حذف ارز 4200 تومانی پایان یک میراث شوم / جمع آوری دلالان از بازار با اقدامات به موقع دولت


ساعت: 09:52
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۲/۲۲
کد خبر: 1838205

حذف ارز 4200 تومانی برنامه دولت سیزدهم برای تثبیت قیمت کالاهای مصرفی مردم و جمع آوری کالاهای دلالان کالایی و ارزی بود که این روزها سر و صدای زیادی به پا کرد. تاکتیک هایی که باعث ترس معامله گران از ضرر در بازار شد!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گفته سفیر این روزها محور تمام صحبت ها بر سر حذف ارز ترجیحی است که مفسده و ایجاد رانت و سوداگران و کلاهبرداران در بازار را مجبور به ایجاد جیب های عمیق کرد تا بتوانند از آن سود کلانی به دست آورند. راه پیروزی

هدف ارز 4200 تومانی جلوگیری از افزایش قیمت و تورم با توزیع این ارز بین کالاهای اساسی و ارائه این اقلام استراتژیک با قیمت مناسب در اختیار مردم بود، اما در آن سال ها نتیجه کاملا برعکس بود، چرا که این ارز از گروه خاصی و به جای اینکه این ارز توسط اقلام اساسی توزیع شود، کالاهای نامناسب و غیر ضروری وارد کشور شد.

تصمیم برای توزیع ارز برای برخی محصولات، فضای مانور دلالان در بازار را فراهم کرده است و آنها از توزیع آن نه در میان توده مردم، بلکه برای سود خود سود زیادی برده اند، تا جایی که توزیع آن ارز، لوازم آرایشی یا خوراک دام وارد شده است. ، که منجر به انحراف واحد پولی شد.

ارز 4200 تومانی در واقع به نام مردم اما به نام دلالان بود و زمینه رانت در این بخش هر روز بیشتر می شد، اما دولت قبل تا زمانی که دولت جدید وارد عمل نشد، حاضر به حل مشکل نبود. و تصمیم به حذف آن گرفت.این ارز و خروج کشور از شرایط نامساعد اقتصادی در اولویت قرار گرفت.


3b03b1ec b49a 466b 9381 6b1d3b9d060e خبر خاکستری




عزم دولت برای رفع مشکلات اقتصادی

دولت سیزدهم که در ماه های اخیر نشان داده با اراده ای خاص برای زدودن ریزگردها از مشکلات کشور وارد میدان شده است، تصمیم به حذف ارز ترجیحی برای حوزه اقتصادی گرفته است، اقدامی که این روزها با واکنش هایی مواجه شده است. مشکلات کشور با کشورهای خارجی و برجام، اکنون ناراحت شده و خود را مدافع مردم نشان می دهند که مشکلات اقتصادی را بیشتر می کند.

بدون شک لغو ارز 4200 تومانی و توزیع یارانه آن به مردم می تواند باسوادان را متلاشی کند و بازار کالا را مختل کند و به اثرات منفی توزیع یکبار برای همیشه این ارز پایان دهد، اما این اقدام مثبت دولت جدید برای برخی مصمم است، دردناک است زیرا دست قاچاقچیان و دلالان بازار محصولات و کالاهای اساسی را قطع می کند.

این در حالی است که دلالان در تلاش برای سوء استفاده از این وضعیت هستند، به طوری که به محض اعلام لغو این ارز، قیمت های عجیبی از قیمت ماکارونی و نان فله یا آرد شنیده شد که در عرض چند روز انباری آرد یا نفت نیز توسط بازرسان پیدا می شود.

از سوی دیگر برخی روغن‌ها در فروشگاه‌ها با کمبود مواجه شده‌اند، در حالی که در این رابطه اخباری مبنی بر افتتاح انبارها به گوش می‌رسد که نشان می‌دهد ناوشکن‌های بازار تلاش می‌کنند از این وضعیت سوء استفاده کنند.

دولت مردمی سیزدهم دولتی است که با ورود به عرصه خدمات انسانی طی چند ماه گذشته کار آواربرداری را دشوار کرده است، میراث شومی از دولت قبل که چیزی جز گرفتاری و مشکلات روزافزون باقی نگذاشته است، اما دولت جدید در این مدت گام‌های زیادی برداشته شد که از جمله می‌توان به تسریع در روند واکسیناسیون، تلاش برای رفع موانع تولید، پایان دادن به صف کالاهای اساسی، ارتباط با کشورهای همسایه، رونق گردشگری و موارد دیگر اشاره کرد که امید مردم را دوچندان کرد.


قیمت نان افزایش نمی یابد

حجت بیرانوند، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک گفت: قیمت نان ثابت است و افزایشی نخواهد داشت و این افزایش قیمت مربوط به عمده فروشی و عدم افزایش قیمت نان سنتی است.

وی افزود: در این راستا نانوایی ها به صورت مستمر رصد می شوند و خوشبختانه هیچ موردی مبنی بر تعطیلی نانوایی ها و یا افزایش قیمت نان در استان ثبت نشده است.

مدیرعامل غله و خدمات بازرگانی لرستان گفت: تحویل آرد به صورت آف لاین یکی از موضوعات مهم در این حوزه است که نظارت و گشت های مشترک برای جلوگیری از انحراف آرد و تحویل خارج از خط را افزایش داده است.

بیرانوند گفت: در صورت مشاهده هرگونه افزایش قیمت نان معمولی بررسی می شود و شهروندان می توانند در صورت مشاهده هرگونه موردی گزارش دهند تا بررسی شود.


18fb8c64 f55d 42f4 a405 8a8cd358bfcb خبر خاکستری



با برندگان بازار به شدت رفتار می شود

حشمت رحیمی رئیس اتاق اصناف لرستان در گفت و گو با سفیرافلاک گفت: ارتباط تمامی اتحادیه ها و اتحادیه ها اعلام می شود تا موجودی خود را در سامانه ثبت کنند در غیر این صورت به عنوان گنج جمع آوری می شود.

وی افزود: برای نظارت و راستی آزمایی بازار با متخلفان به شدت برخورد می شود و در این ایام انباشت کالاهای اساسی در استان صورت نگرفته است.

رئیس اتاق بازرگانی لرستان گفت: متأسفانه عده ای سعی دارند از این فرصت در فضای مجازی استفاده کرده و قیمت های غیرواقعی را برای کالاهای اساسی اعلام کنند در حالی که بحث ماکارونی مستقیماً از کارخانه به مغازه ها ارسال می شود. قیمت بسیار پایین تر

رحیمی گفت: در مورد نفت نیز همین اقدام انجام شد و توزیع نفت با همکاری جهاد کشاورزی در دستور کار قرار گرفت اما شعبه ای که بدون تاخیر به شکایات رسیدگی می کرد برای رسیدگی به متخلفان بازار در نظر گرفته شد.


دولت با حذف ارز 4200 تنی مسیر خوبی را طی کرده است

رضا سپهوند کارشناس اقتصادی در گفت و گو با سفیرافلاک گفت: ارز 4200 تنی سال ها پیش به برخی کالاهای اساسی اختصاص یافت تا کالاهای اساسی با قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسد اما زمینه رانت و فساد فراهم شود. انحراف این مبالغ.

وی افزود: در این سال ها به دلیل سوء استفاده از ارز 4200 تنی، فساد و رانت به وجود آمده که عده ای ثروت های کلانی را جمع آوری کرده اند. سیستم ناکارآمد تولید و توزیع در بازار باعث شکایت از این ارز شد. دولت جدید تصمیم به حذف آن برای مدیریت اوضاع اقتصادی و قطع دست تجار از بازار گرفته است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: از این رو بسیاری از کشورها تمایل دارند کالاهای یارانه ای را از مبادی رسمی یا قاچاق و چمدان خریداری کنند و با تحمیل هزینه به مردم و حتی گاهی آرد یارانه ای، کمبودهای خود را جبران کنند. محصولاتی مانند ماکارونی و بیسکویت تولید می شود و خود کارخانه ها به جای اینکه با قیمت مناسب به دست مردم برسند، این محصولات را صادر کرده و از طریق رانت سود کلانی به دست آورده اند.

سپهوند خاطرنشان کرد: دولت راه خوبی را در پیش گرفته است و باید به مردم یارانه بدهد و اگر یارانه به موقع پرداخت شود و آردهای نان سنتی تبدیل به آرد صنعتی نشود قطعا این روش خوبی خواهد بود و این حوزه قابل مدیریت است. .


138aadd8 554b 4761 a172 4650c5dc2648 خبر خاکستری



مخالفان طرح اقتصادی می خواهند به کشور ضربه بزنند

امیرعلی حیدر امیری کارشناس سیاسی در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک گفت: هیچکس جرأت انجام یک عملیات بزرگ اقتصادی را نداشته است، اما امروز آیت الله رئیسی کار بزرگی را شروع می کند و دلالان، معاندان، قاچاقچیان و دشمنان مخالف آن هستند و مردم هستند. که می خواهند به کشور ضربه بزنند.

وی افزود: در روزهای اخیر دشمنان از طریق شبکه ها و رسانه های خود اقدام به تحریک مردم کرده اند. امروز دشمن پشت خانه ماست و ما باید کاری کنیم که نخبگان، تحصیلکرده ها و صاحبان بصیرت و آگاهی در این زمینه بصیرت بدهند، «این یک نوع جهاد تبیینی است و همه باید سرباز مجازی باشند.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: آرد ما به کشورهای دیگر در افغانستان، پاکستان، ترکیه و عراق قاچاق می شود و طبق آمار سال گذشته حدود 350 هزار تن آرد قاچاق شده است و در مرز ترکیه هر کیسه آرد 600 هزار تن است. به صورت آرد . ماکارونی 2700 تن به کارخانه دار داده می شود و کیسه 50 کیلویی حدود 135 هزار تن است و دولت یارانه 14300 تن به ازای هر کیلوگرم می دهد اما 14000 تن به ازای هر کیلوگرم پاستا به دیگران قاچاق می شود، ضرر ماکارونی فقط 4 است. هزار و 290 میلیارد تن.

امیری گفت: در مجموع چهار هزار و 861 میلیارد تن فولاد به خاطر آرد و ماکارونی تلف شد و دولت می‌خواهد یارانه‌ها را بین مردم توزیع کند تا مستقیماً وارد نقشه مردم شوند، اقتصاد کشور نیاز به جراحی دارد و با ادامه آن 4200 دلار در حال انجام است. آسیب بزرگ اقتصاد

وی گفت: امروز عمر و عاصیس هراسان هستند و دشمن همه تحریم ها را اعمال کرده و تلاش می کند ایران را زمین گیر کند، بنابراین برای این منظور قصد دارد در کشور آشوب ایجاد کند و از در و دیوار در تور بگذرد. مردم را به اعتراض برانگیخت، در حالی که این اقدام دولت پایه های اصلاحات اقتصادی در کشور را پی ریزی می کند.


بزرگترین برندگان ارز 4200 تومانی دلالان، قاچاقچیان و کلاهبرداران هستند.

این تحلیلگر سیاسی خاطرنشان کرد: دولت کار بزرگی را آغاز کرده است و همه باید برای از بین بردن این چرک همکاری کنند، دولت سیزدهم قصد حرکت نمایشی ندارد و می خواهد کار مهمی انجام دهد و به دنبال محبوبیت نیست و ما باید در این راستا با هم کار کنند و افکار عمومی را غنی کنند.

امیری گفت: بزرگترین برندگان ارز 4200 تومانی دلالان، قاچاقچیان، کلاهبرداران و کسانی هستند که به نام صادرات منافع کشور را استخراج می کنند. طبق آمار، ۷۰ درصد سود یارانه ای که به مردم کشور داده می شود، در جیب برخی رودخانه ها است و دولت می خواهد این قیمت را مستقیماً به مردم منتقل کند.

با همه این تفاسیر عزم دولت در عرصه اقتصادی و آواربرداری انباشته شده در این سال ها می تواند نقطه امیدی برای رونق اقتصادی با حاکمیت در این حوزه و بستن راه قاچاقچیان باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید