جمهوری اسلامی نوشت: با این وضعیت ناگزیر کشور به سمت بی آینده شدن پیش می رود.

جمهوری اسلامی نوشت: با این وضعیت ناگزیر کشور به سمت بی آینده شدن پیش می رود.

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود با عنوان «تحلیل سیاسی هفته» به این شرح اشاره کرد:

زمستان فرا رسیده است و با ورود به آخرین فصل سال، به پایان سال 1401 نزدیک می شویم. سالی پر از تب و سختی. سالی که دولت سیزدهم در سایه «جراحی اقتصادی» به مردم وعده بهبود وضعیت معیشتی را داد اما به بهانه مبارزه با استکبار زندگی سختی را بر مردم تحمیل کرد، به گونه ای که مردم بر این باور بودند که دولت و قوه مجریه نمی تواند وضعیت اقتصادی را سامان دهد، چه رسد به بهبود آن، حداقل آن را بدتر نکند، زیرا با این چشم انداز تورمی و کاهش ارزش پول ملی، دلیلی برای ورود به سال آینده وجود ندارد.

بر اساس تحقیقات و گزارش های ارائه شده توسط یک استاد دانشگاه، حدود دو سوم مردم بدون کمک مالی نمی توانند به زندگی خود ادامه دهند و تنها با «تحمل شرافتمندانه» می توانند با فقر کنار بیایند. در این شرایط کشور ناگزیر به سوی بی آینده خواهد رفت، زیرا در سال های اخیر اکثریت شعارها و دیدگاه های ارائه شده به سمت انفعال و عدم تحقق می رود.
بخشی از واقعیت اقتصادی موجود کشور و معیشت مردم است و متأسفانه از نظر فرهنگی، اخلاقی، سیاست بین‌الملل و دیپلماسی خارجی، اگر بدتر نباشد، قطعاً بهتر نیست و این در شرایطی است که دولت سیزدهم حتی می تواند برنامه هفتم را ارائه کند، توسعه هم نیست.

رهبر انقلاب این هفته در دیدار با خانواده شهدای حادثه تروریستی حرم مطهر حضرت شاهچراغ سلام الله علیها این حادثه را مایه اندوه و اندوه مردم خواندند. در تاریخ ایران اثر گذاشت و آمریکا حامی داعش را عامل جنایت تروریستی در حرم حضرت شاهچراغ خواند و اظهار داشت که حمایت خود از حقوق بشر را پوچ و توخالی می دانند.

آلودگی شدید هوا در هفته جاری برای دومین هفته متوالی منجر به تعطیلی مدارس و دانشگاه های چند شهر بزرگ کشور از جمله تهران شد. معضلی که در سال های اخیر به دلیل بی تدبیری دولت ها گریبانگیر مردم شده و جان شهروندان را گرفته است. این پدیده نفس گیر نه تنها با جان مردم بازی کرد، بلکه اعصاب و روان مردم را شکست. این در حالی است که رفتار منفعلانه دولتمردان و نهادهای مسئول در مقابله با آلودگی هوا و بی مسئولیتی آنان نه تنها نقض آشکار حقوق شهروندی است، بلکه به یکی از عوامل تضعیف اعتماد مردم و دولت تبدیل شده است. این در حالی است که اگر شهرداری تهران به عنوان یکی از اعضای موثر ستاد کنترل آلودگی هوای تهران با این مصوبه به مسئولیت خود ادامه دهد، تهرانی ها چاره ای جز خفگی نخواهند داشت.

در بررسی موضوعات خبری خارجی ابتدا به وقایع اخیر در فلسطین اشغالی می پردازیم. شهادت یکی از مسئولان جنبش فتح در زندان رژیم صهیونیستی بازتاب گسترده ای داشت و گروه های فلسطینی با برپایی تظاهرات اعتراضی بر انتقام خون این شهید فلسطینی تاکید کردند.

به گفته منابع فلسطینی، ابوحامد، یکی از رهبران فتح، چندین بار توسط رژیم صهیونیستی دستگیر و زندانی شده است که آخرین مورد آن در سال گذشته که دستگیر و به حبس ابد محکوم شد. این فلسطینی در زندان رژیم صهیونیستی بیمار شد و این هفته بر اثر بی توجهی جان سپرد.

این در حالی است که سازمان ملل لغو تابعیت یک فلسطینی و اخراج این فعال حقوق بشر و خانواده اش از فلسطین را «جنایت جنگی» خوانده است. نماینده سازمان ملل، اخراج غیرقانونی و غیرانسانی صلاح الحموری و خانواده اش و سلب تابعیت قدس را نقض آشکار قوانین بین المللی و «جنایت جنگی» توصیف کرد.
این هفته جنگ در اوکراین تحت الشعاع اظهارات جنجالی «هنری کیسینجر» وزیر خارجه سابق و نظریه پرداز آمریکایی قرار گرفت. کیسینجر در اظهارنظر جدیدی خطاب به اوکراین، به جامعه جهانی و به ویژه دولت‌های غربی پیشنهاد کرد که با روسیه به توافق برسند و شرایط کنونی اوکراین را به رسمیت بشناسند تا مذاکرات آغاز شود. «گفتگو» کیسینجر این است که اوکراین و غرب از اشغال خاک اوکراین توسط روسیه دست بکشند، زیرا به گفته وی، ادامه خصومت کنونی با روسیه به دلیل در اختیار داشتن زرادخانه هسته ای توسط مسکو، تهدیدکننده است.

این پیشنهاد کیسینجر با واکنش تند کیف روبرو شد و دولت اوکراین آن را پاداشی برای متجاوز خواند که نه تنها منجر به صلح نمی شود، بلکه در آینده راه چنین طمع هایی را برای سرزمین های بیگانه باز خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید