بولتن سازان ایران در دام عجله و تقلید گرفتار شده اند

بولتن سازان ایران در دام عجله و تقلید گرفتار شده اند

این روزها موضوع ایجاد خبرنامه و انتشار آن به یکی از موضوعات مهم در صحنه خبری رسانه های کشور تبدیل شده است. این در حالی است که خبرنامه نویسی به طور کلی شامل سطوح مختلف گزیده ای از اخبار، خبرنامه ها، بریده های روزنامه و امور پیش پا افتاده است که به صورت گزیده ای در همه دستگاه ها و روابط عمومی ها و برای مسئولان مسئول سازمان هایی که وقت و وقت دارند تنظیم می شود. فرصتی برای مرور کلی اخبار ندارند تا بتوانند با مرور اخبار و مهمتر از همه، خود را در جریان رویدادهای حوزه های مختلف قرار دهند. از سوی دیگر، ایجاد بولتن به فرآیندی اطلاق می شود که طی آن با انتخاب و دستکاری یا ارائه اخبار یا افزودن تحلیل و نظریه به اخبار، موجب هدایت ذهن و تحلیل مسئولان می شود. در این زمینه می توان گفت درز آخرین بولتن خبری فارس رایج ترین موضوع سیاسی روزهای اخیر است. به عقیده بسیاری از ناظران سیاسی، این اقدام به دلیل شتابزدگی و تقلید از نمونه های غربی بدون قاعده، شکل خود هجومی سیاسی به خود گرفته و هزینه های زیادی را برای رای سازان رسانه ای در پی داشته است.

به گزارش اختاز نیوز، برخی از چهره های سیاسی از ادغام حقیقت و دروغ توسط خبرگزاری فارس و استفاده از رسانه ها به عنوان سلاحی کثیف برای تقویت عناصر ناخواسته یک جناح خاص صحبت می کنند که بسیاری از فعالان سیاسی مستقل و اعتدال گرایان نیز به آن هشدار داده اند. از سوی خبرگزاری های اصولگرا خبر بی اساس اعلام شده است، دود انتشار اخبار جعلی، بدون سند و بدون پشتوانه نیز به چشم روشنفکران راست می رود، اما این هشدارها نادیده گرفته شده است.

فریدون مجلسی، فعال سیاسی می گوید: «مشکل اصلی در این موارد نبود حفاظت کافی از سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری است. قبل از فارسگیت، رخنه هایی وجود داشت که پیامدهای جدی در زمینه های نظامی، امنیتی و استراتژیک داشت. حتی دانشمندان مهم کشور نیز به دلیل هک کشته شده اند. اگر قرار است بولتن خاصی تولید شود، باید در مورد هک، نفوذ و آسیب باشد. باید مشخص شود که این هک ها در یک سطح انجام می شود یا دو سطح؟ آیا از کسانی است که در پست های مهم می نشینند یا از افراد عادی؟

و ادامه می دهد: «تولید چنین بولتن هایی البته تقلیدی از سایر نقاط جهان است. در بسیاری از کشورها مسائلی به خصوص مسائل امنیتی وجود دارد که نمی توان در رسانه های رسمی منتشر کرد. این خبر ویژه در سراسر جهان از طریق بولتن های ویژه توسط کارشناسان و منابع اطلاع رسانی ویژه بزرگواران تهیه می شود تا غافلگیر نشوند. سوال قابل تامل این است که آیا این خبرنامه برای مدیریت عالی کشور تهیه شده یا یک خبرنامه ثانویه برای اطلاع رسانی به مدیران میانی است؟ این پیشنهادات واضح نیست، زیرا مرجع تهیه کننده بولتن اطلاعات روشنی ارائه نمی دهد.

مجلسی یادآور می شود: بحث جریان آزاد اطلاعات یک اصل اساسی است. در جامعه ای که جریان آزاد اطلاعات وجود دارد، کمتر اخبار پنهانی وجود دارد. این نوع خبرنامه ها باعث کاهش ارتباط مدیران با مردم می شود و این تصمیم گیرندگان احساس می کنند که خلاصه اخبار مهم و محرمانه را در اختیار دارند، بنابراین دیگر نیازی به مراجعه به افراد و شنیدن صدای آنها ندارند.

این فعال سیاسی خاطرنشان می‌کند: در سال‌های اخیر همواره از این نوع رای‌گیری برای حمله به یک جناح سیاسی خاص و افراد منتقد استفاده می‌شود. از آنجایی که ارگان تولید کننده این بولتن ها حرفه ای، تخصصی و البته بی طرف نبود، همواره از این اخبار برای ضربه زدن و شکست رقبای سیاسی استفاده می شد.
از سوی دیگر، سعید شریعتی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، درباره ایجاد بولتن ها و تاثیر گزارش این بولتن ها به مدیران کشور در تصمیم گیری و حکمرانی در کشور گفت: با توجه به اینکه گاهی اطلاعات نادرست درج می شود. وی در این بولتن ها گفت: «این روشی است که در همه نهادها استفاده می شود. به خصوص دستگاه هایی که به مسائل اطلاعاتی و امنیتی می پردازند همیشه وجود داشته اند و فکر می کنم ساخت بولتن ها به شکل های مختلفی در سراسر دنیا اعمال و اعمال می شود. موضوع خاص افشای آرا بحث را باز می کند که آیا این یک موضوع کلی است یا خیر. آیا این فقط یک بولتن مشکل بود که دستگاه قضایی تهیه کننده آن را دستگیر کرد یا یک رویه رایج است؟

وی خاطرنشان کرد: اگر قرار است روی این روش تهیه برگه ها کار شود، استعلام و تحقیق برای آنها چیست؟ همچنین مهم است که بدانید چه کسی و از طرف چه کسی آنها را تولید می کند و آیا تمام اخبار و اطلاعات این بولتن ها قبل از ارائه به مقامات تأیید شده است یا خیر. درست است که یک نفر در این پرونده گرفتار شده است، اما فکر می‌کنم این فرصت برای قوه قضائیه و مجلس وجود دارد که قانوناً فرصت رسیدگی در این زمینه را دارند.»

شریعتی یادآور شد: بر اساس اصل 84 مجلس می‌تواند وارد این موضوع شود و بگوید این روش باید بررسی و بررسی شود و واقعاً چه تعداد رای تهیه شده و چگونه و برای چه کسانی و توسط چه افرادی نوشته شده است؟ ? آیا اخبار و تحلیل ها تایید می شود یا برای هدایت ذهن و افکار و تحلیل مسئولین مطابق با اهداف خاص، تولید خبر و تولید محتوا استفاده می شود؟ »

و ادامه داد: از نظر حقوقی ماده 698 ق.م. نشر اکاذیب به قصد آسیب رساندن به دیگران و تشویش اذهان عمومی یا مقامات عمومی جرم است. البته ما به خوبی از آزار دیگران و تشویش اذهان عمومی آگاه هستیم، معمولا در دستگاه قضایی با رسانه ها طوری برخورد می شود که به قصد تشویش اذهان عمومی اقدام به انتشار اکاذیب می کنید. اما شاید اولین باری که فردی به اتهام احتمالی نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان مقامات رسمی و علنی تحت پیگرد قانونی قرار می گیرد، شاید بتوان گفت یکی از عناوین خوب حقوق کیفری است. زیرا تصمیمات، نگرش ها و تحلیل های مقامات دولتی محل اقدام است و اگر شخصی برای تهیه گزارش و اخبار به قصد نشر اکاذیب مراجعه کند، همه اقسامی که در قانون تصریح شده یا موجب نگرانی در ذهن شود. از مقامات رسمی با اعمال و گفتار، او طبق قانون مجرم است.

این فعال سیاسی اظهار داشت: آیا این موضوع فقط مختص همین یک نفر است؟ آیا فقط یک خبرنامه در این کشور تولید می شود؟ قاطعانه به شما اعلام می‌کنم که بولتن‌های محرمانه در داخل و خارج نیرو تولید می‌شود و در اختیار آقایان قرار می‌گیرد که هر یک از این بولتن‌ها ممکن است حاوی اخبار، اطلاعات یا ایده‌هایی باشد که باعث نگرانی مأموران شود.

وی افزود: چه کسی می خواهد با آن برخورد کند؟ کدام مرجع نظارتی این گزینه را دارد؟ هیچ گاه معلوم نمی شود از کجا خبرنامه ای برای مراجع ارسال می شود که اخبار و اکاذیب علیه مردم و جریانات سیاسی و فرهنگی را در این خبرنامه ها درج کرده و اذهان مراجع را تشویش کرده و با این اخبار جعلی و کذب آنها را دچار انحراف تحلیلی می کند. ? این جرم در ماده 698 ق.م.ا جرم انگاری شده است، چگونه باید سازماندهی شود تا از نشر اکاذیب یا اطلاعات نادرست مقام مسئول جلوگیری شود؟ اجازه ندهیم و بعد به آن فکر کنیم.»

شریعتی با بیان اینکه وظیفه قوه قضائیه پیشگیری از وقوع جرم است نه اینکه جرم اتفاق بیفتد و ضررهای ناشی از آن به جامعه برسد، آن وقت تصمیم می گیریم که ایجاد بولتن بد است یا خوب. چگونه بولتن هایی تولید می شود که ذهن کارمندان را به دردسر بیندازد؟ آیا قوه قضائیه دخالت می کند یا مجلس قانون گذاری می کند؟ آیا او در حال تحقیق است؟ مشکل اینجاست که اذهان مسئولین با این بولتن ها آشفته است و هیچ نظارتی بر تهیه این بولتن ها وجود ندارد، نه راستی آزمایی، نه بازنگری که می تواند تحلیل ها، دستورالعمل ها، تصمیم ها و سیاست ها را مخدوش کند.

شریعتی همچنین گفت: رای گیری علیه رئیس جمهور و دولتمردان در جریان اصلاحات بسیار بسیار زیاد بود و موارد زیادی نیز وجود دارد. اگر فکر می‌کنند که فقط یک بولتن بوده، بیایید نمونه‌هایی از آن بولتن‌هایی را که منسوخ شده‌اند و نقشی در پیشرفت امروز جدول امروز ندارند، بگذارند و مفاد آن‌ها را رصد کنیم و ببینیم از آن بولتن‌ها چه فجایعی آمده است. استفساریه ای که من از مجلس می خواهم از این نوع است. مثلاً باید بررسی کنند که آیا فلان رویدادی که در فلان تاریخ اتفاق افتاده و فلان مسئول به نحوی عمل کرده است، ناشی از زنگ خطر و اخباری است که در فلان بولتن نوشته شده است یا خیر، این کار تحقیق و تفحص «اگر بخواهیم با مضرات این روش مقابله کنیم، باید کار رادیکالی انجام دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید