جزئیات لایحه حجاب/ از اخطار و جریمه تا توقیف خودرو و محرومیت از خدمات دولتی

جزئیات لایحه حجاب/ از اخطار و جریمه تا توقیف خودرو و محرومیت از خدمات دولتی

در لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب که به صورت هوشمند و با بهره گیری از فناوری روز اجرا می شود، کشف حجاب توسط زنان، برهنگی بدن و پوشیدن لباس های نازک نشان دهنده بدن است. جرم انگاری شده و مرتکبان این جرم پس از شناسایی از طریق سامانه های هوشمند اخطار و 3 بار جریمه خواهند شد.

فارس نوشت: اواخر هفته گذشته (چهارشنبه 7 اردیبهشت ماه سال جاری) سخنگوی دولت از بررسی و تصویب لایحه پیشنهادی قوه قضائیه درباره عفاف و حجاب در کمیته دولت و ارسال آن به شورای اسلامی خبر داد.

در لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب که به صورت هوشمند و با بهره گیری از فناوری روز اجرا می شود، کشف حجاب توسط زنان، برهنگی بدن و پوشیدن لباس های نازک نشان دهنده بدن است. مجرم شناخته شده و مرتکبان این جنایت پس از شناسایی از طریق سامانه های هوشمند 3 بار اخطار و جریمه نقدی شده اند و در چهارمین تکرار جرم به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

همچنین در این لایحه در صورت وقوع تخلف حجابی در خودرو، پس از دو بار اخطار و جریمه مالی، علاوه بر جریمه، خودرو به مدت هفت روز توقیف الکترونیکی می شود. همچنین اخطار مالکان خودروهایی که جرم حجاب در آنها کشف می شود توسط فرجا و از طریق سامانه های هوشمند انجام می شود.

در یکی از تبصره های مربوط به این بند که رویکردهای پیشگیرانه لایحه مذکور را تقویت می کند، آمده است: «در صورتی که متخلف پس از ابلاغ اخطار یا جریمه در مدت اعتراض یا ظرف یک هفته پس از ابلاغ، نسبت به نتیجه اقدام نماید. اعتراض از طریق سامانه، متعهد می شود در صورت تکرار تخلف، فقط برای یک بار، اخطار و جریمه لغو و اقدامات فوق در این مرحله حذف خواهد شد.

نظارت بر وضعیت اماکن یکی از نکات اصلی در لایحه پیشنهادی است

لایحه پیشنهادی قوه قضائیه نظارت بر وضعیت حجاب در اماکن دولتی، عمومی و غیردولتی را یکی از نقاط ثقل تقویت فرهنگ عفاف در جامعه دانسته و برای این منظور سازوکارهای قانونی خاصی را پیش بینی کرده است.

بر این اساس جرم افشای حجاب توسط مقامات دولتی تا 3 بار از طریق سازوکارهای نظارتی دستگاه ذیربط پیگیری و پیگرد قانونی خواهد داشت و در نوبت چهارم نیز متخلف تحویل مراجع قضایی می شود.

همچنین افرادی که با نهادهای دولتی و عمومی ارتباط دارند در صورت ارتکاب جرم حجابی از خدمات اداری آن نهاد محروم خواهند شد.

تبصره 1 ماده 2 این لایحه می گوید: «حجاب برای مراجعین مؤسسات فوق الذکر الزامی است و ارائه خدمات اداری به آنان حسب مورد در مؤسسات مذکور منوط خواهد بود. رعایت مفاد این قانون.»

در این مصوبه تدابیری برای نظارت بر وضعیت عفاف و فرهنگ حجاب در اماکن غیردولتی مانند مغازه ها، رستوران ها، سینماها و اماکن ورزشی، تفریحی و هنری اتخاذ شده است.

در صورت ارتکاب جرم افشای حجاب در این اماکن در درجه یک و در درجه دو تا یک هفته و در درجه سه تا دو هفته تعطیلی به آنها اعلام می شود. واحدها توسط ضابطان و یا طبق ضوابط اتحادیه های صنفی توسط مرجع ذیصلاح تعطیل خواهند شد.

در بخش دیگری از این لایحه تاکید شده است که مالکان و مدیران موسسات مذکور موظفند اقدامات لازم از قبیل نصب تابلو و اعلانات را برای جلوگیری از جرم افشای حجاب توسط مشتریان و ارباب رجوع و در صورت امتناع از انجام آن به عمل آورند. و موجب قاچاق و یا تجمع افراد بی حجاب شود مشمول جرائم و مجازات های تعیین شده خواهد بود.

تشدید مجازات برای افراد مشهور و با نفوذ

وضعیت عفاف و حجاب چهره های سرشناس و متنفذ از دیگر محورهای لایحه ارائه شده در مجلس است. در این خصوص در لایحه مذکور آمده است: «هرگاه اشخاص دارای شهرت عمومی، سیاسی، فرهنگی، هنری یا ورزشی و نفوذ عمومی مرتکب جرم افشای حجاب شوند، مجازات آنان یک درجه افزایش می‌یابد. پرونده و همچنین از 3 ماه تا یک سال محرومیت از فعالیت حرفه ای توسط مراجع ذیربط محکوم خواهند شد.

در ماده چهار لایحه پیشنهادی نیز تصریح شده است که به کسانی که در فضای مجازی اقدام به تبلیغ علیه حجاب می کنند، فرجا علاوه بر حذف صفحه یا صفحات سایت یا پایگاه اطلاع رسانی در وهله اول به آنها تذکر می دهد و در صورت ادامه فعالیت مرتکب، در مرتبه دوم به استثنای حذف صفحه یا صفحاتی از سایت یا پایگاه اطلاع رسانی و محرومیت از دریافت خدمات اینترنتی از سه تا شش ماه به جزای نقدی حداکثر درجه هشت و در درجه سوم مرتکب محکوم خواهد شد. به دادگاه آورده شد.

توهین و تجاوز به فضای شخصی زنان بی حجاب ممنوع است

در لایحه پیشنهادی قوه قضائیه که شامل تذکر، جریمه و برخی معافیت از خدمات اجتماعی برای مرتکبان جرم افشای حجاب است، از سوی دیگر در ماده 6 تاکید شده است که هیچکس حق توهین به این افراد را ندارد.

در این ماده آمده است: «هیچ کس حق ندارد نسبت به زنانی که حجاب اسلامی را رعایت نکرده اند، اعمال مجرمانه ای از قبیل توهین، افترا، تهدید یا تعرض یا نقض حریم خصوصی تحت عنوان امر به معروف یا نهی از منکر را انجام دهد». عمل کند طبق قانون مجازات می شود».

در بخش‌های دیگر این لایحه، اقدامات سازماندهی شده علیه فرهنگ عفاف در کشور جدی گرفته شده و مجازات‌هایی در نظر گرفته شده است.

در لایحه پیشنهادی همچنین به موضوعاتی مانند واردات، تولید و توزیع پوشاک خلاف عفت عمومی پرداخته شده و برای مرتکبان این گونه جرائم مجازات تعیین شده است.

دیدگاهتان را بنویسید