راهکارهای روزنامه جمهوری اسلامی برای حل ریشه اعتراضات / به مردم دروغ نگویید; اشتباه نکنید، زندانیان سیاسی را آزاد کنید

راهکارهای روزنامه جمهوری اسلامی برای حل ریشه اعتراضات / به مردم دروغ نگویید;  اشتباه نکنید، زندانیان سیاسی را آزاد کنید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: شاید دولت نتواند جلوی برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات بیگانگان و دولت‌های متخاصم برای ایجاد جنبش‌های اجتماعی در داخل کشور را بگیرد، اما دولت می‌تواند برای ایجاد بستری برای اغتشاش‌هایی که چندین بار رخ داده است، اقداماتی انجام دهد. بارها از سال 2008 تا حد زیادی از آن جلوگیری کند.

مشکلات بیش از حد کشور مانند تورم، بیکاری، عدم توسعه کشور، خشکسالی، مشکلات معیشتی، تخریب جدی محیط زیست و … باعث شد تعدادی از اقشار مختلف مردم از جمله مستمری بگیران، معلمان و دانش آموزان هر از گاهی اعتراض کنند. وقوع چنین حوادثی باعث شده است که وضعیت ایران در یک دور باطل و دور باطل قرار گیرد، بنابراین هرگونه اقدامی از سوی دولتمردان نه تنها از مشکلات و گرفتاری های مردم کاسته نمی شود، بلکه وضعیت کشور را بدتر می کند. . مثلا افزایش حقوق باعث افزایش نقدینگی می شود. افزایش نقدینگی منجر به افزایش تورم می شود و تورم نیز منجر به افزایش نارضایتی می شود. یا اینکه حضور گشت ارشاد باعث ناراحتی تعداد زیادی از مردم به خصوص بسیاری از خانم ها می شود. رفتار برخی از ماموران انتظامی و امنیتی در گشت ارشاد باعث اتفاقات ناگواری از جمله مرگ مهسا امینی شد. مرگ مهسا باعث اعتراض در سراسر کشور شد. برای مقابله با اعتراضات، دولت مجبور شده است شبکه های اجتماعی را مسدود کند و پلیس به سرکوب معترضان و دستگیری برخی از آنها پرداخته است. این رفتارها به نوبه خود باعث افزایش نارضایتی مردم از دولت می شود. بنابراین، این چرخه معیوب ادامه دارد.

حال برای نجات کشور از این دور باطل و تغییر شرایط جامعه به گونه ای که اقدامات دولت موجب افزایش رضایت مردم و نجات کشور از عقب ماندگی و حرکت ایران به سمت توسعه شود، چه باید کرد؟ کسانی که با درس سیستم های دینامیکی آشنا هستند می دانند که در چنین شرایطی باید تدابیری اتخاذ کرد تا سیستم به چرخه یا چرخه منفی مطلوب وارد شود. به این معنا که هر اقدامی از سوی دولت موجب افزایش رضایت مردم و در نتیجه کاهش مشکلات و مصائب کشور خواهد شد. بنابراین برای برون رفت از وضعیت فعلی توجه به نکات زیر ضروری است.

1- جدی گرفتن تمام مشکلات و معضلاتی که باعث اعتراض می شود. مانند رفتار دستگاه های دولتی به ویژه نهادهای امنیتی و انتظامی با مردم تا هیچ بهانه ای برای اعتراض ایجاد نشود.

2- مسئولین کمتر حرف می زنند و حرف اکثریت مردم و نخبگان را می شنوند و نظرات کارشناسان حوزه های مختلف را می شنوند.

3- تعیین اینکه نهادهای مختلف حاکم چه کارهایی را انجام ندهند و چه اقداماتی را انجام ندهند.

4- بررسی نتایج اجرای برخی قوانین و مقررات و نیز ارزیابی عملکرد برخی از سازمانها مانند گشت ارشاد و ستاد امر به معروف که اگر وجود آنها مضرتر از نبود آنها باشد. ، باید فوراً بسته شوند. در شرایط فعلی مشاهده می شود که عملکرد گشت ارشاد باعث افزایش بی حجابی در کشور شده است.

5- اولویت دادن به اقداماتی که منجر به رضایت اکثریت مردم می شود از جمله کاهش تعداد زندانیان، تسهیل امور اداری، رفع انسداد اینترنت و شبکه های مجازی، توسعه استفاده از فضای مجازی و رفع محدودیت های علمی، فرهنگی. دولت سیاسی، هنری، ورزشی و اجتماعی.

6- حرمت زن و احترام گذاشتن به آنها بیش از مردان و با زنان و دختران درگیر نشوید و آنها را به هیچ عنوان نگه ندارید.

7- حذف زندانیان سیاسی از آمار زندانیان کشور

8- رفتار درونی با معترضان و استفاده از روش قرآنی رحمت و عدم تعامل با مردم.

9- استقبال از نقد و دیدگاه اندیشمندان، علما، حوزویان، احزاب، انجمن ها و سازمان های مردم نهاد.

10- بالا نبردن توقعات مردم با دادن وعده های غیرواقعی

11- دروغ نگفتن در شرح حوادث واقع شده

12- عدم بیان تحلیل های غیرواقعی

13- اولویت بندی توسعه اقتصادی عملی کشور با تکیه بر اقتصاد دانش بنیان و تدوین الگوی توسعه ایران با استفاده از نخبگان این حوزه.

14- بازخوانی و به روز رسانی درک متولیان، تصمیم گیران و قانونگذاران از مبانی و شعائر دینی.
23302

دیدگاهتان را بنویسید