دفاع قائم مقام قاضی از لایحه حجاب / منتقدان لایحه را با دقت نخوانده اند / محرومیت اجتماعی برای بی حجابی «مردم»

دفاع قائم مقام قاضی از لایحه حجاب / منتقدان لایحه را با دقت نخوانده اند / محرومیت اجتماعی برای بی حجابی «مردم»

بهزاد پورسید معاون حقوقی: برای فردی که تخلف از حجاب تشخیص دهد اخطار اول و دو برابر بعدی جریمه نقدی و مرحله چهارم ارجاع مجرمانه به مرجع قضایی است.

عصر ایران- لایحه عفاف و حجاب در یک ماه گذشته از انتشار خود مورد انتقاد افراد، رسانه ها و گروه های مختلف سیاسی و مدنی قرار گرفته است. برخی از چهره ها و رسانه های اصولگرا از جمله احمد علم الهادی و روزنامه کیهان به شدت از این لایحه انتقاد کرده و آن را متن حمایت از حجاب خوانده اند.

لایحه حجاب که توسط قوه قضائیه تدوین و تنظیم شده بود، به تصویب دولت نیز رسید، البته متن قوه قضائیه 9 ماده و متن دولت 15 ماده دارد. لایحه حجاب هم اکنون راهی مجلس می شود تا به تصویب نمایندگان مردم برسد و به قانون تبدیل شود.

بهزاد پورسید معاون حقوقی و قضایی مجلس امروز از برخی خبرنگاران رسانه ها برای دفاع از متن لایحه حجاب دعوت کرد. وی با تاکید بر اینکه «این لایحه بر اساس توافق سران قوا تنظیم شده است» به منتقدان گفت که متن لایحه را با دقت بیشتری مطالعه کنند.

بهزاد پورسید در نشست خبری امروز لایحه عفاف و حجاب قوه قضائیه اظهار کرد: از نیمه دوم سال گذشته بحث عفاف و حجاب در کشور به طور جدی در نهادهای مختلف از جمله شورای امنیت ملی و جلسه مطرح شد. از سران سه قوه و غیره .

و افزود: رویکردها متفاوت بود و به اینجا رسید; ما باید بین افرادی که کشف حجاب می کنند تمایز قائل شویم. چون انگیزه ها یکی نیست و دیگر نباید صرفاً روی تماس فیزیکی تمرکز کرد و ادارات دولتی را در اولویت قرار داد، جرم و جنحه را تشخیص داد و فقط از منظر جرم به موضوع نگاه نکرد و کمتر به سراغ تشکیل پرونده رفت. طرح دعوی در دادگاه.

وی گفت: طرحی که در کمیسیون فرهنگ مجلس تدوین شده بود در دستور کار قرار نگرفت و در نهایت موضوع در جلسه سران سه قوه مطرح شد.

ما باید بین افرادی که کشف حجاب می کنند تفاوت قائل شویم

وی افزود: در جلسه سران سه قوه توافق شد که دستگاه قضایی لایحه ای در این راستا تهیه کند. در جلسات قرار شد جنحه از جرم تفکیک شود و به همه افرادی که کشف حجاب می کنند تنها از منظر جرم انگاری نگاه نشود و دستگاه قضایی نیز به این سمت رفت.

و ادامه داد: در پایان سال گذشته و ابتدای سال جاری تاکید شد که قوانینی در این زمینه داریم مانند قانون جزا، قانون نظام صنفی، قانون مبارزه با تخلفات اداری و این. فرصتی بود اگر قرار باشد اقدام شود پاسخگوی آن پایه های موجود در کشور خواهد بود بر همین اساس در ابتدای سال جاری دستور العملی به دادستان عمومی و انقلاب صادر و تعیین تکلیف شد.

با توجه به نکاتی که در جلسه سران سه قوه مطرح شد، به این نتیجه رسیدند که درخواست سران سه قوه تهیه لایحه جدید است. بنابراین قوه قضائیه کار خود را شروع کرد و ما یک کارگروه زیر نظر معاونت حقوقی تشکیل دادیم و تمام نسخه های موجود در کشور را به عنوان پیش نویس قانون جمع آوری کردیم و در نهایت لایحه عفاف و حجاب در 9 ماده تدوین شد.

رویکرد کلی این لایحه تفکیک جرایم از جرائم است

معاون حقوقی و قضایی قوه با بیان اینکه «دولت در آنچه به مجلس ارائه کرده اصلاحاتی انجام داده است»، گفت: متن قوه قضائیه 9 ماده و متن دولت 15 ماده دارد. با توجه به اینکه پیش نویس قانون پیش از این برای سران قوا ارسال شده بود و نظراتی نیز دریافت شده بود، موافقت شد که این لایحه با کمترین اصلاحات انجام شود، در عین حال دولت اصلاحاتی را انجام داد. رویکرد کلی این لایحه تفکیک جرایم از جرائم است. قرار شد این موضوع به عنوان تخلف تلقی شود. ما قدم به قدم روی موضوع کشف حجاب کار کردیم.

وی ادامه داد: مسائل فرهنگی و اجتماعی در حوزه نهادهای مسئول است و نمی توان انتظار داشت که لایحه قوه قضائیه به همه ابعاد غیرقضایی رسیدگی کند و ما سعی کرده ایم به جای افزایش چالش ها به حل مشکل کمک کنیم. مشروط به قانون است و هر چه مصوب شود اجرا می کنیم و روندی که در دولت دنبال می شود روحیه راهنما لایحه قوه قضائیه است و تعارض چندانی ندارد.

چرا با جریمه شروع کردیم؟

وی با طرح این سوال که چرا با جریمه شروع کردیم؟ وی گفت: ما پذیرفته ایم که موضوع را تخلف تلقی کنیم. اگر سلب حقوق اجتماعی و مجازات های اضافی وجود داشته باشد، به تشخیص مقام قضایی است و ما قدم به قدم در بحث حجاب پیش رفتیم و ابتدا به یک تخلف نگاه کردیم، سپس به تذکر و در مرحله آخر – جرم.

چه زمانی یک لایحه به قانون تبدیل می شود؟

پورسید با بیان اینکه برای اطمینان از اجرای لایحه عفاف و حجاب «لایحه باید در مجلس مطرح شود»، گفت: هدف از این قانون کشف حجاب است و از نظر جرم انگاری آن ها چیزی وارد قانون نکرده ایم. کسانی که مسئول حجاب هستند چون عمل را ترک کرده اند.» در قانون مجازات جرم انگاری شده است و ما لایحه جداگانه ای در قانون مجازات در خصوص ترک اعمال تهیه کرده ایم.

او درباره اینکه این لایحه چه زمانی به قانون تبدیل می شود؟ وی بیان کرد: اگر به عنوان یک فوریت مضاعف در مجلس تصویب شود، احتمالا ظرف یک یا دو ماه به قانون تبدیل می شود، اما اگر مجلس بلافاصله آن را تصویب نکند، روند کندتری پیش رو خواهیم داشت و زمان بیشتری برای رسیدگی خواهیم داشت. لایحه تبدیل به قانون

وی در پاسخ به این سوال که معمولاً چه تعریفی از افشای حجاب وجود دارد؟ کشف حجاب چه جرمی است؟ آیا مجازات مالکان و تجار خصوصی به دلیل افشای حجاب برای مشتریان مبنای شرعی دارد؟ وی گفت: قوانینی در این زمینه وجود دارد و این لایحه مکمل سایر قوانین است و افرادی که حرفه ای هستند تکالیف صنفی قانونی و تنظیم شده دارند، همه قوانین صنفی در خصوص حجاب وجود دارد.

این ارقام با جریمه های سنگین و محرومیت اجتماعی روبرو خواهند شد

معاون حقوقی و قضایی معاونت حقوقی و قضایی در پاسخ به سوالی مبنی بر مجازات چهره های مطرح در حوزه بی حجابی گفت: در لایحه عفاف و حجاب بین افراد عادی و چهره های سرشناس تمایز قائل شده است و چهره های شاخص با جریمه های سنگین مواجه خواهند شد. و طرد اجتماعی .

در این لایحه به ماده 23 قانون مجازات اسلامی اشاره شده و مجازات های مختلفی برای متخلفان در این قانون پیش بینی شده است و دست قاضی باز است و طرد اجتماعی بازدارنده کافی خواهد بود.

این فقط جریمه نیست

وی در پاسخ به این سوال که آیا این لایحه برای ثروتمندان مصونیت ایجاد نمی کند؟ آیا جریمه بی حجابی را پرداخت می کنم؟ گفت: نه اصلا. این سوال بر فرض دقیق نیست، اما در جاهای دیگر مثل تخلفات رانندگی باید بگوییم هرکس پول دارد تخلف می کند!؟ مهم این است که در لایحه قانون مجازات‌های اضافی مهمی پیش‌بینی شده است و موضوع نه تنها جریمه نقدی است، بلکه در صورت تکرار دلیلی برای اعمال جریمه نیست.

وی گفت: در بحث حجاب با یک پدیده اجتماعی مواجه هستیم و در برنامه های فرهنگی و اجتماعی کوتاهی هایی صورت گرفته است. نظر دستگاه قضایی این است که فضای قانونگذاری کشور و اجرای دقیق قوانین موجود می تواند در حوزه حجاب بر جامعه حاکم باشد و قوانین قبلی همچنان قابل اجرا هستند. بر اساس توافق سران قوا، جنبه کیفری موضوع به تدریج بر شدت خود افزوده می شود و رویکرد مبتنی بر توافق، ابتدا رسیدگی به جریمه و سپس حرکت به سمت جرم انگاری و مجازات است.

سوال معاون حقوقی و قضایی در پاسخ به اینکه “تعامل و مذاکره با شورای نگهبان برای تصویب این لایحه انجام شده است یا خیر؟” وی گفت: تاکنون مذاکره رسمی صورت نگرفته است و باید منتظر ماند تا مراحل بررسی تصویب لایحه طی شود. موضوع واردات، تولید و توزیع پوشاکی که استفاده از آن در اماکن عمومی خلاف عفت عمومی است جرم محسوب می شود.

وظیفه قوه قضاییه در این لایحه فقط جرم انگاری است

وی ادامه داد: این لایحه بر اساس تفاهم نامه سران قوا تهیه شد که در این خصوص نظرخواهی شد و نظرات واصله ضمیمه متن است. این لایحه موضوع حجاب را برجسته می کند و این لایحه مکمل سایر قوانین خواهد بود. امر به معروف و نهی از منکر قانون دارد و محقق خواهد شد. در این لایحه فقط جرم انگاری وظیفه قوه قضائیه است و پیوست های فرهنگی و اجتماعی بر عهده سایر نهادها است.

ماده 7 لایحه عفاف و حجاب در مورد سوء استفاده کنندگان از زنان محجبه است

در مورد حمله به زنان حجاب و حمایت از آرمان چه می گوید؟ وی گفت: عنوان پرخاشگری را به کار نمی بریم. ما می گوییم اگر اقدامات غیرقانونی با محجبه ها انجام شود جریمه نقدی و محرومیت از حقوق اجتماعی دارد و اینها جرایمی است که به آن اشاره کردیم و تعرض به زنان محجبه می تواند شامل توهین هایی باشد که علاوه بر مجازات های پیش بینی شده برای آن ها در هنر 619 قانون کیفری، برای این کار وجوه پولی و محرومیت از حقوق اجتماعی را در نظر گرفتیم.

پورسید تصریح کرد: ماده 7 لایحه عفاف و حجاب مربوط به افرادی است که در معرض زنان محجبه هستند و نظرات مختلفی درباره تصویب این لایحه وجود دارد. مطالبی را مطرح و جمع آوری کرده ایم و روش ها متفاوت است.

وی افزود: با فردی کشف حجاب مواجه هستیم که اخطار در مرتبه اول جریمه نقدی و در دو مرتبه بعدی و در مرتبه چهارم برای جرائمی که متخلف محسوب می شود به مرجع قضایی ارجاع می شود. . در مورد برهنگی این مراحل وجود ندارد و متخلف ابتدا جریمه نقدی و سپس به مرجع قضایی معرفی می شود. در برخی موارد روند آشکارسازی حجاب به ویژه در حوزه آشکارسازی لباس و برهنگی تقویت می شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره حدود و محدودیت های رفع حجاب گفت: بحث رفع حجاب روشن است و بی حجابی اسلامی نیز مشخص است و نیازی به ذکر اندازه نیست.

معاون حقوقی و قضایی قوه قضائیه در پایان گفت: در لایحه عفاف و حجاب آموزش نیروی فراژ پیش بینی شده است و باید گزارشی از اقدامات فراژ به روسای قوه ارائه شود. همانطور که گفتم واردات و توزیع پوشاک غیرمعمول علاوه بر قوانین موجود جرم انگاری شده است. ماده 23 قانون مجازات اسلامی می تواند به عنوان مجازات تکمیلی مورد استفاده قاضی قرار گیرد و متن لایحه باید توسط منتقدان با دقت بیشتری مطالعه می شد و برخی از منتقدان آنچنان که باید به جهات دیگر با دقت به متن نگاه نمی کردند. .

دیدگاهتان را بنویسید