حجت الاسلام هادی کل: معاویه و سپاهیانش در جنگ دین با دین آمده بودند/ محرم فقط سر و سینه زدن نیست، باید دو جبهه حسین (علیه السلام) و یزید را خوب بشناسیم.

حجت الاسلام هادی کل: معاویه و سپاهیانش در جنگ دین با دین آمده بودند/ محرم فقط سر و سینه زدن نیست، باید دو جبهه حسین (علیه السلام) و یزید را خوب بشناسیم.

روز جدید حجت الاسلام والمسلمین هادی قابلی در شب اول محرم الحرام 1401 در حسینیه محبان الائمه (ع) گفت: عنوان بحث من اخلاق در پرتو عاشورای اباعبدالله الحسین (ع) است. اگر نگاه کلی به عاشورا و نهضت اباعبدالله الحسین (ع) داشته باشیم، تقابل دو جبهه، دو اندیشه، دو ایمان و مسلک، دو فرهنگ، دو را می بینیم. […]

در شب اول محرم الحرام 1401 حجت الاسلام والمسلمین هادی قابلی در حسینیه محبان الائمه(ع) فرمود: عنوان بحث من اخلاق در پرتو عاشورای اباعبدالله الحسین(ع) است. .

اگر نگاه کلی به عاشورا و نهضت اباعبدالله الحسین (ع) داشته باشیم، تقابل دو جبهه، دو اندیشه، دو مرام و مسلک، دو فرهنگ، دو نگاه را می بینیم. ما تضاد نور و ظلمت، بین حق و باطل، تقابل بین حق و بی عدالتی، بین خرد و جهل، بین انسانیت و حیوانیت، معنویت و مادیات را می بینیم.

وی افزود: همه این ویژگی ها را در عاشورای اباعبدالله(ع) و این حرکت می توانیم ببینیم. آنچه در این مورد مهم است این است که جبهه اباعبدالله الحسین (ع) هیچ گاه مقدم بر جبهه و چهره کفر نبوده است. یعنی در مقابل کسانی که کافر و ملحد و مشرک بودند نمی ایستادند، بلکه در مقابل کسانی که مسلمان و موحد بودند ایستادند.

حجت الاسلام ممکن است ادامه یابد: شمر بن زی الجوشان (لعنت الله علیه) که او را منفورترین فرد می شناسیم، چندین بار برای زیارت خانه خدا از عراق تا مکه پیاده رفت و وقتی به خانه رسید. خداوند از دنیا رفت و کعبه آویزان شد و گریه کرد که توجه همه زائران را به خود جلب کرد. همه از آتش و گدازه این به ظاهر بنده خدا تعجب می کنند.

وی گفت: متأسفانه عادت داریم همیشه دشمنان و مخالفان اهل بیت علیهم السلام را گروهی بی منطق و بی منطق جلوه دهیم. اگرچه اینطور نبود، اما از منظر دنیوی افراد باهوش زیادی وجود داشتند. اینکه در سریال مختار عمر سعد را یک دیوانه و ناخودآگاه ببینیم اینطور نیست. جالب اینجاست که حتی امیرالمومنین علی علیه السلام نیز تعبیر جالبی از معاویه دارد. می گویند به خدا سوگند معاویه از من زرنگتر نیست، یعنی منکر زرنگ بودن معاویه نمی شوند. این نشان می دهد که امیرالمؤمنین (ع) با دشمن خود نیز انصاف داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین هادی می تواند بگوید: یکی از ویژگی های معاویه حیله گری و حیله گری و شیطونی بود. یعنی کاری به حق و باطل ندارد و از راه های نادرست نیز استفاده کرده است. مردم با دیدن این ویژگی ها او را باهوش تر می دانستند. در جنگ صفین و نزاع داوری، معاویه و عمروعاص فریبکاری کردند و یاران امیرالمومنین (ع) را فریب دادند. قرآن را روی نسخه ها گذاشتند و اصحاب را فریب دادند. امیرالمومنین (ع) می فرماید اگر حیله و نیرنگ بد نبود، می دیدی که من علی از همه مردم زرنگترم. برای شما مردم هوش ترفندی است که معاویه از آن استفاده می کند.

فرمود: آنچه دستان علی (علیه السلام) را بسته بود این بود که اهل حیله و نیرنگ نبود. امیرالمؤمنین (ع) می خواست اخلاقی عمل کند، اما معاویه اخلاق را زیر پا گذاشت، پس هر چه می خواست عمل کرد. این تقابل را در عاشورای اباعبدالله (علیه السلام) می بینیم. کسانی که در برابر حضرت می ایستادند مسلمان بودند و بسیاری از سربازان عمر سعد نماز شب می خواندند. سخنی که عمر سعد در روز عاشورا برای بسیج نیروها به کار برد بسیار قابل توجه است. گفت: ای لشکر خدا سوار شوید، بشارت می دهم که به بهشت ​​می روید (اگر کشته شدید، بهشت ​​در انتظار شماست).

حجت الاسلام والمسلمین ادامه داد: معاویه و سپاهیانش به جنگ دین با دین رسیدند. مردم را فریب می دادند و بهانه شان برای کشتن امام حسین (ع) این بود که می گفتند او بر امام مسلمین قیام کرده است! امام مسلمین کی بود؟ یزید بن معاویه! سر حسین بن علی (ع) را با آلات دین بریدند و این جبهه همچنان ادامه دارد و امروز با آلات دین سر بریده می شوند.

گفت: محرم فقط زدن سر و سینه نیست. بلکه باید این دو جبهه حسین بن علی (ع) و یزید بن معاویه را خوب بشناسیم. هر دو مسلمان بودند، هر دو نماز می خواندند. متأسفانه مقابله دین با دین از زمان امیرالمومنین (ع) آغاز شد. در جنگ جمل یکی از یاران امیرالمومنین (ع) نزد او آمد و گفت; یا علی شک دارم چیکار کنم؟ حضرت فرمود: علت چیست؟ گفت: به تو نگاه می کنم، ای علی بن ابی طالب، داماد رسول خدا، شوهر فاطمه، پدر حسن و حسین، تو نیز قرآن بخوان و نماز بخوان. شما هم رو به قبله نماز بخوانید. به آنجا نگاه می کنم، عایشه است. ام المؤمنین همسر رسول خدا و در کنار او طلحه و زبیر هستند. خوب آنها هم قرآن می خوانند و نماز می خوانند. امروز هم ما در جامعه این تردید را داریم و از خود می پرسیم کدام طرف حق است و کدام طرف؟ در این هنگام پیامبر شاخصی داد و به مرد مردد فرمود: «مشکل تو این است که می خواهی حق و باطل را با علی و عایشه بسنجی. اول برو حقیقت را دریاب و ببین معیارش چیست؟ وقتی معیارهای حقیقت را دانستید، آن‌ها را برای هر یک از ما قرار دهید و اندازه بگیرید.

هادی ادامه داد: ظواهر نباید ما را فریب دهد. خوارج نهاروان کسانی بودند که نماز شب را ترک نمی کردند. آنقدر عبادت کرده بودند که نه تنها بر پیشانی، بلکه بر کف دست و زانو نیز پینه داشتند. شب ها برای عبادت و تلاوت قرآن بیدار بودند و روزها روزه می گرفتند. چهار هزار نفر از این افراد در جنگ ناروان به دست علی (ع) کشته شدند. علی بن ابی طالب علیه السلام اشک ریخت و آنان را کشت. چرا؟ زیرا عبادت و دعا با خدا و قرآن مشکلی را حل نمی کند. گم شده بودند.

فرمود: برخی از کسانی که به جنگ اباعبدالله الحسین (علیه السلام) آمدند، غسل کرده یا وضو گرفته بودند. به نام خدا حسین بن علی علیه السلام را تیرباران کردند. این سؤال بسیار مهم است تا بتوانیم جبهه حق را از باطل و نور را از ظلمت تشخیص دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین هادی قابل در بخشی دیگر از سخنان خود در حسینیه محبان الائمه علیه السلام گفت: حسین بن علی علیه السلام درباره دلایل قیامشان می فرماید که «می بینم که یک سری اخلاقی، مذهبی. و فساد فکری در جامعه ما ایجاد شده و به نام دین، خود دین نابود شده است. به نام دین ظلم است. حقوق به نام دین کشته می شود و من نمی توانم آن را تحمل کنم و می خواهم وضعیت جامعه را اصلاح کنم.»

گفت: پیامبر فرمود: من با شمشیر به جنگ نمی روم و وسیله من امر به معروف و نهی از منکر است. من می خواهم به امت اسلامی بگویم این دینی که امروز به شما عرضه می کنند، اسلام دروغین است. اخلاق رسول خدا و خدا آن چیزی نیست که به شما عرضه می شود، راه و روش من سیره جدّم رسول الله و سیره پدرم علی بن ابی طالب علیه السلام است.

وی در پایان سخنان خود افزود: بی شک حکومتی که با ابزار دین و تقلب و نیرنگ آمد از آگاهی و اصلاح هراس دارد. وگرنه روش اصلاح طلبان همیشه مسالمت آمیز بوده و روش خشونت آمیز همراه با زور و درگیری نداشتند.

دیدگاهتان را بنویسید