حداقل افزایش دستمزد بازنشستگان چقدر باید باشد؟

حداقل افزایش دستمزد بازنشستگان چقدر باید باشد؟

هيات تجديدنظر و تطبيق مجلس 30 خرداد مصوبه افزايش ده درصدي حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي را برخلاف قوانين تشخيص داد و 10 روز به دولت فرصت داد تا نظر خود را تغيير دهد. 24 ساعت به این فرصت ده روزه فرصت باقیست. علی اکبر عیوضی (عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان استان تهران) با اشاره به 24 ساعت باقیمانده از دولت خواست تا با نظر کمیسیون تحقیق و تفحص و تطبیق مجلس تصمیم خود را مطابق قانون تغییر دهد.

عیوضی با اشاره به مصوبه شورای عالی کار گفت: شورای عالی کار که یک شورای سه جانبه است تعیین کننده حقوق کارگران است. مصوبه این شورا به امضای وزیر کار و نمایندگان منصوب هیأت وزیران می رسد و این مصوبه همه ساله شامل حقوق بازنشستگان نیز می شود.

عضو هیئت مدیره کانون بازنشستگی ادامه داد: آنچه مسلم است بر اساس مصوبه شورای عالی کار و مواد 111 و 96 قانون تامین اجتماعی باید دستمزد کارگران افزایش یابد. طبق اصل 111 حداقل دستمزد مستمری بگیران نباید کمتر از حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار باشد و ماده 96 سازمان را موظف به افزایش دستمزد متناسب با افزایش هزینه زندگی کرده است.

عیوضی گفت: همانطور که می دانیم در شورای تامین اجتماعی حقوق مستمری بگیران بر اساس مصوبه شورای عالی کار افزایش یافت و این مصوبه به تصویب وزیر کار و سپس طبق روال و قانون رسید. برای امضای آن به هیأت وزیران رفت که متأسفانه هیأت وزیران با تردید مواجه شد و یک ماه آن چه تصویب شد برخلاف قوانین و رویه سال های گذشته بود.

وی تاکید کرد: بر خلاف ادعای دولت، کمیته بررسی و تطبیق مجلس جایگاه تشخیص و تصمیم گیری را دارد و زمانی که این کمیته تصمیم دولت را مغایر با قانون تشخیص دهد، دولت باید مصوبه خود را مطابق با قانون تغییر دهد. قانون

یکی از اعضای هیأت مدیره کانون بازنشستگان گفت: اگر دولت کارهای لازم را انجام ندهد به مجلس و رئیس مجلس ارجاع می دهیم. اما همچنان امیدواریم که دولت سیزدهم این مصوبه را تغییر دهد.

دولت باید سریعتر برای تعیین حقوق بازنشستگان اقدام کند
رئیس فراکسیون کارگری شورای اسلامی از دولت تسریع در تعیین حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی و گروه هدف این سازمان خواست.

بازنشستگان منتظر نامه رئیس مجلس و رئیس جمهور برای تعیین حقوق خود هستند. بر اساس مصوبه کمیسیون نیروی انتظامی مجلس، مصوبه افزایش مستمری کارگران بازنشسته غیرقانونی است و دولت باید نسبت به اصلاح آن اقدام کند.

در همین زمینه علی بابایی کارنامی در تذکر شفاهی در جلسه علنی امروز مجلس خطاب به رئیس شورای اسلامی گفت: از رئیس مجلس تشکر می کنیم که دستور تصویب شورای دولت در خصوص افزایش تامین اجتماعی را صادر کرد. حقوق بازنشستگان و هیات مدیره اجرای آیین نامه مغایرت آیین نامه با قانون مصوب مجلس را اعلام کرد.

وی در ادامه گفت: به عنوان رئیس فراکسیون کارگری شورای اسلامی از جنابعالی تقاضا دارم به دولت دستور دهید در تعیین استحقاق مستمری بگیران تامین اجتماعی سریعتر عمل کند. مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی و گروه هدف این سازمان در بلاتکلیفی به سر می برند.

بازنشستگان خواهان لغو افزایش 10 درصدی حقوق بازنشستگی در سطوح دیگر هستند. این درخواست بر اساس الزامات هنر است. 98 قانون تامین اجتماعی و شورای اجرا نیز از عدم اجرای این بند انتقاد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید