جزئیات قرارداد جدید بیمه تکمیلی مستمری بگیران

جزئیات قرارداد جدید بیمه تکمیلی مستمری بگیران

انتقاد مستمری بگیران و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی از افزایش هزینه های درمان در سال های اخیر؛ آنها می گویند بر اساس قانون بیمه اجباری اجتماعی، از 0 تا 100 خدمات درمانی در همه بخش ها باید 100 درصد رایگان از طریق بیمه پایه ارائه شود، اما وضعیت به گونه ای پیش رفته است که بیمه اجتماعی پایه واقعاً انجام نمی شود. کار زیاد؛ مستمری بگیران برای بیمه تکمیلی باید ماهانه حق بیمه اضافی بپردازند و با وجود این پرداخت همچنان خدمات درمانی مناسب و رایگان دریافت نمی کنند.

علی اکبر عیوضی، دبیر کانون مستمری بگیران بیمه اجتماعی استان تهران درباره موضوع درمان مستمری بگیران و چالشی که «بیمه تکمیلی» نام دارد، به خبرنگار ایلنا گفت: قرارداد قبلی بیمه تکمیلی در 9 آبان ماه سال جاری به پایان رسید؛ این قرارداد در سال جاری به پایان رسید. قرارداد جدید از اول دسامبر شروع می شود. مرکز عالی مستمری بگیران تا قبل از آذر تشریفات قانونی را از زمان مناقصه تا امضای قرارداد انجام داد. مشکل اینجاست که شرکت های بزرگ بیمه تکمیلی مانند بیمه ایران یا بیمه آسیا در مزایده مرکز عالی امسال شرکت نکردند، شرکت هایی که در این مزایده شرکت کردند در حد و اندازه ای نبودند که به مستمری بگیران سراسر کشور خدمات ارائه کنند.

جزئیات قرارداد بیمه تکمیلی جدید

وی افزود: با توجه به اینکه 27 استان به کانون عالی بازنشستگان اجازه انعقاد قرارداد متمرکز با بیمه گذاران اضافی داده اند، قرارداد جدیدی با شرکت بیمه آتی حافظ منعقد شد و از اول آذرماه خدمات رسانی آغاز شد.

به گفته عیوضی، مبلغ بیمه اضافه در قرارداد جدید به ازای هر نفر 310 هزار تومان است که امیدواریم سازمان تامین اجتماعی در پرداخت سهم قابل توجهی از این رقم – حدود 70 درصد – مشارکت داشته باشد تا بار مالی مستمری بگیران. سبک تر باشد

دبیر کانون بازنشستگان کارگری استان تهران افزود: در قرارداد جدید سقف تعهدات دارنده بیمه نامه اضافی در خدمات بالینی، پاراکلینیکی و بیمارستانی افزایش یافته و آتی سازان متعهد شده است به نحو احسن به بیمه شدگان خدمت رسانی کند. البته مشروط بر اینکه سازمان بیمه با کار خود به مستمری بگیران آسیب نرساند مشکلی ایجاد نکنید.

انتقاد از رفتار سازمان

این فعال بازنشسته صنفی در ادامه توضیح داد: سازمان تامین اجتماعی بر اساس قانون تکلیفی موظف است از 0 تا 100 خدمات درمانی مورد نیاز بیمه شدگان را از طریق درمان مستقیم یا غیرمستقیم به صورت رایگان ارائه دهد. متأسفانه این سازمان نه تنها الزامات قانون را رعایت نمی کند، بلکه با کسر مبلغ از دستمزد بازنشستگان، اما عدم پرداخت آن به بیمه، در تعامل بیمه تکمیلی با مستمری بگیران اختلال ایجاد می کند. حساب؛ در اینجا خدمت به مستمری بگیران مشکل ساز می شود و نارضایتی به وجود می آید.

به گفته عیوضی، این سازمان با رفتار خود به نارضایتی بازنشستگان دامن می زند. باید اصل را بپذیرند، قانون تامین اجتماعی ایجاب می کند که سازمان باید تمام خدمات درمانی را به مستمری بگیران رایگان ارائه کند، اگر این تعهد به درستی انجام شود بازنشستگان هرگز سراغ بیمه تکمیلی نخواهند رفت.

وی تاکید می کند: بیمه تکمیلی به دلیل ناتوانی سازمان بیمه گر و سهل انگاری در انجام تعهدات قانونی به مستمری بگیران تحمیل شد. خود مدیران سازمان بیمه گر از این عارضه تحمیلی آگاهی کامل دارند و به خوبی می دانند که مستمری بگیران مجبور به بیمه تکمیلی شده اند و مجبور شده اند بخشی از هزینه ها را از جیب خود بپردازند تا بتوانند در حال حاضر خدمات دریافت کنند. وضعیتی که هزینه درمان بسیار بالاست.درمان مورد نیاز خود و خانواده تان را دریافت کنید.

بیمه تکمیلی فقط اجباری است

“هیچ بازنشستگی شادی و تجمل اضافی ندارد و هزینه ای ماهیانه نیز پرداخت نمی کند”؛ دبیر کانون بازنشستگان استان تهران افزود: بیمه تکمیلی تنها یک ضرورت است; امروزه هزینه درمان بالاست و حقوق ماهانه مستمری بگیران کفاف این هزینه ها را نمی دهد. ما بازنشستگانی داریم که نمی توانند داروهای خود یا همسرشان را بپردازند. در این شرایط، بیمه اضافی برای آنها مصداق ضرب المثل «کاچی با من هیچی» است. می گویند بیمه اضافی بگیرید تا حداقل بخشی از هزینه ها رایگان باشد.

به گفته عیاوجی، تکلیف سازمان بیمه گر کمک به مستمری بگیران است و اگر بخواهیم از قانون صحبت کنیم باید بگوییم که تعهد سازمان پرداخت 100 درصد ارزش بیمه تکمیلی به مستمری بگیران است. ، زیرا طبق قانون موظف به ارائه رایگان کلیه خدمات پزشکی می باشد و کلیه متعلقات این خدمات بر عهده سازمان می باشد.

این سازمان 70 درصد ارزش بیمه اضافی را پرداخت می کند

بازنشستگان اکنون انتظار دارند که سازمان تامین اجتماعی بخش قابل توجهی از هزینه های بیمه تکمیلی بازنشستگان را بپردازد. عیوضی در این خصوص گفت: سازمان باید 70 درصد هزینه بیمه اضافی را پرداخت کند. همچنین نباید روند ارائه خدمات بیمه تکمیلی برای بازنشستگان را مختل کند. سه ماه است که هزینه های بیمه تکمیلی از حساب مستمری بگیران کسر شده اما به بیمه شده پرداخت نشده است. این تاخیرها باعث ایجاد اختلال در خدمات می شود و مستمری بگیران با مشکل مواجه می شوند.

این فعال صنفی بازنشستگان با تأکید بر اینکه «از سازمان تأمین اجتماعی توقع داریم»، تصریح کرد: این که مدیرعامل سازمان روی تریبون قرار بگیرد و بگوید «اولویت ما رسیدگی به بازنشستگان است» کافی نیست. نتایج عینی این اولویت بندی را باید در عمل دید. ما انتظار داریم که کلمات آنها با اعمال آنها مطابقت داشته باشد.

عیوضی افزود: امروز یک عمر برای مستمری بگیران کشور می گذرد و باید به آنها احترام گذاشت. بازنشستگان دوران جوانی خود را در سنگرهای کار و تولید گذرانده بودند و از بیماری های مختلفی رنج می بردند، از عصبی و روحی گرفته تا آرتروز و کمردرد. ما مستمری بگیرانی داریم که از بیماری های مختلف رنج می برند. سازمان تامین اجتماعی باید از این مستمری بگیرانی که جوانی و انرژی خود را در پای خندق های مولد کشور گذاشته اند به جای سنگ اندازی و قطع و اخلال در خدمات درمانی حمایت کند.

وی در پایان تاکید کرد: همه می دانیم که هزینه درمان امروز در کشور ما فوق العاده بالاست، بیمارستان های دولتی گاهی از بستر مادی برخوردار نیستند و پزشکان متخصص بیماران را به بیمارستان های خصوصی ارجاع می دهند، تعرفه های بیمارستان های خصوصی نجومی است. در این شرایط مستمری بگیر یا بیمه شده با حقوق ماهیانه 9 میلیون تومان به هیچ وجه نمی تواند هزینه درمان را پرداخت کند. باید آنها را رعایت کنند و حداقل 70 درصد بیمه تکمیلی مستمری بگیران را در سال جاری بپردازند.