جنگ روسیه محاسبات توافق هسته ای با ایران را تغییر داده است

جنگ روسیه محاسبات توافق هسته ای با ایران را تغییر داده است

روز جدید حذف نام سپاه از فهرست تروریست ها باعث نارضایتی رهبران عرب در منطقه نیز می شود، زیرا بایدن به دنبال بسیج متحدان علیه مسکو و کاهش قیمت سوخت است. همچنین ائتلاف چند دهه ای این ائتلاف را که نفوذ ایالات متحده را در یک منطقه استراتژیک گسترش داده است، تهدید می کند. منطقه ای که همچنان بیشترین صادرات انرژی را در جهان دارد.

جنگ روسیه در اوکراین دیپلماسی خاورمیانه را تغییر می دهد و ایالات متحده را وادار می کند تا هزینه سیاسی احیای برجام را دوباره ارزیابی کند. مهر نهایی توافق بازگشت به برجام پس از یک سال مذاکره در وین، اکنون منوط به حذف سپاه پاسداران از لیست تروریست های آمریکاست. این موضوع به گفته کسانی که با روند گفتگو آشنا هستند، انفجاری ترین موضوع سیاست داخلی و منطقه ای برای دولت بایدن است. قرار گرفتن سپاه در این فهرست ربطی به توافقنامه 2015 ندارد، اما ایران برای احیای برجام به دنبال حذف سپاه از فهرست است.

در مقایسه با یک سال و چند ماه پیش که بایدن وارد کاخ سفید شد، برای او و دولتش سخت‌تر و پرمخاطره‌تر بود. ایران اکنون دارای ذخایر اورانیوم بسیار غنی شده است، تحریم‌ها نتوانسته پیشرفت هسته‌ای ایران را متوقف کند، و عدم توافق می‌تواند به طور بالقوه خطر ایران برای توسعه سلاح‌های هسته‌ای و کلید رقابت تسلیحاتی منطقه‌ای را افزایش دهد. بپذیریم

اما حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست تروریست ها مورد علاقه رهبران عرب در منطقه نیز نیست، زیرا بایدن به دنبال بسیج متحدان علیه مسکو و کاهش قیمت سوخت است. همچنین ائتلاف چند دهه ای این ائتلاف را که نفوذ ایالات متحده را در یک منطقه استراتژیک گسترش داده است، تهدید می کند. منطقه ای که همچنان بیشترین صادرات انرژی را در جهان دارد.

اکنون، دو هفته پس از توقف مذاکرات در وین، دیپلمات ها می گویند مشخص نیست که مذاکره کنندگان چه زمانی به وین بازخواهند گشت. سناتورهای آمریکایی نیز از گزارش روز سه شنبه درباره مذاکرات وین ناامید هستند. بن کاردین، سناتور دموکرات که در این نشست حضور داشت، گفت: “در ابتدا روسیه علاقه مند بود که ایالات متحده به توافق برگردد. اکنون آنها فقط نگران وضعیت خود در اوکراین هستند و توجه زیادی به مذاکرات وین ندارند.” .

به گفته حامیان برجام، بازگشت به این توافق می تواند انگیزه ای برای کاهش تنش های منطقه ای در ایران ایجاد کند و احتمالاً به چرخه خشونت متقابلی که از زمان خروج ترامپ از توافق، منطقه را تکان داده است، پایان دهد. اما مخالفان برجام و حتی برخی از اعضای دولت بایدن که از این توافق حمایت کردند، اکنون شکست آمریکا در انجام این کار را نشان دادن ضعف دولت بایدن و هزینه سیاسی برای انتخابات میان دوره ای نوامبر می دانند. دموکرات ها کنترل کنگره را از دست می دهند.

آنها همچنین نگران هستند که عربستان سعودی و امارات متحده عربی که اغلب مورد حمله تندروهای یمنی مورد حمایت ایران قرار می گیرند، روسیه و چین را بیش از پیش در آغوش بگیرند و فرسایش قدرت آمریکا در منطقه را تسریع کنند. گزارش سنا همچنین ساعاتی پس از اجلاس سران امارات، مصر و اسرائیل با هدف تشکیل یک جبهه مشترک علیه توافق هسته ای و محافظت از خود در برابر آشفتگی اقتصادی فوری ناشی از جنگ کرملین در اوکراین منتشر شد.

با این حال، به گفته کسانی که با مذاکرات وین آشنا هستند، اختلاف بر سر قرار گرفتن نمادین سپاه در لیست تروریستی آمریکا موضوعی حل نشده نیست اگر هر دو طرف تشخیص دهند که این توافق ارزشش را دارد. وب سایت یوروویژن هفته گذشته نوشت که هم ایران و هم آمریکا خواهان توافق هستند. زمانی که ایران تلاش می‌کند قیمت‌های بالای نفت را به اهرمی برای کسب چند امتیاز اضافی تبدیل کند، ممکن است سختگیری‌های نمایشی وجود داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید