جمهوری خواهان در دام پدیده ترامپیسم گرفتار شده اند

جمهوری خواهان در دام پدیده ترامپیسم گرفتار شده اند

اینکه او یک تاجر و کارآفرین بسیار موفق است و به این ترتیب توانسته بسیاری از رقبای خود را حذف کند موضوع این مقاله نیست، بلکه قصد ما توضیح لایه های مهم شخصیت ترامپ است. بدون شک نام او در تاریخ آمریکا به عنوان یک دیوانه و در نظر دیگران به عنوان یک پدیده “شگفت انگیز” ثبت خواهد شد، اما مشکل اینجاست که او اساساً تمام خطوط و مقوله های ساختار سیاسی ایالات متحده را نابود کرد. . کشورها و ادبیات جایگزین خطوط قرمز اصلی این کشور شد.

تنها دلیلی که تیم حقوقی ترامپ رسانه‌ها را از جلسه دادگاه دور نگه می‌دارد این است که موکل خود ترامپ را آرام نگه دارند، زیرا آنها می‌دانند که او ممکن است ناگهان اظهاراتی کند که علیه دموکرات‌ها و علیه خودش استفاده شود.

این یک واقعیت غیرقابل انکار است که ترامپ یک پدیده ضدسیاسی بود که از حزب جمهوری خواه، حزبی که آبراهام لینکلن آن را تأسیس کرد، پدید آمد و میراث اسلاف خود و امثال واشنگتن و جفرسون را زیر پا گذاشت. ترامپ از مدل و ادبیات خودش پیروی می کند و همین ادبیات است که باعث شد او در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 پیروز شود. اینکه ترامپ چگونه حزب جمهوری خواه را وارد یک دوره جدید اما بسیار دشوار کرد، یک واقعیت ثابت شده است. زیرا اعضای اصلی این حزب از یک طرف خوشحال بودند که توانستند در انتخابات ریاست جمهوری در برابر دموکرات ها پیروز شوند و از طرف دیگر ناراحت بودند که شخصی مانند ترامپ مستأجر جدید آنها در ساختمان مرموز خواهد بود.

خانه سفید باشد

ترامپ بحران هایی را در خارج از آمریکا و سپس در کشور خود ایجاد کرد که به نوعی حزب جمهوری خواه را با چالش های کوچک و بزرگ مواجه کرد و در واقع رهبران اصلی این حزب از رفتار او خسته شده و حتی بسیاری از کارشناسان امنیتی را دچار اختلاف کردند. ارتش از دفتر خود کناره گیری کرد. آنچه در این میان حائز اهمیت است این است که از ابتدای ریاست جمهوری تا پایان دوره چهار ساله اش، اسنادی منتشر شد که نشان می داد وی تخلفات مالی و غیرمالی زیادی را در کارنامه خود دارد، در حالی که در عین حال صحبت از برکناری ایشان شد، بحث ریاست جمهوری مطرح شد که البته چنین اتفاقی رخ نداد و حتی ایشان وارد دادگاه نشدند.

اما پس از اشغال کنگره آمریکا در 6 ژانویه 2021، وضعیت تغییر کرد و این روند اکنون که دموکرات ها در قدرت هستند به بالاترین سطح خود رسیده است. تا دیروز (سه شنبه)، ترامپ ویلای خود در فلوریدا را برای حضور در دادگاه منطقه منهتن ترک کرد و فصل جدیدی در زندگی سیاسی، اجتماعی و احتمالاً اقتصادی خود باز کرد.

رسانه‌های طرفدار دموکرات‌ها اکنون به دنبال بزرگ‌نمایی محاکمه ترامپ هستند تا نفوذ سیاسی او بر ذهن و افکار مردم را به نفع خود تبدیل کنند. زیرا اگر به هر نحو و با هر عنوانی در دادگاه محکوم شود، در آستانه انتخابات 2024 مستقر می شود.

لیبرال ها به جمهوری خواهان دست راستی ضربه زدند

چند روز پیش بسیاری از رسانه های مطرح آمریکایی و سایر مطبوعات منطقه ای و اروپایی مقالات و تحلیل های زیادی در مورد محاکمه ترامپ که در منطقه منهتن نیویورک در حال برگزاری است نوشتند که نشان می دهد او همچنان در فضای سیاسی ایالات متحده است و طرفداران خود را دارد. ورود ترامپ به نیویورک در میان انبوه پلیس و امنیت محلی و تحت بالاترین سطح تدابیر امنیتی در ایالات متحده امری عادی تلقی می شود، اما به گفته رویترز مهمتر از آن این است که رئیس جمهور سابق ایالات متحده او در دادگاه با 34 اتهام دستکاری در سوابق تجاری روبرو شد و جالب اینکه هیچ یک از اتهامات ترامپ جرمی نیستند که کمتر از یک سال حبس دارند. در این میان البته مسائل دیگری نیز وجود دارد که نشان می دهد ترامپ و برخی از محافظه کاران همکارش نه تنها از وضعیت کنونی هراس دارند، بلکه به دنبال راه فراری برای تبرئه رئیس جمهور سابق هستند. شواهد این ادعا را می توان در ترکیب تیم حقوقی ترامپ به وضوح دید.

او برای تقویت تیم حقوقی خود، وکیل برجسته و دادستان فدرال سابق تاد بلانچ را برای دفاع از خود استخدام کرده است. این دقیقاً نشان می دهد که محافظه کاران با تمام اختیارات قانونی چه می کنند

به میدان آمده اند.

از سوی دیگر، لازم به ذکر است که وکلای ترامپ مخالفت خود را با هرگونه فیلمبرداری، عکاسی و پوشش رادیویی دادگاه اعلام کردند و در جریان این طرح به دادگاه گفتند که چنین مواردی بر فضای تقریبا سیرک ایجاد شده در این پرونده می افزاید و باعث بدنامی می شود. و دادگاه را بدنام می کند. اینکه وکلای ترامپ ممیزی اخبار و تحریم های رسانه ای را به شأن و جایگاه نظام قضایی آمریکا گره می زنند، دروغی آشکار و بزرگ تلقی می شود و تنها دلیل آنها برای این درخواست آرامش خاطر موکلشان ترامپ است. زیرا آنها می‌دانند که اگر هیجان او را بیشتر کند، ممکن است ناگهان اظهاراتی بدهد که به نفع دموکرات‌ها و علیه خودش استفاده شود.

اما آنچه در این میان باید در نظر داشت این است که پرونده ترامپ تنها به دلیل پرداخت پول خنثی به یک بازیگر فیلم های مستهجن به دادگاه نیویورک نرفت، بلکه اتهاماتی مانند فرار مالیاتی و تشویق حامیانش به حمله را نیز به همراه داشت. و تسخیر کنگره آمریکا، نقض تحقیقات در مورد اسناد طبقه بندی شده کشف شده در ویلای او و غیره، متوجه وی است و بر این اساس مشخص نیست که تور دموکرات تا کجا ممکن است او و همراهانش را درگیر کند. در پایان باید توجه داشت که رسانه های دموکراسی خواه اکنون به دنبال بزرگنمایی این دادگاه هستند تا نفوذ سیاسی خود را بر ذهن و افکار مردم به نفع خود هدایت کنند. چرا که اگر ترامپ به هر شکل و عنوانی در دادگاه محکوم شود، بدون شک در آستانه انتخابات 2024 در میدان خواهد بود و این یک نبرد حزبی است، البته دونالد ترامپ می تواند قربانی یا برنده باشد!

دیدگاهتان را بنویسید