دبیرکل حزب کارگزاران: جمهوری اسلامی را فدای ابراهیم رئیسی نکنید/ مسئولیت را بر عهده بگیرید و بگویید عامل من اشتباه کرد.

دبیرکل حزب کارگزاران: جمهوری اسلامی را فدای ابراهیم رئیسی نکنید/ مسئولیت را بر عهده بگیرید و بگویید عامل من اشتباه کرد.

حسین مرعشی به بررسی نحوه برخورد جمهوری اسلامی با اعتراضات سراسری می پردازد و هشدار می دهد که نباید نظام را فدای اشتباهات ابراهیم رئیسی کنیم. دبیرکل حزب کارگزاران از آخرین فرصت و فرصت جمهوری اسلامی گفت.

حسین مرعشی یکی از حاکمان جمهوری اسلامی است که در شیوه های اداره کشور مرزهای مشخصی هم با اصلاح طلبان و هم با اصولگرایان دارد. وی در گفت و گو با خبرآنلاین دلسوزانه ایرادات دولت ریاست جمهوری و نظام های حکومتی و امنیتی را برشمرد. وی تصریح می کند که موضع او نگرانی جدی در مورد آینده ایران است. او حاضر است با هر یک از مقامات جمهوری اسلامی که به آنها دسترسی دارد گفت‌وگو کند تا شیوه کار و تحلیل وضعیت کنونی را به آنها بدهد. تحلیل نهایی مرعشی این است که اگر کشور بسته‌تر شود، بحران‌ها شدیدتر می‌شوند.

نکات امنیتی برتر: نقطه کانونی عدم اقدام در تصمیم گیری

مرعشی با اشاره به اختلافات رئیسی و شمخانی در دبیرخانه شورای امنیت ملی، از دیدگاه حسین مرعشی، محور مباحث مدیریت بحران پس از اعتراضات سراسری این بود که «چنین بحرانی باید در بالاترین سطح ممکن مدیریت شود». منجر به ارجاع تصمیمات مهم شد. وی به جای شورای امنیت ملی، شق را اختیار کافی برای استفاده از تمام ظرفیت وزارتخانه های دولتی ندانست و گفت:

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به عنوان یک نهاد پیشرو و کارشناس که سطح آن بسیار بالاتر از وزارت کشور است، فعالانه فعالیت می کند. این شورا شامل وزارت کشور، وزارت خارجه، نیروهای مسلح، سازمان های اطلاعاتی و سایر ادارات دولتی است. دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی تا پیش از این ذخیره اطلاعاتی و کارشناسی داشت، اما مدیریت مشکلات موجود که حجم آن بی سابقه است، زیر نظر وزارت کشور با امنیت ملی قرار گرفت. مشاوره یعنی سطح مشکل با سطح مدیریت همخوانی ندارد. اگر آقای رئیسی با آقای شمخانی مشکل دارد، مشکل را حل کند و تکلیف خود را روشن کند. اگر آقای رئیسی و شمخانی با هم سازگاری ندارند باید تصمیم بگیرند. چرا موضوع مهمی از شورای عالی امنیت ملی به شورای امنیت ملی منتقل شده است؟ این در حالی است که آقای وحیدی عضو شورای عالی امنیت ملی است.

دلیل شما برای دفاع از ساختمان استانداری چیست؟

استاندار کرمان در دولت هاشمی رفسنجانی با اشاره به لزوم اصلاح قانون بکارگیری سلاح در مواقعی که ساختمان های اداری و دولتی مانند استانداری مورد تعرض قرار می گیرد و هزینه کشتار مردم بر دوش نظام تحمیل می شود، به تصویب رسید. و توسط یک ارگان رسمی کنترل می شود. علت اسلحه گرفتن پلیس برای حفاظت از ساختمان استانداری چیست؟ زمانی که استاندار کرمان بودم، دو استان ما توسط معترضان به آتش کشیده شد و من تصمیم گرفتم و ایستادم تا به کسی شلیک نشود. ایرادی ندارد که فرمانداری جیرفت 10 ساعت در اختیار معترضان باشد.

از لباس شخصی استفاده نکنید؛ آنها هیچ مسئولیتی بر عهده نمی گیرند

این همان نکته ای است که مرعشی از زاویه ای دیگر به آن اشاره کرده و معتقد است که نباید از نیروی غیرحرفه ای مانند غیرنظامیان برای تامین امنیت تظاهرات استفاده کرد و ضمن بیان دلیل این امر به بی مسئولیتی غیرنظامیان اشاره می کند و درخواست می کند. نهادهای امنیتی که می گویند: چه مشخص است که شما کمبود نیرو ندارید، اما چرا به جای ارتش، ارتش و پلیس از لباس شخصی استفاده می شود. لباس شخصی که تحت کنترل شما نیست مسئولیتی ندارد! چه کسی می خواهد به این حادثه پاسخ دهد؟ چه کسی حملات تروریستی را پذیرفت؟ به من بگو نماینده من اشتباه کرده است. این اشتباهات ما را بر آن داشت که داوطلبانه همه ظرفیت های رسانه ای را به عربستان و انگلیس بسپاریم.

چرا به روحانی اجازه ندادید برجام را تکمیل کند؟

دبیرکل حزب کارگزاران نبود حاکمیت بر فضای بین‌المللی را دلیلی برای تحمیل فشار و هزینه بر ایران دانست و با یادآوری بی‌احتیاطی در به نتیجه رسیدن برجام متاثر از سوگیری‌های سیاسی داخلی، تاکید کرد: تقریباً در انتخابات 1400 مشخص بود که انتخابات حداکثری نخواهد بود» اما انتخابات حداقلی در دستور کار بود، چرا به آقای دکتر روحانی اجازه ندادید برجام را تکمیل کند و بعد دولت را به آقای رئیسی بسپارید. می‌توانستید تا پایان دوره به آقای روحانی تهمت بزنید، اما باید منافع توافق با غرب را داشته باشید، چرا این کار را نکردید؟

مرعشی با اشاره به انتخاب اشتباه دولت رئیس جمهور در انتخاب مدیران و وزرا، گفت: اکنون دولت شما مستقر شده است. اول اینکه شما در انتخاب ستاد بدترین را انتخاب کردید، آقای رئیسی در حوزه مناطق آزاد، فردی را به عنوان دبیر مناطق آزاد منصوب کردند که n توئیت علیه مناطق آزاد داشته باشد. یا انتصاب آقای باقری در مسائل هسته ای که خودش از مخالفان برجام است و بیش از 6 ماه است که مشخص است از طریق ایشان نمی توان امتیاز جدیدی گرفت، چرا آن را تمام نکردید؟

تحلیل های غلط ریشه سیاست های غلط خارجی است

رئیس کابینه هاشمی رفسنجانی با اشاره به تحلیل‌های غلط برخی از اطرافیان رئیس‌جمهور که وی را در معرض اشتباه در تصمیم‌گیری‌های سیاست خارجی قرار می‌دهند، گفت: با توهم ایجاد بحران انرژی اروپا در فصل زمستان، کشور را به داخل کشاندید. یک بحران سیاسی یا در رابطه با ابزار موجود در دانشگاه، آرم به تنهایی توسط نیروهای امنیتی قابل دستیابی نیست. هیچ دانشگاهی وزیر علوم نمی پذیرد. ابزارهای مدیریتی دولت زیاد است، اما چرا فقط از پلیس، اطلاعات یا قوه قضائیه برای مدیریت بحران ها استفاده می شود و از قدرت سایر وزارتخانه ها غفلت می شود.

تنها شانسی که جمهوری اسلامی نخواهد گرفت!

حسین مرعشی بر این باور است که تنها فرصت جمهوری اسلامی برای جلوگیری از تبدیل روند اعتراضی به رادیکالیسم، بهره‌برداری از شکاف میان «ناراضی‌های آرام» و «ناراضی‌های خیابانی» است، اما با ناامیدی از انفعال جمهوری اسلامی. او برای استفاده از این فرصت می گوید: «نارضایتی بالای 75 درصد همینطور است، اما شاید 5 درصد مردم درگیر خیابان هستند. تا زمانی که این شکاف و فرصت وجود دارد، جمهوری اسلامی باید از این فرصت استفاده کند و نمی کند!

مرعشی با اشاره به ظرفیت موجود جمهوری اسلامی که می تواند با استفاده از نیروهای مجرب و معتقد به نظام در بدنه خود، جریان اصلاحات را آغاز کند، گفت: همه کارشناسان کشور در خدمت نظام جمهوری اسلامی هستند. آقای . به جهانگیری و علی لاریجانی می گویند کمک نمی کنند؟ همه کمک می کنند.

جمهوری اسلامی را فدای ابراهیم رئیسی نکنید!

دبیرکل حزب کارکاگران معتقد است که جمهوری اسلامی نباید ابراهیم رئیسی را قربانی کند زیرا مدیرانی که رئیسی انتخاب می کند نمی توانند در بحران ها اثربخشی لازم را داشته باشند. مرعشی با یادآوری توصیه رهبری در جلسه استیضاح رئیس جمهور می گوید باید برای رئیس جمهور یک چارچوب زمانی تعیین کنند تا به وعده هایش عمل کند. وی تاکید می کند: «جمهوری اسلامی تا کی پای آقای رئیسی بایستد؟» اگر من تصمیم بگیرم به آقای رایضی می گویم تا کی می خواهید؟ برو حلش کن اگر حل کنند که هیچی، اما اگر حل نکردند… جمهوری اسلامی را فدای آقای رئیسی کنیم؟».

دیدگاهتان را بنویسید