جولان ذبح غیرمجاز دام در کرمانشاه/ تعداد زیادی ارزان قیمت برای سلامت انسان


ساعت: 10:34
تاریخ انتشار: 14/14/1400
کد خبر: 1813006

ذبح غیرمجاز دام پدیده شوم و ناگواری است که در برخی نقاط کشور از جمله در شهر کرمانشاه وجود دارد اما تاکنون اقدام جدی برای ریشه کنی آن انجام نشده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصادنیوز، افزایش موارد ذبح غیرمجاز دام در شهر کرمانشاه به دلایلی از جمله بیکاری بالا، گرانی گوشت، سود برخی دلالان در کنار بی اطلاعی برخی افراد که باید اقدام جدی انجام دهند.

از یک سو عزم راسخی در بین دستگاه های مسئول برای برخورد با کشتار غیرمجاز دام وجود ندارد تا جایی که حتی در مواردی شاهد ناهماهنگی هایی بوده ایم و از سوی دیگر رفع این معضل منوط به فعالیت های فرهنگی خواهد بود. و صدور امیدواریم به زودی شاهد اجرای آنها به ویژه در کلانشهر کرمانشاه باشیم.


فرهنگ سازی برای مقابله با کشتار غیر مجاز دام ضروری است

بچمن هدادادیان در گفت و گو با مرصاد با بیان اینکه استاندار کرمانشاه نیز در کارگروه تنظیم بازار از پدیده ذبح غیرمجاز گلایه کرد و گفت: دو مرکز اصلی ذبح غیرمجاز دام در منطقه دولت آباد و جعفرآباد کرمانشاه داریم. “که به عنوان مستعمره عمل می کنند، اگرچه موارد پراکنده در مناطق دیگر وجود دارد.

وی افزود: حدود 150 نفر در شهرستان دولت آباد فعال هستند و روزانه بالغ بر 150 راس دام سبک و سنگین و شترمرغ کشتار می شود.


3c6913f3 ea2a 46fa a97c ced1829beb36 خبر خاکستری

کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه گفت: بر اساس ماده 55 شهرداری ها از پرورش دام و حیوانات اهلی و وحشی که سلامت انسان را به خطر می اندازند ممنوع است و طبق کمیسیون بند 20 این ماده قاضی است. حضور در هنگام کار با متخلفین حکم وی نیز الزامی است.

هدادیان گفت: در حال حاضر شهرداری به تنهایی قادر به انجام چنین کاری نیست و نیاز به همکاری تعدادی دیگر از دستگاه ها از نظر امنیتی، سیاسی، اجتماعی و بهداشتی دارد.

وی افزود: در شورای تامین تصمیماتی برای تشدید مبارزه با ذبح غیرمجاز دام گرفته شده و افراد را شناسایی و تذکر داده ایم و در صورت عدم توجه برخورد قانونی خواهد شد.

هدادیان با بیان اینکه در چند مرحله به قاتلان غیرمجاز هشدار داده ایم و ادوات آنها را جمع آوری کرده ایم، افزود: اخیرا بیش از 1.5 تن گوشت غیر مجاز برای کشتار توسط تیم های دامپزشکی، مدیران، مراکز بهداشتی و درمانی و نیروی انتظامی کشف شده است.

وی از همکاری قوه قضائیه در برخورد با ذبح غیرمجاز دام خبر داد و افزود: استاندار طبق آخرین جلسه تاکید کرد که نماینده قوه قضائیه در برخورد با ذبح غیرمجاز دام حضور داشته باشد تا دستور مرتکبان صادر شود. در صورت لزوم.

کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه گفت: همچنین در جلسه مقرر شد نیروی انتظامی با نیرو و تجهیزات همراه تیم مبارزه با ذبح غیرمجاز دام حضور داشته باشد.


be55b6d6 0669 484e a55e 720af0a7309a خبر خاکستری

هدادیان با تاکید بر اینکه باید فرهنگ سازی کنیم، گفت: باید با استفاده از ظرفیت فرهنگی موجود در شهرداری و سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش کنیم مردم گوشت را از قصابی های دارای مجوز خریداری کنند زیرا این گوشت در کشتارگاه ها ذبح می شود. مرحله پیش سردی نیز در آنها مشاهده شد.

وی افزود: عده ای قصد ذبح دام را در مقابل چشمان خود دارند در حالی که کشتارگاه های غیرمجاز این شایعه را مطرح می کنند که گوشت ذبح شده و دام های بیمار در کشتارگاه ها ذبح می شود و در این راستا برای تشویش اذهان عمومی بنری از شهرداری منتشر شد. معاونت فرهنگی یا سرویس اسلامی فرهنگ و ارشاد در مورد عواقب منفی ذبح غیرمجاز.

هدادیان با بیان اینکه گلایه داریم از نهادهای فرهنگی که هیچ کاری برای ارتقای فرهنگ شهر انجام نمی دهند، گفت: این موضوع به یکی از نقاط ضعف تبدیل شده و پاشنه آشیل سیستم شهری ما حتی در حاشیه شهر نیز می تواند شاهد مشکلات دیگری باشد. “

وی افزود: باید فرهنگ سازی لازم برای برخورد با ذبح غیرمجاز دام انجام شود چرا که دام های ذبح شده ممکن است بیمار باشند، آب، چاقو و محیط کشتار نیز آلوده شود. از طرفی گرد و غبار ناشی از تردد مردم و وسایل نقلیه از شدت آلودگی در حال افزایش است اما مردم فکر می کنند.

هدادیان خاطرنشان کرد: پس از آلودگی دام، میکروب ها وارد بدن می شوند اما چند ماه بعد عوارض بیماری ظاهر می شود، بنابراین باید به مردم اطلاع داده شود که اگرچه گوشت را از طریق کشتار غیرمجاز ارزان تر می خرند، اما در آینده باید جبران شود. «سخت‌تر بپردازید و برای درمان آن‌ها بیشتر هزینه کنید.

وی افزود: مسئولان فرهنگی باید در عرصه فرهنگ فعال تر باشند، نمایندگان مجلس باید در رفع بیکاری مشارکت جدی داشته باشند و سازمان صمت باید برای ایجاد اشتغال برای کشتارگاه های غیرمجاز کارگاه ها و کارخانه های راکد راه اندازی کند.


4613c495 6d49 4a6b ab93 2c85fef86901 خبر خاکستری

هدادیان بیان کرد: پدیده ذبح غیرمجاز دام چندوجهی است و مقابله با زور راه حلی فرابخشی است، اما فرهنگ سازی، ایجاد اشتغال پایدار و راه اندازی کارگاه ها و مراکز تولیدی باید در دستور کار قرار گیرد چرا که جوانان با شغل پایدار می فروشند و مشاغلی که سلامت خود و دیگران را به خطر می اندازند، کارساز نیستند.


لزوم صدور دستورات محدودکننده برای برخورد با دام کشان غیرمجاز

شاهرو جرویسی در گفت و گو با مرصاد گفت: در حال حاضر وضعیت کشتار غیرمجاز دام در کرمانشاه خوب است و تیم های فعلی هماهنگ هستند.

وی افزود: اخیرا اقدامی در منطقه دولت آباد برگزار شد و در حال جمع آوری اماکن و ادوات ذبح غیرمجاز دام مانند چنگال، داربست و ادوات مستعمل هستیم. ما دائماً با شهر سروکار داریم.»

معاون بهداشتی رئیس کل دامپزشکی استان کرمانشاه با تاکید بر لزوم تداوم برخورد با کشتارهای غیرمجاز گفت: غیرمجاز باشید.

جارویسی گفت: اکنون تیم های مبارزه با ذبح غیرمجاز دام فعال شده اند اما شهر بزرگ است و تاکنون در نقاط مختلف شهرستان عملیات انجام شده است.

وی با تاکید بر لزوم صدور احکام بازدارنده افزود: صرفا برخورد با متخلفان و جمع آوری ادوات غیرمجاز ذبح و معدوم سازی لاشه گوشت بازدارنده نخواهد بود زیرا پس از پایان برخورد قاتلان غیرمجاز سازوکار را ترمیم خواهند کرد.

جاروویسی خاطرنشان کرد: برای برخورد با قاتلان غیرمجاز باید دستگیری و جریمه های سنگین تری در نظر گرفته شود، زیرا کمتر این کار را انجام می دهند.

به گفته مرصاد، مبارزه با کشتار غیرقانونی مستلزم تلاش جدی همه مسئولان است. در واقع علاوه بر مبارزه با ذبح غیرمجاز، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی به مردم از عواقب ذبح غیرمجاز ضروری است. .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید