اقتصاد ایران در آستانه شوک ارزی/حذف ارز دولتی با اقتصاد ایران چه خواهد کرد؟

اقتصاد ایران در آستانه شوک ارزی/حذف ارز دولتی با اقتصاد ایران چه خواهد کرد؟

روز جدید : وقتی دلار ۴۲۰۰ دلاری حذف می شود و تبدیل به ۲۳ هزار دلار می شود یعنی قیمت مواد اولیه وارداتی دام ۶ برابر می شود. چگونه نمی توانیم انتظار تورم را داشته باشیم یا تاثیر آن را 6 تا 7 درصد تصور نکنیم؟

از روز گذشته قیمت دلار به محدوده 28500 تن رسیده است. با این حال، یک ساعت بعد قیمت به همان محدوده 28200 تن بازگشت. در شرایط کنونی، به نظر می رسد هر گونه تغییر قیمت به مذاکرات وین بستگی دارد و احتمال تکمیل نشدن مذاکرات هسته ای بازار را به شدت تکان داده است. در صورتی که شک و بدبینی هم به این فضا دامن زد. در چنین فضای پرنوسانی، برخی ترجیح می دهند در حال حاضر معامله نکنند، در حالی که برخی دیگر خرید و فروش ارز را تنظیم کرده اند و اکثر فعالان بازار همچنان از این وضعیت شکایت دارند. آلبرت باگازیان، اقتصاددان، وضعیت بازار را توضیح می دهد و تاثیر حذف ترجیحی بر بازار را بررسی می کند.

وی در خصوص عوامل تعیین کننده نرخ ارز و احتمال شوک قیمت ارز در روزهای آینده، گفت: در حال حاضر مهمترین چیزی که تعیین کننده نرخ ارز است، تحریم است. اگر تحریم ها نبود؛ درآمدهای نفتی ما ادامه یافت. دولت هیچ کمبود ارزی نداشت و مجبور نبود ریال خود را با بازی با نرخ ارز تامین کند و دولت اراده داشت تا با تثبیت بازار ارز نرخ ارز را کاهش دهد. فشار تحریم ها چنین مشکلاتی را ایجاد کرده است. کدام کشور را می شناسید که ارز خارجی آن اینقدر پایین است؟ کدام کشور را می شناسید که با بازی با نرخ ارز قیمت کالاها اعم از مسکن و خودرو را اینقدر گران کرده است؟

بانک مرکزی کنترلی بر نرخ ارز ندارد

این کارشناس اقتصادی با اشاره به تاثیر نتایج برجام بر نرخ ارز گفت: در حال حاضر نرخ ارز کشور به برجام و نتایج مذاکرات بستگی دارد. اگر مذاکرات در جهت مثبت پیش برود، نرخ ارز کاهش می یابد. وقتی مذاکرات شکست می خورد، نرخ ارز افزایش می یابد. بنابراین نوسانات اخیر ارز نیز در حال بازگشت به مذاکرات است. نرخ ارز نیز در ماه های اخیر در میان زمزمه های سقوط افزایش یافته است. البته نباید فراموش کرد که عامل دیگری نیز در تعیین نرخ ارز موثر است و آن اراده بانک مرکزی برای کاهش نرخ ارز است. داده ها نشان می دهد که بانک مرکزی تمایلی به کاهش ندارد، اما رسانه ها می گویند بازار ابزاری برای افزایش قیمت ارز بوده است.

وی با اشاره به سیاست ارزی دولت جدید به اقتصاد 24 گفت: دولت در حالی که ارز اصلی کشور را در اختیار دارد، نقش موثری در کنترل نرخ ارز دارد. اما بانک مرکزی مسئول سیاست های پولی در کشور ما است. اگر بخواهیم پیش بینی کنیم نرخ ارز کشور به کجا می رود، باید بگوییم که دلار در حال افزایش است. مشخص نیست چرا بانک مرکزی عواقب افزایش قیمت ارز را نمی بیند. تورم و تورمی که پس از نرخ ارز از 4 هزار تن به 30 هزار تن رسید، مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرد.

وی افزود: بحث ممنوعیت واردات برای این است که ارز از کشور خارج نشود. الان شرایط به گونه ای است که هم تولیدات داخلی و هم کالاهای وارداتی گران شده است. در این صورت قیمت دلار متغیر بوده و افزایش می یابد.

بزیان با اشاره به سایر سیاست های تورمی دولت گفت: در ادامه اگر دولت قصد افزایش قیمت بنزین را داشته باشد، حتی در شرایطی که تبعات آن در سال 98 دیده شد، قیمت ها بیش از پیش افزایش می یابد. در هر صورت تست تست اشتباه است. در مواجهه با چنین تصمیماتی، دولت باید آمادگی نظارت بر قیمت ها را داشته باشد تا از افزایش های غیر منطقی و سودآور جلوگیری کند.

وی ادامه داد: وقتی دلار ۴۲۰۰ تومانی حذف و به دلار ۲۳ هزار تومانی تبدیل می شود به این معناست که قیمت مواد اولیه وارداتی دام ۶ برابر می شود. چگونه نمی توانیم انتظار تورم را داشته باشیم یا تاثیر آن را 6 تا 7 درصد تصور نکنیم؟ درست است که نباید تفاوت زیادی بین نرخ ها وجود داشته باشد، اما الان زمان انحصار شدن دلار نیست.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به تاثیر نرخ دو دلاری در سال های اخیر خاطرنشان کرد: دولت در زمینه تخصیص ارز ترجیحی به کالاها کنترلی بر قیمت ها ندارد و تخصیص یارانه راهی برای کاهش قیمت مواد اولیه و اکثر توزیع های رانتی نیست. کشور. در این شرایط، دولت دوباره با ایجاد شوک قیمتی در کالاها، ارز ترجیحی را به دلیل عدم کنترل قیمت حذف می کند. موضوع کنترل نرخ ارز بانک مرکزی به تمایل بانک مرکزی برای کاهش بستگی دارد. سیاست پولی دولت در طول سالیان متمادی بر تورم تاثیر گذاشته است. با این حال سیاست افزایش نرخ ارز همچنان ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید