جنجال بر سر توییتر ابراهیم رئیسی/ چگونه اکانت جعلی جمهوری اسلامی را بلند کرد!

جنجال بر سر توییتر ابراهیم رئیسی/ چگونه اکانت جعلی جمهوری اسلامی را بلند کرد!

روز جدید روز گذشته معاون اطلاع رسانی دولت اعلام کرد که توییتر رئیسی متعلق به رئیس جمهور نیست! منظور از «بیانیه اخیر دولت در توییتر رئیسی» این است که همه شما در یک سال گذشته سر کار بودید! این در حالی است که بسیاری از مواضع جمهوری اسلامی به ویژه در مورد مذاکرات هسته ای از طریق همین حساب توییتر اعلام شده است.

نازیلا معروفیان: عجیب ترین اتفاق یا گاف رسانه ای تیم رئیسی در این هفته زمانی رخ داد که پس از یک سال و نیم فعالیت در توییتر، ابراهیم رئیسی ناگهان اعلام کرد که رئیس جمهور حساب توئیتری ندارد!

ماجرا با این توییت شروع شد؛ رئیس جمهور توئیتر ندارد و اکانت هایی با نام و عکس آیت الله رئیسی با وی مرتبط نیست.» اینها اظهارات محمدمهدی رحیمی، مدیرکل روابط عمومی دفتر ریاست جمهوری پس از یک سال پیاپی است. فعالیت حساب منسوب به ابراهیم رئیسی.

حساب کاربری ابراهیم رئیسی در 14 خرداد 1400 یک روز پس از اعلام نتایج صلاحیت نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری فعال شد. این اکانت هر چند روز یک بار توئیت هایی را در مورد موضوعات و موضوعات مختلف از جمله برجام، افزایش فروش نفت و مسائل سیاسی و غیرسیاسی کشور منتشر می کند که در تمامی خبرگزاری ها و رسانه های رسمی مانند ایرنا، ایسنا، میزان، شفنا منتشر می شد. ، تابناک و … منعکس شد.

خبر پیوستن ابراهیم رئیسی به توئیتر برای اولین بار توسط خبرگزاری ایسنا در 20 خرداد 1400 با تیتر پیوستن رئیسی به توئیتر منتشر شد اما دقیقاً دو روز بعد در 23 خرداد 1400 مهدی دوستی، سخنگوی ستاد انتخابات رئیسی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه «صفحاتی که به نام رئیسی در توئیتر فعال هستند ارتباطی به وی ندارند»، اظهار داشت: با وجود این تکذیب، همه رسانه های رسمی بارها مطالبی را به استناد ابراهیم رئیسی منتشر کردند. حساب توییتر. حتی سایت شخصی ابراهیم رئیسی به نقل از این توییتر؛ این به این معنی است که صحت این حساب تایید شده است، بنابراین بسیار عجیب است که بگوییم متعلق به یک رئیس نیست.

.

توییتر ابراهیم رئیسی

توییتر رئیسی


به گزارش سیبیتی 24، حقیقت این است که تکذیب اصالت توییتر رئیسی یکی از بزرگ ترین گاف های تیم رسانه ای رئیس جمهور است. اگر مشکل دو جنبه داشته باشد چه؟ یا اکانت متعلق به یک رئیس است یا نه. اگر رئیس است، سوال این است که چه اتفاقی افتاده که هیچکس زیر وزن او نیست؟ آیا چیزی روی آن نوشته شده که به نفع تیم نباشد؟

مورد دوم این است که صفحه‌ای به نام ابراهیم رئیسی در توییتر وجود دارد که تقریباً همه وزرا و معاونان رئیس‌جمهور و اکانت‌های رسمی «پاد» و «هیئت دولت» و نحوه بازنشر یا نقل محتوای آن را دنبال می‌کنند، اما آن را دنبال نمی‌کنند. میدونه مال کیه! مورد دوم یک گاف بسیار بزرگتر است و غیر از تیم رسانه ای حکومت باید از نهادهای امنیتی کشور نیز پرسید که چطور ممکن است چنین اشتباهی رخ دهد اما هیچکس متوجه آن نمی شود. چرا مواضع رسمی دولت ایران و رئیس جمهور کشور به دروغ در توییتر منتشر شد و هیچکس حتی یک بار هم موضوع را پیگیری نکرد؟

اگر هر کدام از ارکان دولت باید وظیفه ای را انجام دهند، در واقع مهمترین وظیفه تیم رسانه ای دولت، یکسان سازی و هماهنگ سازی صداهای مختلفی است که از کابینه بیرون خواهد آمد و در مورد تیم رسانه ای رئیس جمهور. ، همین وظیفه و برای رئیس جمهور انجام می شود. این بدان معناست که این تیم در تنها کاری که به آن سپرده شده بود ناکارآمد بود.

در واقع این اولین اشتباه تیم رسانه ای رئیس جمهور نیست و در یک سال گذشته این تیم نتوانسته نقش خود را به عنوان «مدیر رسانه» ایفا کند. اتفاقاً حتی در کنفرانس مطبوعاتی رئیس جمهور نیز همین سوال کاملاً مشخص بود. در صورتی که حتی نتوانست رئیس جمهور را برای سوالات احتمالی در نشست خبری آماده کند. به عنوان مثال وقتی خبرنگاری از رئیس جمهور درباره «سرعت اینترنت» پرسید، پاسخ رئیس جمهور این بود که «مشکل ساختارهای مغفول مانده در دولت روحانی است!». اما رساندن چنین پیامی از سوی رئیس جمهور مستلزم آمادگی است و اینگونه نیست که رئیس جمهور جلوی خبرنگاران بنشیند و ناگهان «پیام جدیدی» بدهد، بلکه قبل از آن مثلاً سخنگوی دولت، وزیر باشد. ارتباطات، خبرگزاری دولتی و غیره پیام را ارسال می کند و سپس رئیس جمهور آن را تکمیل می کند. از این منظر تیم رسانه ای رئیس جمهور عموماً در حد و اندازه ای نبود که بتواند به این ظرافت ها توجه کند یا اصلاً متوجه آنها شود.

رسول بابایی، کارشناس ستادهای سیاسی، می گوید مشکل این است که این تیم همچنان در فضای پیش از انتخابات فعالیت می کند و همچنان بر روی پیام های ساده آن دوران عمل می کند: «در مرحله بعد از انتخابات، کمپین با پیچیدگی هایی روبرو است که کار را دشوار می کند زیرا با تمام پیچیدگی های موجود، باید بتواند پیام های ساده و قابل فهم را به مردم منتقل کند و با تمام مسئولیت هایی که بر عهده دارد، از حملات و فشارهای همه جانبه دفع کند.

بابایی در تحلیل نقطه ضعف اصلی تیم رسانه ای رئیس جمهور گفت: وقتی این تیم ضعیف باشد و استراتژی مشخص و مشخصی نداشته باشد، نتیجه این می شود که تا زمانی که اتفاق بیفتد به هر سمتی و بی هدف می رود و مهمتر از آن میلیاردها تومان. بی فایده خواهد بود: «معلوم است که در این شرایط، هر چقدر هم که کار رسانه ای انجام دهید، به معنای متعارف کلمه – یعنی اخبار خود را در تعداد بی شماری از خبرگزاری ها پوشش دهید، بیش از حد صرف گزارش و تبلیغات کنید. افراد بیشتری را جذب کنید و .. .- باز هم قادر به اطلاع رسانی و جلب توجه و دوستی مخاطب نخواهید بود.

ضعف این تیم به حدی بود که حتی اصولگرایان نیز از این وضعیت نگران شدند. روزنامه همشهری در گزارشی از افزایش قیمت‌ها در دوره رئیسی نوشت: سیستم اطلاع‌رسانی اقتصادی دولت در ایران به حدی ضعیف است که اکثر مردم تا به حال نمی‌دانستند که دولت پول ماکارونی، شیرینی، شکلات، کیک، بیسکویت و … و انواع نان.صنعت و ساندویچ یارانه می دهد…اگر ندانند که این بی حوصلگی و مهارت ما دشمن است، دولت در مقابل این پدیده که آمیخته به چندگانه است چه باید بکند. جنگ روانی لایه ای دشمنان؟ منافقین کارت های نان طراحی و درست می کنند، ویدئوهایی را منتشر می کنند که دولت را با ماکارونی به سخره می گیرند و ما آن را اینجا لینک می کنیم. آنها محتوای جداگانه ای برای سلیقه حزب الله و اصلاح طلبان تولید می کنند و ما با کمال میل آن را ارسال می کنیم.

فعال سیاسی اصولگرا در گفت و گو با روزنامه آرمان ناصر ایمانی درباره این ضعف گفت: من به تیم رسانه ای دولت و به طور کلی نظام اطلاع رسانی دولت اعتراض زیادی دارم و فکر می کنم سیستم اطلاع رسانی دولت یک سیستم ضعیف است. و اطلاعات کافی در مورد نوع اطلاعات وجود ندارد و از نظر روانشناسی به خوبی از نقاط حساس جامعه آگاه نیستند تا بخواهند به خوبی و درستی اطلاع رسانی کنند. به گونه ای که اولاً اطلاعات به خوبی به مردم منتقل شود و ثانیاً جامعه بداند چه اطلاعاتی و چگونه در اختیار مردم قرار دهد تا باعث عصبانیت آنها نشود. این وظیفه یک کار اطلاع رسانی مناسب است.

ضعف تیم رسانه ای دولت از قبل مشخص بود و اکنون در ماجرای توئیتر آشکارتر شده است. یعنی منظور از «بیانیه اخیر دولت در توییتر رئیسی» این است که در یک سال گذشته، حامیان و منتقدان رئیسی بارها در توییتر با یکدیگر تعامل و دعوا داشته اند، اما همه شما سر کار بوده اید! مهمتر از آن، بسیاری از مواضع جمهوری اسلامی به ویژه در موضوع مذاکرات هسته ای از طریق این حساب توئیتری اعلام شد. این توصیف این سوال را ایجاد می کند که تیم رسانه ای رئیس جمهور در این مدت چه می کند؟ چرا وقتی موضع ایران در مذاکرات، مسائل فرهنگی و امنیتی، فروش نفت و صدها موضوع دیگر در این لایحه مطرح شد، هیچکس حرفی نزد؟ ظاهراً آنها همه اینها را به شوخی گرفته اند یا تیم رسانه ای دولت معنای پیام آنها را نمی دانند یا واقعاً عواقب اظهار نظر خود را تحلیل نکرده اند. برای درک ماجرا، بهتر است چند نمونه توییت در حساب رئیسی را دوباره بخوانید تا بهتر متوجه شوید که حسابی که امروز هویت آن تکذیب می شود، چگونه در یک سال گذشته سیاست گذاری کرده است!

دیدگاهتان را بنویسید