جزئیات مهم افزایش دستمزد بازنشستگان تامین اجتماعی

جزئیات مهم افزایش دستمزد بازنشستگان تامین اجتماعی

روز جدید رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت آماده اجرای قانون در رابطه با افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی است و فرصت دولت تا ابتدای مردادماه به پایان می رسد و با توجه به نیاز مبرم بازنشستگان این تفاوت، زودتر می شود.» باید در مورد افزایش حقوق این قشر بحث شود.

دکتر محمدرضا پورابراهیمی درباره موضوع افزایش حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی گفت: طبق روال قانونی هر ساله با تصویب هیات مدیره صندوق و تایید وزیر، مصوبه افزایش حقوق به دولت ابلاغ می شد و دولت تصویب کرد و مبنای پرداخت حقوق بازنشستگان از بیمه اجتماعی در کشور است.

وی افزود: امسال این موضوع با تاخیر در سوم خرداد ماه تصویب شد و مقرر شد حداقل حقوق بگیران با فرمول (57 درصد) و سایرین با 38 درصد افزایش حقوق محاسبه شوند و این مصوبه به سازمان سنجش ارسال می شود. دولت و در پانزدهم کرداد. دولت تصویب کرد که برای حداقل حقوق بگیران مصوبه هیأت مدیره و برای سایرین حداکثر 10 درصد افزایش حقوق.

پورابراهیمی تصریح کرد: زمانی که مصوبه دولت نهایی شد، اعتراض کردیم که اصولا دولت نمی تواند جایگزین سازمان تامین اجتماعی شود و اصل 96 قانون می گوید مصوبه مربوط به صندوق تامین اجتماعی و هیات مدیره است و دولت آن را تایید می کند. و در اصل جایگزینی سازمان به جای دولت در تصویب حقوق بازنشستگان نقض آشکار قانون است.

نماینده مردم کرمان و راور در شورای اسلامی ادامه داد: نامه ای نوشتیم و درخواست کردیم که موضوع در هیئت تطبیق مطرح شود و طی این بحث ها جلسات متعددی با پناهندگان در کمیسیون اقتصادی برگزار شد و به جمع بندی رسیدیم. در جلسه هیأت اجرایی که در تاریخ 7 خرداد ماه برگزار شد. شورا پس از بررسی به این نتیجه رسید که مصوبه دولت مغایر با قانون است و قابل اجرا نیست.

وی افزود: طبق ضوابط و مقررات، این مغایرت باید به اطلاع دولت می رسید و دولت فرصت داشت تا بر اساس بازه زمانی 10 روزه، نسبت به رفع مغایرت اقدام کند.

پورابراهیمی گفت: طبق گزارشی که داریم، مشکل دولت در خصوص عدم اجرای مصوبه 24 خرداد در پرداخت حقوق به دیگران، موضوع کمک جبرانی دستمزد و حقوق است، یعنی پیشنهادی را مطرح کردند. عدد و رقم برای جبران خسارت مستمری بگیران تامین اجتماعی، اما آنچه در قالب مصوبه هیات مدیره آمده، آمنا 38 درصد را مشخص کرده است، بنابراین این موضوع مجددا در هیات تطبیق رد و برای بار دوم به دولت ارسال شد. شورای دومین تخلف از قانون در 29 تیر.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت قادر به اجرای قانون مربوط به این موضوع نیست و فرصت دولت تا ابتدای مردادماه به پایان می رسد و با توجه به اینکه مستمری بگیران به شدت نیازمند این غرامت هستند، بحث باید زودتر افزایش یابد.حقوق این قشر مشخص شود و امیدواریم دولت هرچه سریعتر بر اساس مصوبه هیات امنای صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی این موضوع را تصویب کند.

وی افزود: با توجه به اینکه تامین اجتماعی اصولاً دولتی نیست و منابع و هزینه های آن متعلق به خود سازمان است و ربطی به کسری بودجه و بودجه دولت ندارد، امیدواریم دولت مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان را تصویب و نهایی کند. با نظر مثبت سنوات گذشته ابلاغ ایشان قانونی و لازم الاجرا می باشد.

پورابراهیمی تصریح کرد: در صورت عدم انجام این کار از سوی وزارت کار یا سازمان تامین اجتماعی، طبق ماده 576 قانون مجازات اسلامی، برخورد قانونی به عنوان تخلف از قانون و پیگیری قانونی در دستور کار قرار خواهد گرفت. مجلس

نماینده مردم کرمان و راور در شورای اسلامی در ادامه درباره بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: مطالبات این سازمان در سال های اخیر تسویه نشده و در حال انباشت است و با تورمی که در سال های اخیر رخ داده است. سال‌ها، حتی اگر دولت مجبور به پرداخت سود سپرده‌ها باشد، ممکن است به اندازه نصف این مطالبات باقی بماند و این برای تامین اجتماعی ضرر است.

وی افزود: تصاحب سازمان بیمه گر باید هر چه سریعتر تسویه شود و در صورت تبدیل به دارایی، ملک و زمین و تسکین بدهی دولت، ارزش آن نزد مستمری بگیران می ماند. حالا با نرخ سپرده بانکی، اگر بخواهد تسویه کند چون تورم بین 50 تا 100 درصد بالاتر از نرخ سپرده بانکی است، بازنشستگان ضرر می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید