جمعیت 70 هزار نفری طالقان حق آبگیری از سد ندارند


ساعت: 13:13
تاریخ انتشار: 06/06/1401
کد خبر: 1893249

علی مهدوی گفت: متاسفانه طالقان از حق آبه سد محروم است در حالی که قزوین، تهران و البرز از سد طالقان سود می برند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی مهدوی فرماندار طالقان در گفتگو با خبرنگار تیتریک گفت: سرانه هتل ها در استان البرز به دلیل طالقان افزایش یافته است.

مهدوی به لزوم ورود سرمایه گذاران به توسعه بوم گردی در طالقان اشاره کرد و افزود: آماده سازی بسترهای گردشگری مهم خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه گردشگری هدفمند باید در طالقان رونق بگیرد، تصریح کرد: مردم به خاطر زندگی ماشینی می خواهند در طبیعت بمانند.

مهدوی تصریح کرد: یکی از محورهای اصلی توسعه بهینه سازی محورهای مواصلاتی است اما 80 کیلومتر از محورهای روستایی طالقان خاکی است.

وی با اشاره به اینکه توسعه مراکز بهداشتی و درمانی در طالقان باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: مردم باید از وجود بیمارستان اطمینان داشته باشند.

مهدوی افزود: عملیات ساخت بیمارستان طالقان در چند ماه گذشته آغاز شده و 50 میلیارد تومان اعتبار برای بهره برداری از آن در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص افتتاح بیمارستان مذکور با 32 تخت در یک سال و نیم آینده گفت: تا پایان شهریورماه 30 کیلومتر راه آسفالت می شود.

مهدوی تصریح کرد: برای توسعه گردشگری باقیمانده راه های روستایی با اعتبارات سفر فروردین رئیس جمهور و بودجه 1401 آسفالت می شود.

وی گفت: برای جلوگیری از بحران سیل 2 طرح بهره برداری از حوزه آبخیز طالقان با اعتباری بالغ بر 3.5 میلیارد تومان در یک هفته توسط دولت افتتاح می شود.

مهدوی افزود: طالقان از مشکل سقوط و رانش، بحران جاده و پیچ های خطرناک رنج می برد و سال 1401 اعتبارات خوبی برای رفع آن دید.

وی درباره مشکل بی آبی روستاهای وشت و نساءعلیه گفت: شبکه قدیم آبرسانی طالقان باید تعمیر، مرمت و بازسازی شود.

مهدوی با اشاره به فرسودگی 50 ساله شبکه مذکور تصریح کرد: بخشی از آب روستاهای طالقان از چشمه های فصلی تامین می شود.

وی با اشاره به اینکه منابع آبی فوق برای جمعیت محدود زمستانی در نظر گرفته شده است، گفت: در تابستان شاهد افزایش جمعیت چندگانه هستیم.

مهدوی افزود: بودجه 1401 اعتبار خوبی برای بهینه سازی شبکه آبرسانی می بیند و در حال رایزنی با وزارت نیرو برای جبران هستیم.

وی بیان کرد: از وزارت نیرو، استاندار و نمایندگان البرز درخواست می شود که حق آبه و شرب طالقان را به مردم منطقه اعطا کنند.

مهدوی با اشاره به اینکه متاسفانه طالقان از حق آبه سد محروم شده است، تصریح کرد: قزوین، تهران و البرز از سد طالقان بهره مند هستند.

وی گفت: با احداث هر استخر می توان 40 هکتار باغ در طالقان احیا کرد، روستای خوران طالقان در حال حاضر قطب تولید گیلاس است.

مهدوی افزود: صاحب بن عباد اولین وزیر شیعه در گذشته و بنیانگذار اولین کتابخانه جهان اسلام در طالقانی بود و امروز این شهر کتابخانه ندارد.

وی در ادامه گفت: اعتبار خوبی از بودجه 1401 پیش بینی می شود و تا یک سال آینده کتابخانه ای مجهز در طالقان به بهره برداری می رسد.

مهدوی تصریح کرد: در سرشماری سال 1394 جمعیت زمستانی طالقان 18 هزار نفر تعیین شد، اما در طول 9 ماه سال به 70 هزار نفر خدمات رسانی می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید