ما به هر اقدامی از سوی شورای حکام پاسخ خواهیم داد


ساعت: 15:19
تاریخ انتشار: 1401/03/16
کد خبر: 1843983

سخنگوی وزارت امور خارجه با رد قطعنامه پیشنهادی به شورای حکام آژانس گفت: جمهوری اسلامی ایران به هر اقدامی از سوی برجام پاسخ خواهد داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه) در گفت و گوی تلویزیونی درباره نشست هیات مدیره آژانس بین المللی انرژی اتمی و احتمال صدور قطعنامه علیه ایران گفت: ما تصمیم نمی گیریم، اما به آن پاسخ خواهیم داد. “

وی در خصوص ارائه پیش نویس قطعنامه به شورای حکام آژانس گفت: نشست فصلی شورای حکام آژانس در حال برگزاری است و چندین روز ادامه خواهد داشت. معمولا در دستور کار دو موضوع اقدامات پیشگیرانه مربوط به ایران و گزارش اجرای برجام است که به صورت فصلی ارائه می شود. البته موضوعات دیگری نیز در دستور کار است.

حاتب زاده یادآور شد: متأسفانه مدیرکل آژانس با عجله گزارشی را ارائه کرد که قبلاً در پارلمان اروپا هم قبل از انتشار آن را گفته بود، در حالی که جمهوری اسلامی ایران موضع گرفت و اعلام کرد که با توجه به دور سوم رایزنی ها هنوز صورت نگرفته است، نتیجه گیری مدیر کل پارلمان اروپا نشان می دهد که به نظر می رسد قبلاً تصمیمی برای ارائه گزارشی با تمرکز خاص اتخاذ شده است. گفته شد که این گزارش نادرست است و ما به صراحت اعلام کردیم که این گزارش نسبت به همه اقدامات و پاسخ هایی که ایران با دقت و فنی ارائه کرده است، بی تفاوت و نادرست است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: از 14 اسفند 91 و اواسط اسفند ماه تا به امروز سه دور جلسه برگزار کرده و یک بار نظرات و پاسخ های خود را به صورت مکتوب ارسال کرده ایم. این گزارش علاوه بر نادرست بودن و نادیده گرفتن اقدامات ایران، به دنبال برجای گذاشتن بیش از حد برنامه های ماست که اکثر آنها بر اساس ادعاهایی مبنی بر وجود رگه هایی از رژیم جعلی صهیونیستی است.

حاتب زاده گفت: وزیر امور خارجه اعلام کرده است که ما نه این گزارش را به هیچ عنوان قبول داریم و نه اقدامات این سه کشور اروپایی همراه با آمریکا که برخلاف دیپلماسی و آنچه در حال رخ دادن است، سعی در ارائه قطعنامه دارد. ما نه تنها این قطعنامه را سازنده نمی دانیم، بلکه بر این باوریم که بر روند کلی همکاری ما با آژانس و مذاکرات ما تأثیر منفی خواهد داشت و بنیانگذاران این قطعنامه باید بدانند که هر چقدر هم که باشند. ضمناً از همه اعضای شورای حکام می‌خواهیم نسبت به نیات رژیم صهیونیستی و بنیانگذاران قطعنامه هوشیار بوده و به این قطعنامه رأی منفی دهند تا دریچه‌ای که ایران برای دیپلماسی ایجاد کرده است. باز باقی می ماند.

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره مخالفت روسیه و چین با این قطعنامه و ارزیابی نشست شورای حکومتی گفت:

نشست هیئت مدیره آژانس امروز در مقر این سازمان در وین آغاز شد. به گزارش رویترز، آمریکا و سه کشور اروپایی پیش‌نویس قطعنامه مشترک شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را ارائه کرده‌اند که بر اساس آن مسائل حل‌نشده مربوط به اورانیوم کشف‌شده در سایت‌های کشف‌نشده باعث نگرانی جدی شده است. . چهار کشور همچنین گفتند که «به دلیل همکاری ناکافی ایران» اختلافات و مسائل پادمانی حل نشده باقی مانده است و از ایران خواستند «فوراً پیشنهاد آژانس برای تعهد بیشتر به حل و فصل همه مسائل پادمانی باقیمانده را بپذیرد».

در همین راستا، حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه کشورمان پیش از این در گفت و گوی تلفنی با یورپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی هشدار داد: هرگونه اقدام سیاسی از سوی آمریکا و سه کشور اروپایی در آژانس بین المللی انرژی اتمی بدون شک با اقدامی متناسب و مؤثر مواجه خواهد شد. و واکنش فوری ایران.»

در جریان …

دیدگاهتان را بنویسید