جلوی دومینوی آسیب رساندن به جامعه را بگیرید


زمان: 07:13
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۸
کد خبر: 1806615

روزنامه ایران در یادداشتی نوشت: مسئولیت اجتماعی شهروندان ایجاب می کند که نسبت به موضوع امنیت روانی جامعه حساس باشند. در روزهای اخیر انتشار اخبار و تصاویری از شهادت شهید رنجبر توسط مرد شرور و فیلم تکان دهنده مردی که همسرش را به قتل رساند، آگاهی عمومی را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در ادامه سخنان آزاده سهرابی، دبیر اجتماعی روزنامه ایران در 18 بهمن می خوانیم: اکنون به کمک فضای مجازی، اخبار به سرعت دست به دست می شود و هیچ صحنه ای خارج از تصویر با گوشی هوشمند باقی نمی ماند، اما آنچه بعد از این اتفاقات مهم است. و رویدادها را ثبت کنید. جایی که تصاویر و عکس های صحنه های دلخراش دست به دست هم می دهند. افرادی که نمی دانند روی یک فیلم کلیک می کنند و در معرض شوک و آسیب روحی قرار می گیرند. بسیاری از این افراد ممکن است کودکان و نوجوانانی باشند که دسترسی به تلفن همراه و اینترنت و پیام رسانی و شبکه های اجتماعی به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی آنها پس از آموزش الکترونیکی تبدیل شده است. از طرفی برای انتشار چنین تصاویر و فیلم هایی گاهی بدون تردید فقط کلیک می کنیم و علیه امنیت روانی جامعه دومینو بازی می کنیم.


بازنشر تصویر خشونت منجر به بازتولید خشونت می شود، زیرا افراد برای کاهش اضطراب چنین جلساتی باید سطح اضطراب خود را کاهش دهند و سازوکار عادی سازی تبدیل به محافظی برای افراد جامعه می شود. سلامت روان از بین می رود

مشکل بعدی خلاصه های نهایی است که هنگام تفسیر رویدادهایی مانند این اتفاق می افتد. زمانی که یک رویداد مدام بازنشر می شود، در واقع ابعاد آن افزایش می یابد و زمانی که در سال چهار رویداد از این دست در فضای مجازی وجود دارد، ببینید چه جمع بندی های نهایی را می توان انجام داد. در هر جامعه ای افرادی با اختلالات روانی جدی وجود دارند. یکی از این اختلالات جدی همان افراد شرور یا رفتار غیرعادی هستند که اخبار آنها دهان به دهان منتشر می شود. این افراد اغلب افراد روانی یا ضد اجتماعی هستند که کمتر از یک درصد جمعیت را تشکیل می دهند. این افراد به دلیل حوادث کودکی و تحصیلی یا نقص های ژنتیکی و حتی عصبی، مطلقاً هیچ گناهی برای آزار دیگران ندارند و قدرت همدلی ندارند وگرنه چه نوع عصبانیت می تواند منجر به چنین فجایع شود؟

همه ما احساساتی داریم و مطمئناً در طول زندگی خود خشم را تجربه می کنیم و حتی ممکن است رفتار پرخاشگرانه را تجربه کنیم، اما مهم ترین عاملی که افراد را از کشتن با هر میزان عصبانیت یا حتی رفتار پرخاشگرانه باز می دارد، این ویژگی منحصر به فرد در هر یک از ما است که این حس وجود دارد. گناه و پشیمانی افراد شایسته زیادی هستند که اکثریت افراد جامعه را تشکیل می دهند، اما متأسفانه اقدامات آنها بازنشر نمی شود، اما هر بار که گسترش رفتارهای شیطانی را چند برابر می کنید، گویی این رفتار تکرار شده و تعابیر افراطی از این موضوع آغاز می شود. جامعه ما و مردمش آسیب دیده است و تعابیر و تعمیم هایی که سلامت روان جامعه را بیشتر از خود حادثه تهدید می کند.

بعد دیگر این اتفاقات اما در دست قوه قضائیه است. زمانی که چنین حادثه ای به شعور عمومی آسیب می زند و باعث ناامنی روانی در جامعه می شود، نیاز به برخورد قاطع با عاملان این حوادث، یعنی رسیدگی سریع و صدور حکم را ایجاب می کند. در بسیاری از این اتفاقات نگران‌کننده به‌ویژه بعد اجتماعی و اجتماعی جرم، مشهود است و شاید در چنین مواردی پیگیری سریع‌تر حکم و اجرای آن بتواند بخشی از این امنیت از دست رفته را به این رفتارها بازگرداند.
همه ما باید برای امنیت روانی جامعه بایستیم، زیرا همه ما سوار بر کشتی هستیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید