جزئیات پاسخ تهران به متن اتحادیه اروپا درباره 3 موضوع بحث برانگیز

جزئیات پاسخ تهران به متن اتحادیه اروپا درباره 3 موضوع بحث برانگیز

روز جدید منابع آگاه نزدیک به مذاکرات هسته ای به تشریح جزئیات واکنش ایران به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا پرداختند و تاکید کردند که احتمال دستیابی به توافق نهایی بیش از هر زمان دیگری است.

پایگاه خبری العربی الجدید به نقل از «منابع آگاه نزدیک به مذاکرات هسته ای» گزارش داد که پاسخ ایران به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا در ساعات پایانی سال گذشته شبانه در قالب ایمیل ارسال شده است. و در آخرین ساعات مهلت تعیین شده توسط «جوزف بورل».

این منابع که نخواستند نامشان فاش شود، تأکید کردند که پاسخ ایران شامل «مشاهدات» ایران در مورد سه پرونده حل‌نشده در مذاکرات است و افزودند: «متن پیشنهادی اروپا شامل وعده آمریکا برای رفع تحریم‌های ثانویه برخی شرکت‌های اقتصادی مرتبط با ایران است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تمایل به حل موضوع.» تضمین ها و اختلافات بین ایران و آژانس سازنده و مثبت است.

به گفته این منابع، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، وعده داده است که «واشنگتن آماده است پرونده پادمانی را در نشست بعدی شورای حکام آژانس بین‌المللی ببندد، مشروط بر اینکه آژانس پایان اختلافات خود با ایران را در سال جاری اعلام کند. گزارش”.

این منابع تاکید کردند که متن اروپایی شامل پیشنهادی برای جدول زمانی همکاری ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل موضوع پادمان (مرتبط با معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای) تا نشست بعدی شورای حکام در سپتامبر آینده است. .

بر اساس آن گزارش، ایران از بورل خواسته است که در این دو مورد شفافیت بیشتری نشان دهد و قول های آمریکا را به صورت مکتوب بیان کند.

این منابع گفتند که ایران برای حل و فصل اختلافات با آژانس “سخت گیری شدید” در این پرونده نشان نداده است.

در عین حال، به گفته این منابع، تهران در پاسخ به نیاز به کسب تضمین‌های اقتصادی جدی‌تر برای تضمین بقای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها و تسهیل فعالیت شرکت‌های خارجی با ایران و تضمین تداوم این فعالیت ها، ایده های جدیدی را در این زمینه مطرح کردند.

این منابع گفتند که ایران برای «تعیین مکانیسمی برای اطمینان از لغو تحریم‌ها در عمل، نه صرفاً لغو آنها بر روی کاغذ» در مورد لغو تحریم‌ها فشار آورده است.

این گزارش حاکی از آن است که ایران برای جلوگیری از سوء تفاهم بیشتر یا احتمال برداشت‌های متفاوت از آن، اصلاحات جزئی در برخی از اصطلاحات و واژه‌های متن پیشنهاد اتحادیه اروپا نیز پیشنهاد کرده است.

این منابع تاکید کردند که بورل تاکید کرده بود که طی چند روز آینده پاسخ آمریکا به این پیشنهادات را اعلام خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، این منابع می افزایند که اکنون امکان دستیابی به توافق نهایی بیشتر از هر زمان دیگری است، اما نهایی شدن همه چیز بر اساس مسائل جزئی باقی مانده و بسته شدن کامل پرونده های معوق است.

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از سخنگوی بورل تأیید کرد که پس از دریافت پاسخ ایران، اروپا آن را بررسی کرده و پس از رایزنی با سایر امضاکنندگان توافق هسته ای و آمریکا، اقدامات بعدی را اعلام خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید