جزئیات چهار شرط اخراج کارگر یا کارمند از استخدام

ساعت: 09:26
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۰/۲۸
کد خبر: 1923038

بر اساس ماده 18 قانون، در صورتی که عزل یا بازداشت کارگر به دلیل شکایت کارفرما از وی باشد و این بازداشت منجر به محکومیت در مراجع حل اختلاف کار نشود، مدت آن جزء مهلت مقرر محسوب می شود. سابقه کار کارگر و کارفرما موظف به جبران خسارات وارده به موجب حکم دادگاه باید مزد و مزایای کارگر را بپردازید.

به گزارش خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا؛ شرکت ها یا کارگاه ها می توانند به دلایل متعددی کارگران را برای مدتی معلق کنند. علت این مشکل گاهی می تواند توسط کد کارفرما یا کارگاه یا توسط کارگر و فقط در مواردی ایجاد شود فسخ قرارداد کار نه از طریق کارفرما بروز برخی مشکلات می تواند کارگران را از ادامه قرارداد کاری برای مدت معینی در کارگاه محروم کرده و مانعی در انجام وظایف خود شود. تعلیق یعنی کار را متوقف کنید در صورت بروز این شرایط، کارگر در مدت تعلیق از ادامه کار منع شده و مزدی دریافت نخواهد کرد.

فسخ قرارداد کار به دلیل خدمت سربازی

یکی از رایج ترین مشکلاتی که می تواند منجر به تعلیق قرارداد کار و تعلیق قرارداد کار برای مدت معین شود، شروع خدمت سربازی است که برای آقایان اجباری است و زمانی که کارگر به سن قانونی برسد. ، باید در پادگان های مختلف کشور حضور پیدا کند.

بر اساس ماده 19 قانون کار، قراردادهای کار کارگران به حالت تعلیق و فسخ می شود و کارگران با این شرایط پس از اتمام دوره اجباری سامانه جذب می توانند برای ادامه کار به کارگاه یا شرکت مورد نظر مراجعه و به سمت خود ادامه دهند. بر اساس این ماده قانون کار شرایط لازم برای بازگشت کارگر به محل کار پس از پایان خدمت سربازی را در نظر گرفته است.

بر اساس این ماده، کارگران حداکثر تا دو ماه پس از پایان خدمت سربازی فرصت دارند با مراجعه به کارگاه مورد نظر و اقدام برای رفع تعلیق و تعلیق قرارداد کاری خود، تمایل خود را برای شروع کار اعلام کنند.

در صورتی که کارگر در مدت تعیین شده به کارگاه مراجعه کند، کارگر می تواند با همان شرایط قبلی و قرارداد قبلی در کارگاه مشغول به کار شود. به طور کلی، در چنین مواردی، کارگران و کارفرمایان ممکن است با سه رویکرد متفاوت روبرو شوند.

در مورد اول: این امکان وجود دارد که کارگر در بازه زمانی تعیین شده (یعنی حداکثر 2 ماه) برای ادامه کار به کارگاه مورد نظر مراجعه نکند و به کارگاه قبلی مراجعه نکند. در این شرایط این موضوع در قانون کار به عنوان اخراج کارگر در نظر گرفته شده است و طبق قوانین مربوط به اخراج کارگران می توانند یک ماه از آخرین حقوق خود به مدت یک سال حقوق خود را از کارفرما دریافت کنند.

در مورد دوم: در برخی موارد کارگر پس از مراجعه به کارگاه قبل از پایان خدمت، شغل مورد نظر خود را در محل کار از دست می دهد و ممکن است دیگر وظیفه قبلی او در آن کارگاه یا شرکت تعریفی نداشته باشد. در چنین شرایطی کارفرمایان موظفند موقعیت جدیدی مشابه شرایط قبلی این کارگر در نظر گرفته و او را در کارگاه استخدام کنند.

در مورد سوم: شرط سوم و آخر، بروز بیماری در کارگر بازگشته از کار است که کارگران در این مواقع ممکن است با آن مواجه شوند. عدم پذیرش کارگر در چنین شرایطی از سوی کارفرما به منزله تصمیم اخراج کارگر طبق قانون کار خواهد بود. بنابراین با بروز این شرایط کارگر می تواند حقوق قانونی خود را از کارفرما بگیرد و مطالبه کند.

یکی از شایع ترین موارد فسخ قرارداد کار به دلیل ویژگی های کارگران مشمول قانون کار، بیماری آنهاست. لذا طبق ماده 74 قانون کار مقرر شده است که کارگران از مرخصی استعلاجی برخوردار شوند که با تایید سازمان تامین اجتماعی جزء سابقه کار و بازنشستگی آنان محسوب می شود.

فسخ قرارداد کار به دلیل بارداری کارگران زن

در مورد کارمندان زن، دلایل دیگری ممکن است منجر به فسخ قرارداد کار شود. که ممکن است آن باشد بارداری یا بارداری نقل شده. طبق قانون در زمان مرخصی بارداری یا مرخصی زایمان، قرارداد کار به حالت تعلیق در می آید و معمولاً پس از بارداری و پایان مرخصی، کارگران می توانند به کار قبلی خود بازگردند و در طول مدت مرخصی می توانند. برای دریافت کمک هزینه زایمان را نیز دارند.

اخذ مرخصی های معین مانند مرخصی تحصیلی برای افرادی که قصد ارتقاء سطح علمی خود را دارند به مدت دو سال با امکان تمدید برای دو سال دیگر و همچنین گرفتن مرخصی بدون حقوق موجب فسخ قرارداد کار و پس از اتمام مرخصی مذکور، کارگر یا کارمند ممکن است به کار خود بازگردد و کار را از سر بگیرد.

تعلیق قرارداد کار به دلیل شرایط خاص کارگاه

از جمله شرایط دیگری که می تواند منجر به تعلیق قرارداد کار شود و باعث توقف قرارداد کار کارگران برای مدتی شود، مربوط به شرایط حادثه و وضعیت خود کارگاه است. در صورت بروز حوادث غیرمترقبه و غیرقابل پیش بینی که کار در کارگاه را دیگر امکان پذیر نمی کند، با رفع این شرایط قطعا کار برای مدتی متوقف خواهد شد.

این مشکل می تواند برای کل محیط کار یا برای بخشی از آن که برخی از کارگران در آن کار می کنند رخ دهد. ماده 15 قانون کار این موضوع را به تفصیل بررسی کرده و در صورت بروز چنین وضعیتی تعلیق قرارداد کار اعلام می شود.

در ماده 30 قانون کار همچنین قانونگذار به این حوادث قهری مانند زلزله، سیل و غیره رسیدگی و رسیدگی کرده است. بدیهی است پس از رفع دلایلی که منجر به تعطیلی موقت کار شده و یا حذف عواملی که شخصاً به کارگر مربوط می شود، قرارداد کار به حالت قبل باز می گردد و کارگران مستحق افزایش حقوق آنها به محل کار قبلی خود باز خواهند گشت.

لازم به ذکر است از آنجایی که کارگران در مدت تعلیق و فسخ قرارداد کاری برای کارفرما انجام نمی دهند، در صورتی که خود کارفرما علت آن باشد، کارگر حق مطالبه غرامت از وی را خواهد داشت. در سایر موارد مسئولیت صندوق بیمه بیکاری بر عهده دولت خواهد بود. میزان بیکاری مقرر از زمان استقرار برای بیمه شدگان متاهل یا مجرد و بسته به سابقه پرداخت حق بیمه حداقل شش ماه و حداکثر پنجاه ماه متغیر است ولی در هر صورت معادل 55 درصد روزانه. به مدت بیمه شده حق کار تعلق می گیرد که حداکثر دو ماه از تاریخ رفع تعلیق و در سایر موارد حداکثر 30 روز خواهد بود. در چنین شرایطی اگر کارفرما از استخدام مجدد کارگر خودداری کند، کارگر اخراج می شود.

مواد قانونی 15-20 قانون کار در مورد تعلیق قرارداد کار

ماده 15: «در مواردی که به دلیل فورس ماژور یا وقوع حوادث غیرقابل پیش‌بینی که وقوع آن خارج از اراده طرفین بوده و تمام یا قسمتی از کارگاه تعطیل بوده و انجام تعهدات کارگر یا کارفرما موقتاً غیر ممکن باشد. ، قرارداد کار با کلیه کارگران یا این قسمت از کارگاه که تعطیل است متوقف می شود. تشخیص موارد فوق در وزارت کار و سیاست اجتماعی می باشد.

ماده 16: قرارداد کارگرانی که طبق این قانون بدون حقوق یا حق الزحمه از مرخصی تحصیلی یا سایر مرخصی استفاده می کنند در مدت مرخصی و به مدت دو سال به حالت تعلیق در می آید.

تبصره – امکان تمدید مرخصی تحصیلی برای دو سال دیگر وجود دارد.

ماده 17: قرارداد کارگری که دستگیر می‌شود و دستگیری وی منجر به محکومیت نمی‌شود، در حین بازداشت به حالت تعلیق در می‌آید و کارگر پس از رفع بازداشت به کار بازمی‌گردد.»

ماده 18: در صورتی که عزل یا بازداشت کارگر به دلیل شکایت کارفرما از وی باشد و این بازداشت منجر به محکومیت در مراجع حل اختلاف کارگری نشود مدت آن جزء سابقه کار کارگر محسوب می شود و کارفرما موظف به جبران خسارات وارده به حکم دادگاه است، او حقوق کارگر را می دهد، شما نیز باید مزد و مزایای او را بپردازید.
تبصره – کارفرما موظف است حداقل 50 درصد حقوق ماهیانه کارگر را برای رفع نیاز خانواده تا تعیین تکلیف کارگر توسط مراجع فوق به خانواده وی پرداخت کند.

ماده 19: در دوران خدمت وظیفه عمومی، قرارداد کار به حالت تعلیق در می آید، اما کارگر باید ظرف مدت دو ماه پس از پایان خدمت به شغل قبلی خود بازگردد و در صورت حذف شغل، باید در شغل مشابه شروع به کار کند.

ماده 20: «در هر یک از موارد مذکور در مواد 15، 16، 17 و 19، در صورتی که کارفرما پس از لغو تعلیق از پذیرش کارگر خودداری کند، این اقدام اخراج غیرقانونی کارگر محسوب می‌شود و کارگر دارای حق قانونی است. درست در 30 Cf. کمیته ارزیابی اداره کار (در صورتی که کارگر عذر موجهی نداشته باشد) و در صورتی که کارفرما نتواند ثابت کند که عدم اشتغال کارگر به دلایل موجه است، این کمیته موظف است کارگر را به کار بازگرداند و وصیت نامه حقوقی به وی بپردازد. از تاریخ مراجعه به تعمیرگاه باشد و در صورت اثبات به ازای هر سال خدمت 45 روز آخرین حقوق وی را بپردازد.

تبصره – در صورتی که کارگر هستید و ظرف 30 روز پس از رفع تعلیق، تمایل خود را برای انجام کار اعلام کنید و یا پس از امتناع کارفرما از ارجاع شما به کمیته ارزیابی مراجعه نکنید، تلقی می شود که استعفا داده اید. همانطور که در این مورد کارگر مشمول رسید است جبران خسارت یک ماه در سال آخرین حقوق خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

پرداخت شکاف دستمزد به کارگر وظیفه کارفرماست/ جزئیات شکایت کارگر از کارفرما در خصوص شکاف دستمزد

جزئیات شکایت کارگر از کارفرما به دلیل عدم پرداخت ذخیره مرخصی

پرداخت مالیات مسکن تکلیف کارفرماست/ جزئیات شکایت کارمند از کارفرما به دلیل عدم پرداخت مالیات مسکن

اعتیاد کارگر طبق قانون کار، کارفرما حق اخراج کارگری را که از اعتیاد رنج می برد ندارد.

جزئیات کسر از حقوق کارمند توسط کارفرما

وظیفه کارفرما است که در صورت عدم پرداخت حق بیمه، بیمه کارگر/شکایت از کارفرما را پرداخت کند.

جزئیات حقوق کارگر کارواش در قانون کار / کارفرما حق ندارد حقوق کارگران را نپردازد

اعتیاد کارگر طبق قانون کار، کارفرما حق اخراج کارگری را که از اعتیاد رنج می برد ندارد.

جزئیات پرداخت کمک هزینه کودک به کارگران و کارمندان توسط کارفرما

جزئیات شکایت کارمند از کارفرما برای معوقه

دیدگاهتان را بنویسید