جنگ اوکراین در ایستگاه پایانی

افزایش فشارهای دو طرف بر دولت آمریکا و موفقیت نسبی حزب جمهوری خواه در مجلس نمایندگان، در کنار تداوم تورم بی سابقه در این کشور، جو بایدن و بسیاری از مقامات ارشد آمریکایی را به بحث در مورد موضوع مذاکرات بین دو طرف واداشته است. رهبران روسیه و اوکراین حتی برای دستیابی به ثبات لازم است.


افزایش فشار بر دولت بایدن

رویکرد کاخ سفید برای آغاز مذاکرات مستقیم بین مقامات روسیه و اوکراین به اندازه کافی جدی است و مقامات مختلف این کشور، از مشاور امنیت ملی تا رئیس ستاد ارتش آمریکا، مستقیماً به نیاز کیف به مذاکره اشاره کرده اند.

وال استریت ژورنال با استناد به اظهارات برخی از دیپلمات‌های آشنا به این موضوع نوشت، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن، به ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین توصیه کرده است در مذاکرات احتمالی با روسیه موضعی واقع‌بینانه داشته باشد و از ابراز خواسته‌های بلندپروازانه خودداری کند.

این مقام آمریکایی در سفر هفته گذشته خود به پایتخت اوکراین به مقامات اوکراینی تصریح کرد که باید در مذاکرات صلح و ارائه خواسته های عملیاتی بازتر باشند.

البته لازم به ذکر است که بر اساس این گزارش، واشنگتن معتقد است که کیف باید ایده مذاکره با روسیه را برای تحت فشار قرار دادن مسکو بپذیرد.


جنگ اوکراین در ایستگاه پایانی

چند روز پیش، نیویورک تایمز گزارش داد که مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، معتقد است که اوکراینی ها باید برای تحکیم دستاوردهای خود تلاش کنند تا قدرت چانه زنی بیشتری در میز مذاکرات داشته باشند. رسیدن به موفقیت در زمین قبل از زمستان برای آنها مهم است، بنابراین باید بیشتر تلاش کنند.

این ژنرال آمریکایی حتی گفت که تعلیق زمستانی جنگ در را به روی مذاکرات صلح با روسیه بر سر اوکراین باز می کند.


شرایط زلنسکی برای مذاکره

البته دولت اوکراین از هفته گذشته به طور غیرمستقیم تمایل خود را برای مذاکره با کرملین نشان داده است.

شبکه خبری دولتی روسیه «راشا تودی» چند روز پیش در گزارشی نوشت که رئیس جمهور اوکراین در اکتبر گذشته فرمانی را امضا کرد که هر گونه مذاکره با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را ممنوع می کند. وی اعلام کرد که کیف تنها زمانی با مسکو گفتگو خواهد کرد که رهبر دیگری غیر از پوتین در قدرت باشد.

اکنون به نظر می رسد که فشارهای دولت بایدن بر کیف برای آماده شدن برای مذاکره با روسیه نتیجه داده است و به همین دلیل گزارش هایی از اوکراین مبنی بر آماده شدن مقامات ارشد این کشور برای مذاکره با روسیه منتشر شده است. شاید به همین دلیل بود که زلنسکی از قدرت های جهانی خواست روسیه را مجبور به انجام مذاکرات واقعی صلح کنند.

اظهارات وی در پی گزارش هایی مبنی بر اینکه مقامات ایالات متحده اوکراین را تحت فشار قرار داده اند تا تمایل خود را برای گفتگو با مسکو نشان دهد، بیان شد. حتی برخی تحلیلگران بر این باورند که بر اساس اخبار غیررسمی، مذاکراتی بین مسکو و واشنگتن برای پایان دادن به جنگ در جریان است و حتی برخی از تحلیلگران می گویند خروج ارتش کرملین از منطقه حیاتی خرسون که اخیراً همه پرسی الحاق به روسیه را برگزار کرده بود. ممکن است بخشی از توافق بین دو قدرت برای فراهم کردن زمینه برای مذاکرات صلح باشد. اخبار غیررسمی همچنین حکایت از دیدار رئیس سازمان امنیت خارجی روسیه با رئیس سیا در ترکیه در روز سه شنبه دارد.

همه این عوامل باعث شد زلنسکی دستور قبلی خود را نادیده بگیرد و حتی پیش شرط هایی را برای گفتگو با مسکو اعلام کند. به گزارش راشا تودی، اگرچه این شرایط جاه طلبانه است، اما نشان دهنده انعطاف رهبری اوکراین است. او به عنوان پیش شرط گفتگو با روسیه، احیای تمامیت ارضی اوکراین، احترام به منشور سازمان ملل، جبران تمام خسارات جنگی، مجازات جنایتکاران جنگی و اطمینان از عدم تکرار این اتفاق را برشمرد.

مذاکره کننده ارشد اوکراین در مذاکرات صلح با روسیه نیز معتقد است که گفت و گو بین دو کشور در نیمه دوم سال 2023 محتمل است.

با این حال، برخی از تحلیلگران، مانند ستون نویس واشنگتن پست، بر این باورند که هدف ایالات متحده تحت فشار قرار دادن اوکراین برای مذاکره برای پایان جنگ نیست، بلکه کاخ سفید می خواهد نگرانی های حامیان سیاست خارجی اوکراین را آرام کند تا این مدت طولانی کاهش یابد. تعارض اصطلاحی. .


جنگ اوکراین در ایستگاه پایانی


روسیه مخالف مذاکره نیست

از سوی دیگر روسیه چندان تمایلی به پایان دادن به جنگ در این شرایط ندارد. اگرچه مسکو طی دو ماه گذشته بخشی از دستاوردهای خود را در میدان نبرد از دست داده است، اما عملاً این پیام را به ایالات متحده و ناتو ارسال کرده است که با تمام قوا با هرگونه رویکرد گسترش ناتو به سمت شرق مخالف است. قدرت اتمی خود را روی میز قدرت قرار می دهد.

باید پذیرفت که 10 ماه پس از شروع جنگ، فشار اقتصادی تحریم ها بر روسیه افزایش یافت، در حالی که اروپا با ابتکارات مختلف از جمله صرفه جویی توانست تا حدودی با مشکل کمبود گاز و سرما در روسیه کنار بیاید. افزایش قیمت انرژی و سایر تصمیمات به آرامی

وزیر خارجه روسیه نیز در این زمینه می گوید که مسکو هیچ پیش شرطی برای مذاکره با اوکراین ارائه نمی دهد، اما کیف باید حسن نیت خود را نشان دهد.

سایت ایندیپندنت نیز در این زمینه می نویسد: مقامات آمریکایی می گویند که معتقدند زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در نهایت از مذاکرات صلح حمایت می کند و اعطای برخی امتیازات را می پذیرد. در عین حال، آنها تلاش می کنند تا قبل از زمستان که امید به گفتگو وجود دارد، به پیروزی های نظامی هر چه بیشتر دست یابند.

در هر صورت، نگرانی کاخ سفید در مورد مخالفت کنگره با طرح های بایدن برای حمایت از اوکراین و کاهش شدید بسته های مالی و تسلیحاتی برای این کشور، عدم تمایل اروپا به ارائه حمایت بیشتر از کیف و ظهور شکاف در اتحادیه اروپا از جمله این موارد است. رضایت نسبی و سازگاری روسیه در رویکرد خود به جنگ، فشار بر دولت اوکراین را برای آمدن به میز مذاکره افزایش داده است.

دیدگاهتان را بنویسید