جهاد توضیح داد؛ راه حل برای مقابله با جریان تحریف شده


ساعت: 13:58
تاریخ انتشار: 1401/04/05
کد خبر: 1878677

جهاد تبیان یکی از مهمترین موضوعات در برخورد با هرگونه انحراف و انحراف در گفتمان و ارزش های انقلاب اسلامی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها بر ضرورت آن تاکید کرده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نقل قول از زمان ما؛ جهاد تبیین و مفاهیم مربوط به آن امری بسیار خطیر است، به اندازه نان شب! ما قرن‌هاست که از آن غفلت کرده‌ایم و آسیب‌های زیادی دیده‌ایم، اما متأسفانه این غفلت همچنان ادامه دارد، زیرا می‌دانیم که مقام معظم رهبری اغلب از مشکلاتی صحبت می‌کنند که مورد غفلت قرار گرفته و در شرایط بحرانی قرار دارند.

مبحث جهاد بسیار گسترده است و حوزه های زیادی از جمله سیاست، اقتصاد، فرهنگ، هنر و ورزش را در بر می گیرد، اما تمرکز اصلی به نظر من در حوزه فرهنگ است، زیرا اگر در این حوزه جلو برویم و مشکلات موجود را تبیین کنیم. غذای آماده ارائه می شود.تغذیه جامعه در حوزه های دیگر و نگاه من در این گفتگو اهمیت حوزه فرهنگ است و در این زمینه مثال هایی می زنم.

دشمنی غرب با ایران به چهل سال گذشته محدود نشده است

چه تهاجم دشمن را در نظر بگیریم و چه رقیب فرهنگی را که حاصل دشمنان ماست، باید توجه داشت که عرصه این درگیری و تهاجم، حوزه فرهنگی است و نتایج آن به سایر حوزه ها نیز سرایت خواهد کرد.

اکنون جنگ و هجمه فرهنگی مستمر غرب است و همواره به صورت یک جانبه از غرب ادامه داشته است تا اینکه در طول تاریخ با آنها درگیری فرهنگی داشته ایم و هیچ گاه منبع تهاجم در عرصه اندیشه نبوده ایم، اما غرب همیشه فرهنگی بود و اعتماد به ایران مطلوب بود، چنانکه فیلسوفان و متفکران غربی از دیرباز گفته اند: «یونانیان یک چشم، ایرانیان دو چشم و بقیه نابینا هستند.
غرب ابتدا جهان را نشناخت و گمان می کرد ایران پایان تمدن جهان در شرق است. وقتی تمدن چین را شناختند و متوجه شدند سرزمین های دیگری در مشرق زمین وجود دارد، ایران را رقیب خود می دیدند، در حالی که قرن ها پیش محصولات غربی از طریق ایران به چین و کشورهای شرقی می رفت و محصولات آنها در ایتالیا و غرب معامله می شد.

می خواهم تاکید کنم که الان بحث چهل ساله نیست و مربوط به هزاران سال پیش است، ردپای این طمع به جاده ابریشم می رسد، در آن زمان اولین نامه ای که پاپ به خاقان چین نوشت این بود که ما داریم ما نکردیم. از وجودت باخبر باش، پس بیا با هم اتحاد کنیم و ایران را کنار بگذاریم، اما خاقان چین پاسخ داد که رابطه ما با ایران طولانی مدت است و به سال ها قبل از آشنایی با شما برمی گردد، حالا این رابطه عمیق و طولانی مدت است و می تواند قطع شود. . جالب نیست که این نامه و پاسخ آن به فارسی سعدی نوشته شده بود و غرب همواره می خواست نفوذ فرهنگی ایران را از بین ببرد و آخرین مانع آن لغو زبان فارسی بود که با ظهور امپراتوری بریتانیا انجام شد.

خلاصه همیشه به ما به چشم رقیب نگاه کرده اند. هر زمان که ایران فرهنگ خود را بشناسد و آن را غنی کند و آن را ترویج کند، هجمه دشمن بیشتر می شود زیرا آنها به خوبی می دانند که اگر ایران فرصت بهبود پیدا کند بلافاصله به کاروان فرهنگی می رود و تمدن گسترده می شود.

ریشه بسیاری از مشکلات امروزی در گذشته بسیار دور است

نادیده گرفتن ارتباط تنگاتنگ این سوال با مسئله جهاد بسیار خطرناک است، ببینید وقتی مقام معظم رهبری از جهاد صحبت می کنند، هم متفکران شبه روشنفکر و هم متفکران مذهبی فکر می کردند منظورشان حوادث چهل سال گذشته است، اما باید کنار گذاشت. از هر دو دیدگاه و پیگیری این بحث با نگاه فرهنگی، نگاه ما به این موضوع باید جامع و گسترده باشد و فراتر از چهل سال گذشته باشد.

قطعاً ریشه بسیاری از مشکلات امروزی در گذشته بسیار دور است، همانطور که بحث داغ امروز در مورد مهاجرت و فرار مغزها نشان می دهد. به عنوان مثال برخی از جوانانی که می خواهند اختراعات و اکتشافات خود را مطالعه کنند ترجیح می دهند به خارج از کشور بروند و این کار را در خارج از کشور انجام دهند، بد نیست بدانید که این مشکل هزار سال پیش و قبل از آن وجود داشته است و امروز جای سوال نیست که آیا مسیر از همان مشکلاتی که در گذشته اتفاق افتاده و در طول تاریخ توسط روشنفکران ما مورد بررسی دقیق قرار گرفته است، امروز تبیین و حل شود، بسیاری از مسائل و مشکلات در بستر فکری جامعه و به دنبال آن در سطح جامعه حل خواهد شد. بله، جوان ما می فهمد معنای وجودی اش چیست و مسیر را اصلاح می کند.

رقابت اصلی در حوزه فرهنگ است و رقیب ما این را می داند

ما در گذشته به چین رفتیم و چین و ژاپن را از طریق فرهنگ و بدون جنگ تحت تأثیر قرار دادیم. این تأثیر به قدری جدی است که اساتید دانشگاه و روشنفکران معاصر ژاپن در سه جلد مقالاتی در این زمینه نوشته اند که «ژاپن تمدن خود را مدیون ایران است». مواظب باشید نمی گویند شهرسازی و بوروکراسی و دین و … بر تمدن تاکید دارند! نسخه ای از این سه جلد هم اکنون در کتابخانه دکتر جنیدی در بنیاد نیشابور موجود است. ریشه همه مشکلاتی که امروزه وجود دارد و برخی از آنها در این مقاله مطرح شده است، در رقابت جدی فرهنگی است.

با بازخوانی گذشته و شناخت مشکلات مختلف، مصادیق را از دست نمی دهیم، مثلاً برخی از جوانان در دهه 60 به دلیل سیاست خاص دولت بعد از جنگ، گوشه ای از مفاهیم انقلاب را گرفتند و از آنها سؤال شد. سوالات ایرانی ها این است که ما به عنوان ساکنان کشوری که این طرف دنیا هستیم و امکانات محدودی دارد، چرا باید با آمریکا روبرو شویم که آن طرف دنیاست و این همه امکانات اقتصادی، نظامی دارد. و غیره.؟

اما اگر این جوان با گذشته آشنا بود، می دانست که مردم ایران همیشه با ظلم و ستم مخالف بوده اند و ایرانیان به آزادی خود در دنیا شناخته شده اند، حتی اگر این ظلم در آن سوی دنیا باشد و بپردازند. توجه کنید که مردم در قبایل حاکم آفریقا شورش کردند و پاسخ فرعون این بود که احتمالاً پایک ایرانی به آنجا رسیده است! چرا که مردم این منطقه قرن ها در زیر ستم زندگی کرده اند و هیچ عکس العملی از خود نشان نداده اند و احتمالا از ظلم امروز ایرانیان آگاه هستند.

با شناخت گذشته می توان به جوانی که در اثر تبلیغات دشمن که در کنار ارزش های انقلاب ایستاده بود، گفت که ایرانیان همیشه آزاده بوده و در طول تاریخ با ظلم و ستم روبرو بوده اند. در عرصه فرهنگ ما این معنا را درک نمی کنیم و رقیب ما این معنا را می داند.

بدون مروری بر گذشته، نمی توان در مورد حال و آینده اظهار نظر کرد

با شناخت گذشته می توان توانایی های خود را در زمان حال و امروز شناخت و به عنوان مثال شاهان صفوی با تکیه بر این پرسش به دنبال احیای جاده ابریشم بودند و توانستند تحولی در ایران ایجاد کنند.

مثال اصلی امروز این است که می دانید ما هنوز اعتبار و موقعیت جغرافیایی که در زمان جاده ابریشم داشتیم داریم، در حالی که قرن هاست جاده ابریشم برچیده شده است؟ اگر بخواهیم به موضوع اعتبار ایران در حال حاضر نگاهی بیندازیم، می‌توانیم به موضوع کلیدی پروازهای جهانی بپردازیم که اگر تحریم‌ها برداشته شد و هواپیماهای بین‌المللی همای می‌توانند از فرودگاه امام خمینی (ره) استفاده کنند، این کار را با اشتیاق ادامه دهید، زیرا توجیه اقتصادی دارد. .

اولاً سطح فرودگاه امام خمینی (ره) از سطح دریا بسیار بالاست و هواپیماها در مصرف سوخت به ویژه در شرایط گرانی امروزی در مصرف سوخت صرفه جویی زیادی می کنند و از طرفی این فرودگاه در مرکز پروازهای جهانی قرار دارد. حالا اگر پروازی که در فرودگاه ترکیه با یک کیلومتر سفر هوایی و غیره اضافه می شود، بتواند در فرودگاه ایران فرود بیاید، باز هم از نظر استهلاک و سوخت صرفه جویی قابل توجهی دارد و از طرفی ایران در فرودگاه ایران است. کلید کابل های نوری شبکه ارتباطی دنیا در حال حاضر واقع شده است، اگر این موارد برای خواص و عموم مردم تبیین شود، اعتماد به نفس ملی و انگیزه های تخصصی را افزایش نمی دهد؟

تنها یک راه وجود دارد

دستیابی به نتایج عملی از دانش آفرینی فقط با جهاد قابل تبیین است.جهاد همه جانبه در همه عرصه های جغرافیای زیستی و از همه مهمتر در عرصه فرهنگ و هنر که به دنبال خواندن متون تاریخی است. علم، ادبیات و فرهنگ ایران باستان امروز تاریخ است با نگاه عملی و مهارت های زندگی.

از علی اکبر عبدالعلی زاده

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید