حاطب زاده: در شورای حکام به هر اقدامی پاسخ خواهیم داد

حاطب زاده: در شورای حکام به هر اقدامی پاسخ خواهیم داد

روز جدید : سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به هر اقدامی در شورای حکام پاسخ خواهد داد.

سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه 16 خرداد) در گفت و گوی تلویزیونی با شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: ما تصمیم نمی گیریم، اما بر این اساس پاسخ خواهیم داد.

وی درباره ارسال پیش نویس قطعنامه به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در حال برگزاری است و چندین روز ادامه خواهد داشت. معمولا در دستور کار دو موضوع اقدامات پیشگیرانه مربوط به ایران و گزارش اجرای برجام است که به صورت فصلی ارائه می شود. البته موضوعات دیگری نیز در دستور کار است.

حاتب زاده یادآور شد: متأسفانه مدیرکل آژانس با عجله گزارشی را ارائه کرد که قبلاً در پارلمان اروپا هم قبل از انتشار آن را گفته بود، در حالی که جمهوری اسلامی ایران موضع گرفت و اعلام کرد که با توجه به دور سوم رایزنی ها هنوز صورت نگرفته است، نتیجه گیری مدیر کل پارلمان اروپا نشان می دهد که به نظر می رسد قبلاً تصمیمی برای ارائه گزارشی با تمرکز خاص اتخاذ شده است.

وی خاطرنشان کرد: گفته شد این گزارش نادرست است و ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که این گزارش نسبت به همه اقدامات و پاسخ‌هایی که ایران با دقت و فنی ارائه کرده است، بی‌تفاوت و نادرست است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: از 14 اسفند 91 و اواسط اسفند ماه تا به امروز سه دور جلسه برگزار کرده و یک بار نظرات و پاسخ های خود را به صورت مکتوب ارسال کرده ایم. این گزارش علاوه بر نادرست بودن و نادیده گرفتن اقدامات ایران، به دنبال برجای گذاشتن بیش از حد برنامه های ماست که اکثر آنها بر اساس ادعاهایی مبنی بر وجود رگه هایی از رژیم جعلی صهیونیستی است.

* ما نه این گزارش را قبول داریم و نه اقدامات سه کشور اروپایی و آمریکا

حاتب زاده گفت: وزیر امور خارجه اعلام کرده است که ما نه این گزارش را به هیچ عنوان قبول داریم و نه اقدامات این سه کشور اروپایی همراه با آمریکا که برخلاف دیپلماسی و آنچه در حال رخ دادن است، سعی در ارائه قطعنامه دارد. ما نه تنها این قطعنامه را سازنده نمی دانیم، بلکه بر این باوریم که بر روند کلی همکاری ما با آژانس و مذاکرات ما تأثیر منفی خواهد داشت و بنیانگذاران این قطعنامه باید بدانند که هر چقدر هم که باشند. ضمناً از همه اعضای شورای حکام می‌خواهیم نسبت به نیات رژیم صهیونیستی و بنیانگذاران قطعنامه هوشیار بوده و به این قطعنامه رأی منفی دهند تا دریچه‌ای که ایران برای دیپلماسی ایجاد کرده است. باز باقی می ماند.

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره مخالفت روسیه و چین با قطعنامه و ارزیابی نشست برجام گفت: البته رویه آژانس و شورای حکام مشخص است که به کدام سمت خواهد رفت. 35 نفر از اعضای شورای حکام نظرات خود را بیان خواهند کرد و ایران به عنوان ناظر صحبت خواهد کرد و سایر موارد در دستور کار قرار دارد.

ما امیدواریم این سه کشور و آمریکا از مسیر اشتباهی که آغاز کرده اند عقب نشینی می کنند

حاتب زاده گفت: امیدواریم سه کشور اروپایی و آمریکا از مسیر اشتباهی که در این زمینه در پیش گرفته اند عقب نشینی کنند وگرنه هم چین و هم روسیه و هم آنچه ایران گفته در تقابل هستند و اگر موضوع ناگفته نماند. رای منفی این دو کشور و احتمالا کشورهای دیگر را به کجا خواهد برد.

مهم این است که محتوای این موضوع که رد هم شد، بر همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که پس از بیانیه مشترک در 5 مارس آغاز شد و همچنین بر روند مذاکرات وین تأثیری خواهد داشت. او گفت، تأثیر متقابل دارد.

دیپلمات ارشد ایرانی همچنین گفت: ما پیش داوری نمی کنیم، اما قطعا پاسخ های خود را متناسب با آنچه اتفاق می افتد خواهیم داد.

اجازه تا چند روز آینده منتظر نتیجه شورای حکام باشیم

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره پیامدهای قطعنامه مصوب شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی صحبت کرد. ما بر اساس تفاهم متقابل و بیانیه های مشترک امضا شده بین دو طرف، همکاری فراتر از تضمین داشتیم. ما در وین نیز مسیرهای مختلفی را در حوزه گفت وگو طی کرده ایم.

وی گفت: بیایید منتظر نتیجه شورای حکام طی چند روز آینده باشیم. موضوع ایران احتمالا سه شنبه یا چهارشنبه مورد بحث قرار خواهد گرفت و ما نیز بر این اساس پاسخ خواهیم داد.

دیدگاهتان را بنویسید