موج اول آنفلوآنزا کاهش یافته است / احتمال آغاز موج دوم باخمن

موج اول آنفلوآنزا کاهش یافته است / احتمال آغاز موج دوم باخمن

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه باید برای موج دوم آنفولانزا در بهمن ماه آماده باشیم، گفت: اکنون نسبت به اوج اولیه روند نزولی داریم.

شهنام آرشی; رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پس از شیوع سالانه آنفلوآنزا که از اواخر مهرماه امسال آغاز شد و در اواسط آبان به اوج خود رسید، اکنون در سیر نزولی در اوج بروز اولیه، تصریح کرد: بروز سالانه آنفلوآنزا معمولاً سه موج دارد، موج اول بیماری معمولاً در اوایل پاییز رخ می دهد، موج دوم معمولاً شدت کمتری نسبت به موج اول در ماه های سال دارد. بهمن و اسفند و موج سوم در اردیبهشت سال آینده رخ می دهد.

وی افزود: با توجه به گذر از قله بزرگ موج اولیه و روند نزولی فعلی آن، باید برای موج دومی که در بهمن ماه امسال رخ می دهد، آماده باشیم. در این راستا آموزش بهداشت فردی و اجتماعی با تاکید بر استفاده از ماسک به ویژه در مکان های بسته و بدون تهویه، شست و شوی منظم دست ها، تهویه مناسب اماکن به ویژه محل تجمع و واکسیناسیون آنفولانزا در گروه های هدف و اولویت می باشد. بسیار ضروری.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: با توجه به احتمال ابتلا در تمام فصول سال، واکسیناسیون سالیانه آنفولانزا منوط به تزریق اوایل مهرماه نیست، بلکه در هر فصلی از سال در زمان سال و برای گروه های اولویت دار، با توجه به دسترسی به واکسن آنفولانزا اجباری و ضروری است.

آرشی تصریح کرد: همچنین در صورت بروز علائم باید با پزشک مشورت کرد و از مصرف تصادفی و خوددرمانی پرهیز کرد. توصیه می شود تا رفع علائم حاد بیماری از مراجعه به محل کار و مدرسه خودداری شود.

دیدگاهتان را بنویسید