حالا قرمز؟ احتمال ادامه موج ششم تاج تا اواسط فروردین

حالا قرمز؟  احتمال ادامه موج ششم تاج تا اواسط فروردین

روز جدید : پیش بینی می شود موج ششم تا اواسط فروردین و حتی تا پایان آن ادامه داشته باشد. از این رو نوروز 1401 همانند نوروز سال 1399 و 1400 با شرایط بدی در تاج و تخت همراه بود و بسیاری از خانواده ها همچنان با مرگ دلخراش عزیزانشان از عید جان سالم به در بردند.

علیرضا ناجی، ویروس شناس، در جام جم می نویسد: «با محو شدن هشت شهر آبی از نقشه تاج کشور، رنگ این نقشه اکنون ترکیبی از قرمز و نارنجی است که البته قرمز بر آن غالب است. انتظار می رود این وضعیت ادامه داشته باشد و موج ششم تاج حداقل تا پایان ماه مارس ادامه داشته باشد. یعنی در حالی که انتظار می رود موج ششم تا اواسط فروردین و حتی تا پایان آن ادامه داشته باشد. از این رو نوروز 1401 همانند نوروز سال 1399 و 1400 با شرایط بدی در تاج و تخت همراه بود و بسیاری از خانواده ها همچنان با مرگ دلخراش عزیزانشان از عید جان سالم به در بردند. این در حالی است که برخی افراد جامعه مدعی هستند که آمیکرون آخرین پرش تاج است و پس از پایان این موج دیگر اوج و مسیر جدیدی وجود نخواهد داشت که در پاسخ باید گفت این تصور ساده و کاملا اشتباه است. البته آمیکرون آخرین نسخه کووید نیست و مطمئناً جنبه‌های دیگری نیز خواهیم داشت، زیرا با انتشار ویروس در سراسر جهان، نسخه‌های جدید همچنان ظاهر می‌شوند.

ما باید از پیشینه کووید در جهان درس بگیریم و بدانیم که دلیلی برای خودکشی این ویروس وجود ندارد. بنابراین انتظار داریم گزینه بعدی بدتر باشد. تجربه نشان داده است که در دنیای ویروس ها بارها این اتفاق افتاده است، به این معنی که ویروس ها، هر چند برای مدت کوتاهی، به طور مکرر جهش یافته اند، مانند ویروس آنفولانزا یا ویروس HIV. البته تاکنون هیچ ویروسی در دنیا به اندازه کووید 19 جهش نکرده است و شیوع آن زیاد نبوده است که از این نظر حائز اهمیت است.

نکته مهم در مورد کووید سرعت چرخش آن است که منجر به جهش های مکرر در ویروس می شود. بنابراین خلاص شدن از شر این ویروس مهمترین کاری است که می توان انجام داد. برای این کار دو راه وجود دارد که شامل اقدامات درمانی و غیر درمانی می شود، روش غیر درمانی همان توصیه هایی است که بارها بر آن تاکید شده است، استفاده از ماسک، رعایت فاصله، شستن دست ها، پرهیز از تجمع و تهویه مطبوع داخل منزل. .

البته در زمینه اقدامات غیرپزشکی نیز اقدامات دولت ها بسیار حائز اهمیت است، زیرا این دولت ها هستند که باید شرایط را برای اجرای اقدامات غیرپزشکی و رعایت آن توسط مردم ایجاد کنند و راه حل های قاطع و مناسب ارائه دهند. .

اما در بخش پزشکی، مهمترین چیز این است که واکسینه شوید. بیشتر سویه های جدیدی که پدید آمده اند متعلق به کشورهایی هستند که هم مراقبت های بهداشتی کافی و هم واکسن های معمولی ندارند. در نتیجه ویروس به طور غیرقابل کنترلی به گردش در می آید و در حالتی به نام حرکت پینگ پنگ بین انسان و حیوانات گردش می کند و باعث جهش می شود. آمیکرون نمونه ای عالی از این حرکت متقابل ویروس بین انسان و حیوان است که اکثر جهش ها در موش ها اتفاق می افتد.

بنابراین باید گردش ویروس را کاهش دهیم که در این صورت نظارت ژنتیکی ویروس و واکسیناسیون بسیار مهم است. با این حال، تا کنون، تصورات غلط در مورد واکسیناسیون در سراسر جهان باعث شده است که این ویروس به طور مکرر جهش یابد.

در حال حاضر نیز برای مقابله با شرایط فعلی باید اقداماتی انجام دهیم. از جمله، ما باید یک استراتژی خوب در برابر کووید-19 داشته باشیم. راهبردی شبیه به راهبردی که برای آنفولانزا داریم این است که واکسن ها را تغییر دهیم تا با جهش هایی که در ویروس رخ داده است مطابقت داشته باشند. البته در مورد واکسن، کل دنیا باید یک استراتژی هماهنگ و یکپارچه داشته باشد و واکسن ها باید در دسترس همه مردم دنیا باشد، زیرا همه ما در یک کشتی هستیم.»

دیدگاهتان را بنویسید