جهانگیری: حضور در انتخابات ریاست جمهوری 96 اشتباه من بود/ روحانی 14 نفر را برای وزارت علوم معرفی کرد تا آخرین نفر قبول شد!

جهانگیری: حضور در انتخابات ریاست جمهوری 96 اشتباه من بود/ روحانی 14 نفر را برای وزارت علوم معرفی کرد تا آخرین نفر قبول شد!

اسحاق جهانگیری یکی از اشتباهات زندگی سیاسی خود را حضور در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۵ می گوید.
این یکی از ناگفته های معاون اول رئیس جمهور سابق در گفت و گو با شماره جدید مجله «آگاهی نو» است؛ ناگفته هایی از رد صلاحیت آیت الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات 92 و رد صلاحیت خود ایشان در انتخابات 1400، تاریخچه ارز 4200 تومانی که به ارز جهانگیری معروف شد، حاکمیت کشور در دوران تحریم ترامپ و نقش وی در دولت یازدهم و دوازدهم و رابطه او با حسن روحانی.
وی به نامه هایی که پس از پایان دولت دوازدهم به ابراهیم رئیسی نوشته است اشاره کرد و گفت: آقای رئیسی برخلاف تبلیغات با اینکه چهل سال سابقه کار در قوه قضائیه دارد، اما کاملاً با نظام و کار اجرایی بیگانه است. آقای رئیسی در دوره قبل از انتخابات متوجه نشد که مشکلات اصلی کشور کجاست و کجا باید متمرکز شود.
جهانگیری با توجه به تبلیغات منفی در دو سه سال اخیر دولت دوازدهم، شانس خود را برای کسب رای در انتخابات 1400 بسیار کم دانست و افزود: به چند دلیل تصمیم گرفتم حتما حضور داشته باشم و حتی این. می توان برای دولت بعدی حضور پیدا کرد که اگر دولت آقای رئیسی هم باید راهنمایی کند که کجا متمرکز شود.
جهانگیری در عین حال گفت: یک بار به آقای روحانی گفتم اگر قرار باشد یکی از اشتباهات زندگی سیاسی ام را ثبت کنم، قطعا حضورم در انتخابات 1395 است.
به گفته وی یکی از دلایل رد صلاحیتش در انتخابات 1400 شرکت در انتخابات 96 بود و ادامه داد: از فردای انتخابات احساس کردم بسیاری از سرمایه هایی که ساخته بودم پشت سرم است و من می دانستند که برای کشور مفید بودند، یکی یکی ضعیف شدند. یکی از آنها خود آقای روحانی بود. رابطه من با آقای روحانی در دوره دوم مثل دوره اول نبود.
جهانگیری با اشاره به قصد خود برای کناره گیری از معاونت رئیس جمهور پس از انتخابات ۱۳۹۵ خاطرنشان کرد: من به آقای روحانی گفتم معاون اول دیگری را انتخاب کنید، نمی خواهم با معاون اول رئیس جمهور ادامه دهم. به من هم گفت که انگیزه نداری. در همان دو، سه ماه بعد از انتخابات تا شروع دولت دوازدهم، معاون اول مطرح شد و اقداماتی انجام شد که خودش دید من دیگر آنقدر انگیزه جهانگیری ندارم.
وی به تفصیل به اختلافات دولت اول و دوم روحانی پرداخت و به موانع موجود در ترکیب کابینه اشاره و خاطرنشان کرد: آقای روحانی. [در دوره اول] خانم فاطمه طباطبایی، عروس امام خمینی(ره) می خواست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شود و من با ایشان گفت و گو کردم که در نهایت نشد. در دوره دوم ما هم اشتباه کردیم و نهادها علیه دولت اشتباه کردند. اشتباه ما این بود که تیم ما با تجربه چهار سال اول می توانست بهتر باشد. ما چقدر مقصریم، چقدر آدم های بهتری می خواستیم، نشدند چون آقای روحانی می گوید من 14 نفر را برای وزیر علوم پیشنهاد دادم تا برای چهاردهم تاییدیه بگیرم تا از مجلس رای اعتماد بگیرم. .

دیدگاهتان را بنویسید