آمریکا به دنبال هر بهانه ای برای آسیب رساندن به برجام است/ایران به دنبال شفاف سازی درباره لغو تحریم ها است.


ساعت: 13:33
تاریخ انتشار: 1301/07/10
کد خبر: 1900590

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی شورای اسلامی با تاکید بر اینکه آمریکا به هر بهانه ای به دنبال آسیب رساندن به برجام است، گفت: از آنجایی که الزامات آمریکا در برجام محقق نشده است، به هر بهانه ای به برجام آسیب می زند.

شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی با بیان اینکه اگر برجام تمدید شود برای تامین منافع مردم ایران است، تصریح کرد: مذاکرات یک روند دو طرفه است که یک طرف آن جمهوری اسلامی و طرف دیگر کشورهای دیگر با محوریت آمریکاست. ایالت ها. بدیهی است که آمریکا اصول مستقلی در برجام نداشت و طرف ما از برجام آمریکا به معنای واقعی است. بنابراین منافع ملی کشور ما اولویت اول است و اگر برجام تمدید شود به این دلیل است که منافع ملت ایران تضمین شده است.

ما از مصالح کشور غافل نخواهیم شد و باج نخواهیم داد

وی با تاکید بر اینکه منافع کشور را به خطر نمی اندازیم و باج نمی دهیم، تصریح کرد: چهل سال است که تاوان تحریم ها را داده ایم تا کشور به خودکفایی و قدرت برسد و از جهات مختلف رشد کرده است. زیر سایه این تحریم ها بنابراین ما راضی به توافقی نیستیم که در آن منافع کشور لحاظ نشود.

حیدری با بیان اینکه آمریکا به هر بهانه ای به دنبال آسیب رساندن به برجام است، خاطرنشان کرد: از آنجایی که خواسته های آمریکا در برجام برآورده نمی شود به هر بهانه ای خسارت این منجر به برجام می شود. در گذشته ترامپ از برجام خارج شده و بایدن آن را به کنگره واگذار کرده است که با توجه به اینکه روند کنگره یک دوره مخالفت و یک دوره رضایت است، یک گروه با مذاکره موافق و گروه دیگر مخالف آن هستند.

اگر برجام هر از گاهی به بن بست می رسد، تنها به دلیل شکست های آمریکاست

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: وقتی رویکرد دولت آمریکا خلاف دیدگاه باشد طبیعتا کنگره هم مخالف است و در عین حال اگر برجام به بن بست برسد. هر از گاهی تنها به دلیل شکست های آمریکاست که توسط افکار بین المللی محکوم می شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ایران به دنبال شفاف سازی در خصوص آزادسازی تحریم ها و لغو تحریم ها است، گفت: جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده و اکنون نیز اعلام می کند که آماده همکاری با نهادهای بین المللی آژانس به شرطی است. که منافع ملی ایران را می پذیرد و در عین حال از طرف جمهوری اسلامی ایران شفاف سازی می کند.

حیدری یادآور شد: وقتی آمریکا از نظر منطق حرفی برای گفتن ندارد از بهانه های مختلف پرهیز می کند. بنابراین اگر چیزی منطقی یا خلاف منطق جمهوری اسلامی ایران بود، قطعا در برجام می ماند و مذاکرات را ادامه می داد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: اگر به خواسته‌های مشروع، قانونی و بین‌المللی جمهوری اسلامی پاسخ داده نشود و آمریکا هر اقدامی را که می‌خواهد انجام دهد، عقب‌نشینی یا نپذیرفتن آن برای ما فرقی نمی‌کند.

آمریکا به دنبال منافعی است که در چارچوب جمهوری اسلامی نمی گنجد

وی با بیان اینکه منطق جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات همواره مبتنی بر چارچوب بین المللی بوده است، تصریح کرد: تاکنون موفق بوده است اما آمریکا رویکرد دیگری دارد و به دنبال منافعی است که در چارچوب نمی گنجد. . جمهوری اسلامی ایران و ممکن است در برخی کشورها به دلیل ضعف نظامی، دفاعی و سیاسی چنین درخواستی را بپذیرند. البته آمریکا عادت کرده اما جمهوری اسلامی نه.

حیدری تاکید کرد: اگر آمریکا از برجام خارج شود از منظر بین المللی محکوم است و در عین حال نمی تواند تاثیری بر سیاست و رویکرد جمهوری اسلامی ایران بگذارد. منطق ما این است که منافع ملت ایران از جمله حق استفاده از انرژی صلح آمیز باید تامین شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان گفت: منطق جمهوری اسلامی همیشه این است که رفع همه تحریم ها را روشن کند و وقتی آمریکا به بن بست رسید بلافاصله از برجام یا از موضع کنگره خارج می شود. با یک اقدام نامتعارف که خود محل بحث و مناقشه است، اما جمهوری اسلامی رویکرد و منطق ثابتی دارد که همچنان از آن استفاده خواهد کرد زیرا خواست ملت است و منافع ملت و جمهوری اسلامی بر این اساس است. منطق.

دیدگاهتان را بنویسید