جزئیات مصوبه دولت برای واگذاری زمین و مسکن برای تولد فرزند سوم و غیره

جزئیات مصوبه دولت برای واگذاری زمین و مسکن برای تولد فرزند سوم و غیره

روز جدید : هیات وزیران آیین نامه واگذاری زمین و مسکن به خانواده ها پس از تولد فرزند سوم یا بیشتر را تصویب کرد.

هیئت وزیران در حمایت از خانواده، جوانان جمعیت و بر اساس سیاست های کلی جمعیت، آیین نامه ای را برای اعطای زمین و مسکن به خانواده پس از تولد فرزند سوم یا بیشتر تصویب کرد.

ضمناً زمین یا واحد مسکونی موضوع این آیین نامه به صورت مشترک و عادلانه به اولیای دم واگذار می شود.

بر اساس این آیین نامه، خانوارهایی مشمول استفاده از تسهیلات دولتی موضوع این آیین نامه هستند که پس از تایید حمایت خانواده و جوانان، فرزند سوم یا بیشتر آن خانوار متولد شده و دارای سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا باشد. مصوبه وزارت راه و شهرسازی مشمول ماده (1) آیین نامه اجرای قانون ساماندهی و حمایت از تولید و تحویل مسکن است.

همچنین این آیین‌نامه شامل خانوارهایی می‌شود که میزان زاد و ولد آنها در شهر محل تولد پدر یا فرزند بر اساس سرشماری نفوس و مسکن اعلامی مرکز آمار ایران از 2 و 5 بیشتر نباشد.

البته وزارت راه و شهرسازی (به نمایندگی از دولت) موظف شد پس از تولد فرزند سوم یا بیشتر، زمینی به مساحت حداکثر 200 متر مربع در اختیار خانواده ها قرار دهد. با رعایت حد نصاب ضوابط تقسیم بر اساس طرح های مصوب دهیاران یا طرح های جامع شهرسازی یا واحد مسکونی ساکنان روستاها یا شهرهای زیر 500 هزار نفر جمعیت به صورت مشترک و عادلانه به اولیای شهر و روستای یک -صرفا زمان اقامت و بر اساس هزینه آماده سازی زمین تا لحظه انتقال به صورت فروش اقساطی با 2 سال مهلت و واگذاری اقساط 8 ساله بدون تخفیف.

برای ساکنین شهرهای بالای 500 هزار نفر، زمین یا واحد مسکونی با شرایط مقرر در آیین نامه حسب اعلام دولت نسبت به ظرفیت زمین یا واحدهای مسکونی در شهرهای مجاور یا شهرهای جدید یا شهرهای همجوار و یا شهر زادگاه والدین مشروط بر اینکه بیش از 500000 نفر نباشد به اختیار پدر و در صورت فوت پدر به اختیار مادر تقسیم شود.

ضمناً زمین یا واحد مسکونی موضوع این آیین نامه به صورت تضامنی و عادلانه به اولیای دم منتقل و حداکثر تا یک ماه پس از پرداخت آخرین قسط سند مالکیت به نام آنها منتقل می شود. در صورت فوت یکی از والدین، مالکیت زمین یا واحد مسکونی بر اساس موازین قانونی ارث به وراث متوفی واگذار می شود.

چنانچه تعداد خانوارهای مشمول این مصوبه در هر شهر و طرح بیش از ظرفیت زمین یا واحد مسکونی قابل تامین دولت باشد، اولویت با خانوارهای غیر ملکی و سبز (ج) است.

برای سایر متقاضیان در این شهرها و طرح ها با توجه به ظرفیت اعلام شده از سوی وزارت راه و شهرسازی مبنی بر وجود زمین یا واحد مسکونی در سایر پروژه ها یا در شهرهای مجاور یا شهرهای جدید یا شهرهای مجاور یا زادگاه پدر یا مادر مشروط به اینکه بیش از 500 نفر است. اگر جمعیت کمتر از 1000 نفر باشد، به انتخاب پدر و در صورت فوت پدر – به انتخاب مادر و در صورت فوت والدین ارائه می شود. , به انتخاب ولی یا قیم قانونی .

اراضی موضوع این آیین‌نامه شامل اراضی ملی و دولتی واقع در طرح‌های هادی روستایی مصوب یا طرح‌های جامع شهرسازی و با رعایت مفاد تبصره (2) بند (9) قانون نوسانات مسکن می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید