ترک کرده اند.

با دستور بازپرس علیرضا بهشتی از شعبه دوم دادسرای امور جنایی تهران، هماهنگی قضایی با پلیس ترکیه انجام شد و سه متهم فراری به همراه اموال مسروقه در استانبول دستگیر شدند.

همزمان با شناسایی دیگر متهمان باند سرقت بانک، کارآگاهان در چند عملیات جداگانه 10 نفر دیگر از اعضای باند را در تهران و شهرستان های اطراف دستگیر کردند.

متهمان پس از بازداشت به اطلاعات منتقل شدند و یکی از آنها گفت که پس از آزادی اعضای اصلی باند از زندان، تصمیم به سرقت از بانک گرفتند.

اعضای اصلی باند سه برادر و یک جوان دیگر که یکی از بستگان آنهاست، هستند. بقیه در سرقت مشارکت داشتند و در فروش اجناس مسروقه یا تهیه خودرو و موتور سیکلت شرکت داشتند.

متهم ادامه داد: برای این سرقت صورت خود را با نقاب پوشانده و سوار بر خودروها و موتورسیکلت هایی که شماره ثبت آنها را پوشانده بودیم به بانک مراجعه و اقدام به سرقت کردیم. بعد از ورود به بانک آژیر و دوربین ها را خاموش کردیم و دوربین های مداربسته را با خود بردیم. حدود 12 ساعت در بانک بودیم. قبل از ارتکاب سرقت چندین بار به این بهانه که گاوصندوق اجاره کرده ایم به بانک رفتیم و اطلاعات کاملی از بانک، دوربین ها و وضعیت امنیتی دریافت کردیم.

متهم جوان گفت: زمانی که اقدام به سرقت کردیم، یکی از سرکرده های باند که بیشتر وسایلش را در اختیار داشت، تمام وسایلی را که از گاوصندوق سرقت کرده بودیم روی تخت گذاشته بود و عکس های زیادی گرفته بود. سپس تجهیزات را توزیع کردیم، بخشی از آن را فروختیم، تعدادی را صادر کردیم، اما بسیاری از اموال باقی ماند. زن جوان دستگیر شده در ترکیه همسر یکی از اعضای اصلی این باند است که در فروش اموال مسروقه دست داشته است.

متهم در خصوص سرقت اموال مسروقه گفت: می خواستیم به محض اینکه آب از آسیاب افتاد طلاها را با خود به خارج از کشور ببریم. طلاها را در فویل پیچیدیم و در چمدان هایمان گذاشتیم تا دستگاه های اشعه ایکس نتوانند آن را پیدا کنند، بنابراین طلاها را با خود بردیم.

وی ادامه داد: اگر دستگیر نمی شدیم مدتی پس از سرقت به فکر سرقت از بانک یا مکان دیگری بودیم. اما قبل از اینکه فرصتی پیدا کنیم، دستگیر شدیم. ما نتوانستیم از طلا استفاده کنیم. انتظار نداشتیم به این سرعت دستگیر شویم.

سرقت اموال مسروقه در فرودگاه امام
علی صالحی دادستان تهران با بیان اینکه 10 متهم در تهران و شمال دستگیر شدند، افزود: سه سارق فراری در یکی از کشورهای همسایه دستگیر شدند. مقادیر زیادی اموال مسروقه در فرودگاه امام خمینی (ره) با خودروی تهیه شده توسط متهمان و مقادیر زیادی نیز در تهران کشف شد.
دزدهای خبره
سردار حسین رحیمی فرمانده پلیس صوفیه نیز گفت: اعضای گروه ضربت پلیس شامل بیش از 20 کارآگاه شناخته شده در این مدت کمتر از دو ساعت خوابیده و تلاش زیادی برای دستگیری سارقان صندوق امنیت مردمی کردند. طی روزهای اخیر با تلاش ویژه پلیس، بسیاری از این اموال عمومی شامل طلا، جواهرات و هزاران سکه و مقادیر زیادی ارز و اسکناس کشف و جمع آوری و با هماهنگی مقام قضایی و بانک مرکزی به مالباختگان تحویل داده شد. قدرش را نمی داند.

وی همچنین از مالباختگان خواست که به پلیس تهران مراجعه نکنند چرا که محاکمه و اموال مسروقه باید به بانک مرکزی تحویل داده شود و مالباختگان نیز تحویل داده شوند.

رئیس پلیس صوفیه گفت: در میان سارقان متخصصان مختلفی در زمینه هوانوردی، آهنگری، رایانه و دوربین وجود دارد که دو تن از آنها سارقان سرشناس هستند که با هماهنگی پلیس اینترپل به کشور باز می گردند.

وی افزود: پلیس یک ماه پیش به این بانک مراجعه کرد و تمام موارد ضعف و امنیت را متذکر شد که ثبت شده و سند داریم اما متاسفانه هیچ کدام رعایت نشد. قطعاً در مرکز ملی که روزانه میلیاردها تراکنش بانکی در آن انجام می شود و هزار گاوصندوق وجود دارد – که 168 تای آن توسط سارقان باز شده است – نیاز به امنیت خاصی است و بانک ها باید برای مسائل امنیتی و عملیاتی هزینه کنند.

سردار رحیمی در ادامه با بیان اینکه هیچ فردی در بانک در این سرقت دخیل نبوده است، گفت: خیر. تاکنون مستقیماً در سرقت عوامل و کارمندان بانک ها دخالتی نداشته ایم. در حال حاضر به دلیل سهل انگاری دو کارمند بانک در پلیس آگاهی حضور دارند که در حال حاضر جزو سارقان نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید