جمهوری اسلامی زیر تیغ اصولگرایان

جمهوری اسلامی زیر تیغ اصولگرایان

روز جدید : جمهوری اسلامی یکی از قدیمی ترین روزنامه های ایران پس از انقلاب اسلامی است. روزنامه ای که روزگاری با حضور چهره های مهمی چون اکبر هاشمی رفسنجانی و سیدعلی خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی تریبون رسمی حزب جمهوری اسلامی بود. اگرچه حزب جمهوری اسلامی مدت هاست فعالیت خود را متوقف کرده است، اما این روزنامه یادگار روزهای پرشور فعالیت حزبی پس از انقلاب ایران است و به فعالیت خود ادامه می دهد. مدیرمسئول این روزنامه مسیح مهاجری از روحانیون و فعالان سیاسی سابق است. مهاجری در سال های اخیر سعی کرده سیاست های انتقادی روزنامه را حفظ کند. این سیاست انتقادی به یک گروه خاص محدود نمی شود و همه دولت ها را شامل می شود. به خصوص در بخش تحریریه مهاجرت، او اغلب سعی می کند از وضعیت فعلی کشور انتقاد کند و بسیار آشکار برخی از تصمیمات کارمندان دولت را مورد انتقاد قرار می دهد. اما به نظر می رسد کم کم تحمل جریان اصولگرا نسبت به این انتقادات کم می شود و گویا می خواهند تلاش کنند در نهایت جلوی این انتقادات از جمهوری اسلامی را بگیرند.
جمهوری اسلامی در داستان هایی مانند توافق ایران و چین یکی از رسانه هایی بود که خیلی صریح در این باره صحبت کرد. مدتی است که روزنامه جمهوری اسلامی با انتشارات انتقادی خود درباره مسیح مهاجر به شهرت رسیده است. مقالات سرمقاله ای که بیشتر انتقادی به مشکلات حساس و چالش برانگیز کشور است. به عنوان مثال کمتر پیش می آید که مطبوعات از ائمه جمعه در کشور انتقاد کنند، اما مهاجری و روزنامه جمهوری اسلامی در برخی موارد نسبت به اظهارات آنها انتقاداتی داشته اند و همین موضوع باعث شده تا اصولگرایان بارها از مهاجری ابراز خشم کنند.

مهاجری مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی در روزهای پایانی سال ۹۹ که سوالات انتخابات ریاست جمهوری در کشور داغ بود در سرمقاله ای از قبول نکردن جلسه انتخاباتی رئیسی با جمعی از خبرگان استقبال کرد. و آن را امتناع شایسته خواند و نوشت: رئیسی اقدامی شایسته برای حضور در جلسه اعضای مجلس خبرگان رهبری است که گویا قصد دعوت از وی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری 1400 را داشته اند. »

حالا با انتقاد صریح از این روزنامه، فریاد اصولگرایان دوباره بلند شده است. پس از افزایش قیمت و کمبود برخی کالاهای اساسی در ایران، جمهوری اسلامی روز شنبه در سرمقاله انتقادی از رئیس جمهور پرسید: «چقدر طول می کشد تا بفهمیم کشور با گفتار درمانی اداره نمی شود؟» این سرمقاله خواستار حذف شجاعانه شد ابراهیم رئیسی از قدرت. با توجه به اینکه کمتر از یک سال از ریاست جمهوری آقای رئیسی می گذرد، انتشار چنین سرمقاله ای در روزنامه های ایران بی سابقه است. البته مهاجری همواره در استفاده از چنین ادبیات صریح و انتقادی پیشگام بوده است. مهاجری در سرمقاله ای با عنوان «بیانیه خطر جدی» نوشت: اکنون که مشخص شده نمی توانید مشکلات را حل کنید، شجاعانه عقب نشینی کنید و کار افراد ماهر را رها کنید تا مردم و کشور را از این گرداب خطرناک نجات دهند. وی در سرمقاله ای مصوبات اخیر دولت را «پوست خربزه زیر پای دولت» خواند و نوشت: «این دولت را نادیده می گیرد.» متهم به قاچاق است و «راهی برای فرار نیست» و نباید همه کوزه ها را بالای سرش شکست. مهاجری گفته است.

حجت الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی نماینده تبریز در مجلس در واکنش به این موضوع در صفحه توئیتر خود نوشت: بسپارد! این را از ما بشنو! آقای مهاجری! وی افزود: روزنامه جمهوری اسلامی را به مدت 40 سال گروگان میراث شهید مظلوم بهشتی دارید. در هشت سال دولت لیبرال که مدعی اعتدال است و در مقابل این همه کارشکنی و کوچک شدن بی سابقه سفره مردم هرگز چنین حرفی نزده اید! و الان در هشت ماهه دولت انقلابی و مردمی آقای رئیسی بی ادبانه به غفلت روی آورده اید. این کافی است! «شما تمام عمرتان را از کیسه انقلاب خورده اید و حالا ناجوانمردانه دارید رئیس جمهور را که شخصیت انقلابی و مردمی دارد تخریب می کنید و هر روز با بی عدالتی کامل او را می زنید.

میرتاج الدینی تاکید کرد: وقت آن رسیده که روزنامه در اختیار وارثان واقعی شهید بهشتی نماد مبارزه با جریان آزادیخواه و سازشکار قرار گیرد. – یعنی به انقلابیون ولایی بسپارید و جنجال های بیشتری به پا نکنید.

این ادبیات نشان می دهد که صبر اصولگرایان در مواجهه با مهاجران رو به اتمام است چرا که سعی می کنند کمتر به ادبیات مهاجر و نقد آن واکنش نشان دهند، به ویژه اینکه روزنامه جمهوری اسلامی همچنان تحت کنترل است.

مهاجری پیش از این از احتمال تغییر سمت سردبیری روزنامه و همچنین در مورد رابطه مدیریت و روزنامه گفته بود. وی پیش از این در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا گفته بود: «از تیرماه سال 60 در روزنامه جمهوری اسلامی مشغول به کار هستم و هنوز هم هستم. البته تا اینجا من بودن برخلاف میل من است. چون معتقدم همه باید دوره ای بگذرانند و مدت زیادی در جایی نباشند. به همین دلیل بارها با آقای خامنه ای صحبت کرده ام که نه تنها در روزنامه جمهوری اسلامی، بلکه در روزنامه های کیهان و اطلاعات نیز تغییراتی ایجاد کنند. البته وضعیت روزنامه های کیهان و اطلاعات با جمهوری اسلامی متفاوت است. روزنامه های کیهان و اطلاعات اموال مصادره ای و متعلق به ولایت فقیه و در واقع دولتی هستند. اما روزنامه جمهوری اسلامی را مالکیت خصوصی بخش خصوصی می دانند. وقتی حزب در سال 1966 فعالیت خود را متوقف کرد، تصمیم گرفته شد که جمهوری اسلامی به عنوان یک روزنامه بخش خصوصی به فعالیت خود ادامه دهد. از آنجایی که آقای خامنه ای از همان ابتدا صاحب امتیاز روزنامه بود، نام ایشان را تا اوایل رهبری آقای خامنه ای به عنوان صاحب امتیاز در روزنامه ذکر کردیم. وقتی ایشان بعد از رحلت امام(ره) تازه رهبری شده بودند، در یک سخنرانی به ایشان گفتم که گاهی در روزنامه اشتباه می شود، این اشتباهات نباید به اسم رهبری ختم شود. اگر موافق باشید دیگر نام شما را در روزنامه نمی آوریم. با موافقت ایشان با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صحبت کردم و مقرر شد در اسناد وزارت ارشاد نام آیت الله خامنه ای به عنوان صاحب امتیاز ذکر شود، اما نام ایشان در روزنامه و روزنامه ها ذکر نشود. فقط نام فرماندار است.”

روز گذشته اما خبرگزاری تسنیم نیز وارد عمل شد و در مطلبی رسما به یک مهاجر حمله کرد و خواستار برکناری وی شد. چندین بار که این روزنامه در اخبار منتشر شد، جز به حاشیه راندن و دروغ پردازی، فایده ای برای کشور نداشت، مانند افغانستان تحت سلطه طالبان، با عنوان “قیام شیعیان در افغانستان” نامی متشکل از شورشیان شیعیان افغان علیه طالبان. ! این عنوان توسط فعالان فاطمیون مورد انتقاد و تکذیب قرار گرفت و برخی در افغانستان آن را توطئه جنگ مذهبی خواندند. این روزنامه ۱۸ مهر سال گذشته با انتشار عکسی از دختران افغان در میان مردم مدعی شد که این عکس متعلق به فروش دختران شیعه در بازار برده فروشی است! این تصویر با یک جست و جوی ساده نادرست بود اما جو روانی علیه ایران در میان مردم افغانستان ایجاد کرد. با توجه به اینکه آقای مهاجری تسلط کافی بر روزنامه ندارد و تحلیل سیاسی مناسبی ندارد و نمی‌تواند برند را زنده نگه دارد، توصیه می‌شود مدیریت روزنامه به نسل جوان واگذار شود و بازنشسته شود.

دیدگاهتان را بنویسید