حذف ارز دولتی تکلیف قانونی / ۲ عامل تورم توسط وزیر اقتصاد

ساعت: 13:12
تاریخ انتشار: 1300/09/16
کد خبر: 1790299

وزیر اقتصاد گفت: دلیل اصلی مشکل تورم به غیر از ضعف کنترل بر خلق پول بانک ها، کسری بودجه است که دولت ها به آن دامن می زنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ هندوزی امروز مقابل نمایندگان تشکل های دانشجویی ایستاد و به سوالات اقتصادی آنها پاسخ داد. وزیر اقتصاد گفت: برای بودجه سال آینده باید هزینه های جاری دولت برای مهار تورم را کنترل کنیم و در عین حال باید سیاست هایی را برای رونق تولید اتخاذ کنیم.

هندوزی افزود: متغیرهای اصلی در بودجه سال آینده نیز فرمولی برای ثبات نظارتی خواهد داشت.

وی با اشاره به واگذاری 110 هزار میلیارد تن سهام در بودجه 1400، گفت: این اوراق باید در اختیار سازمان تامین اجتماعی و صندوق ها قرار گیرد اما در واقع نوعی تغییر مالکیت دولت است و به صورت مستقیم عرضه نمی شود. در بازار سرمایه «هیچ اثر منفی بر بازار سهام نخواهد داشت.

وزیر اقتصاد در خصوص موضوع حذف ارز ترجیحی افزود: این موضوع یک تکلیف قانونی است و اکنون به استثنای دارو و گندم تنها 4200 تن ارز برای 5 قلم تخصیص داده شده است.

وی گفت: تلاش می کنیم این حذف تدریجی باشد و فشار ناگهانی وارد نشود.

هندوزی افزود: یکی از دلایل عدم تمرکز تولیدکنندگان بر تولید مواد اولیه دامی در کشور این است که نمی توانند با واردات مواد اولیه با ارز 4200 تنی رقابت کنند و تولید آنها به صرفه نیست.

وزیر اقتصاد در پاسخ به سوالی درباره قانون ارزهای دیجیتال گفت: ما نمی‌توانیم روی این پدیده در کشور چشم پوشی کنیم و باید فعالانه با آن مقابله و تنظیم کنیم و کمیسیون تصمیم‌گیری نیز در حال تهیه پیش‌نویس در این خصوص است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید