گشت ارشاد زیر تیغ اصولگرایان

واکنش برخی اصولگرایان به طرح ارتقای امنیت اجتماعی

ستاره لطفی – پروژه گشت ارشاد که در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد و با حمایت بسیاری از مقامات عالی رتبه و طبقه محافظه کار موسوم به «دغدغه» پایه گذاری شد، اکنون پس از گذشت نزدیک به دو دهه، تنها مورد تایید منتقدان است. جامعه – که قبلاً مخالف ایجاد آن بود – حتی در همین طیف مورد انتقاد قرار گرفته است. شاید بی اهمیت نباشد که یک دولت اصولگرا کار می کند و ایجاد نارضایتی در بین مردم به نفع آن دولت نیست. اما برخی از منتقدان ارزشی و اصولگرای این طرح نیز انگیزه هایی برای تقویت مبانی دینی و دوری از افراط گرایی دارند.

گشت ارشاد زیر تیغ اصولگرایان

منتقدان می گویند رفتار خشونت آمیز و غیرمنطقی، آزار فیزیکی و کلامی برخی از عوامل این طرح موسوم به طرح ارتقای تامین اجتماعی، نه تنها نتوانسته امنیت را بهبود بخشد، بلکه حتی شهروندان را نسبت به دولت ناامن و بدبین کرده و عمیق تر شده است. بخش های اجتماعی..

تاریخچه پارک پردیسان و انتقادات روزافزون به گشت

موج جدید انتقادات محافظه کارانه از طرحی که سال هاست مورد انتقاد بسیاری قرار گرفته، به رفتار وحشیانه یک افسر گشت غیرنظامی در پارک پردیسان بازمی گردد. روزنامه شرق چند روز پیش از اتفاقی که برای بوکسور سابق تیم ملی در پارک پردیزان افتاده بود خبر داد. رضا مرادانی و همسرش ماریا عارفی و دخترشان در 8 اردیبهشت 1401 در پارک پردیزان تهران برای ورزش قدم می زدند. او با پلیس برخورد کرد و چند گلوله افسر پلیس به او شلیک کرد. مرادانی خودش ماجرا را اینطور توضیح داد: «قبل از شلیک، پلیس به صورتم اسپری کرد… با شنیدن صدای شلیک اول نتوانستم آن را ببینم… به صدایی که با شلیک دوم به من اصابت کرد برگشتم. از پشت “وقتی تیر خوردم شوکه شدم و جایی را نمی دیدم، دوباره شلیک کرد و گلوله دیگری به پایم اصابت کرد.” خانواده گفتند که بیشتر گوشی ها را در محل تیراندازی گرفته اند، همه چیز را پاک کرده و تلفن های همراه را ریست کرده اند. سرانجام مرادانی همان شب به بیمارستان رفت و تحت عمل جراحی قرار گرفت. قربانی که سال ها بوکسور تیم ملی ایران بود و مدال های آسیایی و جهانی زیادی را در کارنامه ورزشی خود کسب کرد، اکنون و پس از این حادثه نه تنها زندگی ورزشی خود، بلکه معیشت خانواده آنها نیز به خطر افتاده است. در مورد مربیگری، تهدید می شود.

واکنش به ماجرای پارک پردیسان

گزارش تکان دهنده این ماجرای پنهان از اتفاقات خانواده و فیلم های هولناکی که به تازگی در فضای مجازی منتشر شده است، واکنش زیادی را حتی در بین مسئولان و طیف محافظه کار برانگیخته است. یکی از افرادی که به این گزارش واکنش نشان داد جلال رشیدی کوچی نماینده مردم مروداش در مجلس بود. وی با اشاره به توییتی که این داستان را روایت می کند، نوشت: «از خواندن این توییت شوکه شدم! من جزئیات دقیق را نمی دانم. اما من به طور جدی و مشخص با موضوع برخورد خواهم کرد. “امیدوارم چنین اتفاق وحشتناکی رخ ندهد.

البته این موضوع در روزهای بعد از سوی این نماینده مجلس پیگیری شد.

پس از رشیدی کوچی، گلمرضا نوری گزله نماینده مردم بستاناد نیز به جمع گشت های ارشاد و پارک پردیزان پیوست و گفت: باید برای اصلاح روش ها تلاش کنیم.
روزنامه اصولگرای رسالت، طیفی که در سال های اخیر مواضع حمایتی از حجاب داشته است، در گزارشی با انتقاد از گشت ارشاد نوشت: جامعه از هم پاشیده شده است. این روزنامه در بخشی دیگر از گزارش خود می نویسد: «برخی برخوردها از جمله گشت های اجتماع محور و تا حدودی موقعیت های اجتماعی غیررسمی، ناقض قانون و فلسفه حجاب و عفاف و صرفاً به عنوان ابزاری نمادین برای برقراری حجاب یا مخالفت با حجاب است. حجاب.” تجربه چندین ساله نشان دهنده شکست و تخلفات متعدد این طرح است.
رسالت با بیان اینکه گشت ارشاد به صورت نادرست و به صورت کاریکاتوری انجام می شد، گفت: گشت ارشاد در حال حاضر هیچ کاربرد جدی دیگری جز ارائه سلاح به سپاه رسانه ای دشمن و ارائه محتوا ندارد. رشیدی کوچی همچنین گفت رویدادهایی مانند پارک پردیسان برای نظام هزینه بر است.
تنها سیاسیون نسبت به حادثه پارک پردیزان واکنشی نشان ندادند. هنرمندان، ورزشکاران و کاربران شبکه های اجتماعی واکنش گسترده ای نشان دادند. یکی از آنها سردار آزمون، مهاجم تیم ملی ایران بود. او همچنین با بازنشر اتفاق رضا مرادانی در صفحه اینستاگرامش با ابراز تاسف از وقوع چنین اتفاقی نوشت: «متاسفم. رضا مرادانی و ماریا عارفی روز شنبه در گفت و گو با روزنامه شرق جزئیات این حادثه را بیان کردند. گشت هدف گیری نتیجه مثبتی نداد.
فقط روزنامه اصولگرای رسالت به شکست گشت زنی اعتراف نمی کند. رشیدی کوچی سخنگوی حادثه پارک پردیزان گفت: آنچه از این بستگان فهمیده ام این است که خود پلیس نمی خواهد به گشت زنی ادامه دهد. من خودم به عنوان یک شهروند این کشور این نظر را رساندم و به دوستانم در مجلس گفتم. حتما در آینده بر این موضوع تاکید خواهم کرد. گشت ارشاد تا امروز هیچ نتیجه مثبتی در مقابله با هدف قرار نگرفته که به گفته آنها مقابله با فحاشی یا بی حجابی است. همه می توانند این را بپذیرند. و پلیس و مردم و هرکسی که منصف است و به دنبال حقیقت است. چون وقتی گشت ارشاد تمام شد 20 ارگان دیگر باید در زمینه های فرهنگی و مثبت و منفی با آن همکاری می کردند اما بقیه عقب نشینی کردند و پلیس در این زمینه تنها ماند. مدتی بود که فعالیت کمتری داشت و حالا برگشته بود. اگرچه در حال حاضر محدود است.» البته این اولین بار نیست که از گشت ارشاد انتقاد می شود. انتقاد از گشت ارشاد این روزها در سرفصل اخبار است. این نقد به طیف و بخشی از جامعه است که قبلا با این طرح موافق بودند، حالا بخشی از این طیف کل طرح یا حداقل نحوه اجرای آن را نقد می کنند و آن را با صدای بلند فریاد می زنند.

دیدگاهتان را بنویسید