حرکت های جدی مذاکره کنندگان در دور هشتم برای دستیابی به توافق

کشورمان روز جمعه برای انجام تعهدات سیاسی و دیپلماتیک خود به تهران بازگشت و پس از اقامت دو روزه در تهران، جلسات هماهنگی و مشورتی را با تمامی کادر فنی و تخصصی مرتبط زنجیره ای در قالب برنامه ای سخت و فشرده برگزار کرد.

این مذاکرات روز دوشنبه با دیدارهای دوجانبه و سه جانبه مذاکره کنندگان کشورمان با انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا و مذاکره کنندگان ارشد سه کشور اروپایی در هتل کوبورگ وین آغاز شد.

پیش از وقفه دو روزه، تیم های مذاکره کننده به گفتگوهای خود ادامه خواهند داد و بر روی چهار موضوع: لغو تحریم ها، اطمینان از لغو موثر تحریم ها، تعهدات هسته ای، راستی آزمایی و کسب اطمینان از تمسخر توافقات بین المللی توسط دولت واشنگتن، کار خواهند کرد و آنها نیز همین روند را دنبال کردند. . .

پس از هشتمین دور رایزنی های دیپلماتیک در وین، هیات مذاکره کننده کشورمان دیروز (سه شنبه) نشست مشترکی با هیات های مذاکره کننده فرانسه، بریتانیا و آلمان با نماینده اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ برگزار کرد.

حرکت های جدی مذاکره کنندگان در دور هشتم برای دستیابی به توافق

حرکت های جدی مذاکره کنندگان در دور هشتم برای دستیابی به توافق

میخائیل اولیانوف، دیپلمات ارشد روسیه در وین در صفحه توئیتر خود از برگزاری نشستی میان هیئت های روسیه و آمریکا با تمرکز ویژه بر موضوعات مهم شورای امنیت سازمان ملل خبر داد.

مذاکره‌کننده ارشد روسیه در توییتی اعلام کرد که بررسی وضعیت شورای امنیت سازمان ملل در قالب‌های دیگر در مرحله پیشرفته کنونی مذاکرات مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

اولیانوف همچنین در توییتر خود درباره درخواست ایران برای تضمین این موضوع نوشت که ایران حق دارد از آمریکا ضمانت بخواهد.

اولیانوف نوشت: برخی از مردم نمی خواهند از سیاست شکست خورده فشار حداکثری درس بگیرند. ایرانیان حق دارند در برابر تکرار این ماجراجویی فاجعه بار تضمین کنند.

سعید حاطب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان روز دوشنبه با اشاره به پیشرفت مذاکرات و لزوم اتخاذ تصمیمات سیاسی گفت: میزهای زیادی مطابق با مذاکرات تاکنون تهیه شده است. جداول

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود که برخی از پرانتزها حذف شده است و ایده ها تا حد زیادی منسجم و به کلمات و عبارات ترجمه شده است.

حاتب زاده در خصوص موضوعات باقی مانده نیز گفت: اینها موضوعات کلیدی است که نیازمند تصمیمات سیاسی ملموس است و در این راستا واشنگتن باید تصمیمات خود را در زمینه باقی مانده به ویژه رفع تحریم ها اعلام کند. اگر این اتفاق با بازگشت تیم های مذاکره کننده طرفین به وین بیفتد، می توان گفت که با سرعت خوبی به سمت یک توافق پایدار و قابل اعتماد پیش می رویم.

حرکت های جدی مذاکره کنندگان در دور هشتم برای دستیابی به توافق

در این میان موضع چین و روسیه بسیار منطقی بود و از خواسته های منطقی جمهوری اسلامی ایران حمایت کردند. در همین حال، مذاکره‌کنندگان ارشد اروپایی با تعیین ضرب‌الاجل‌های نادرست و مقصر دانستن ایران، تلاش کرده‌اند تا مذاکرات را از یک توافق خوب منحرف کنند.

حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در این باره گفت: نماینده چین در وین به همراه نماینده روسیه نقش مثبتی در حمایت از حقوق هسته ای جمهوری اسلامی ایران و حمایت از لغو تحریم ها ایفا می کنند.

وی گفت: امروز در حال پیگیری توافقات مهم تری هستیم تا در مدت کوتاهی به توافق خوبی در وین برسیم. در این راستا نقش چین در کنار روسیه بسیار مهم است.

وی تاکید کرد: امیدواریم کشورهای غربی مذاکرات وین را دنبال کرده و با نگاهی واقع بینانه و با هدف دستیابی به یک توافق خوب که حقوق و منافع مردم ایران را نیز منعکس کند، پیشقدم شوند.

امیر عبداللهیان با تاکید بر عدم ابتکار غرب در مذاکرات وین، گفت: مشکل غرب این است که هم سه کشور اروپایی و هم آمریکا در اسناد غیررسمی رد و بدل شده یا ارسال شده توسط برخی میانجی‌گران کار خوبی می‌کنند. اما در عمل ابتکار عملی ارائه نمی دهند.

وی گفت: رفتار غربی ها در مقایسه با اظهارات آنها مبنی بر نگرانی و عجله نشان می دهد که در رفتار و گفتار آنها تعارض وجود دارد و امیدواریم از این مرحله عبور کنیم.

حرکت های جدی مذاکره کنندگان در دور هشتم برای دستیابی به توافق

در دور جدید مذاکرات، کشورهای غربی با احساس گناه و تعیین ضرب‌الاجل‌های غیرواقعی بر پذیرش هرگونه توافقی فشار وارد کرده‌اند، اما جمهوری اسلامی ایران بارها گفته است که تنها به دنبال یک توافق پایدار و معتبر است.

همزمان با مذاکرات در وین، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و آنال بایربوک همتای آلمانی خود در مسکو کنفرانس مطبوعاتی مشترکی را در خصوص لزوم همکاری برای حل و فصل مسائل مربوط به مذاکرات ایران و 1+5 در وین برگزار کردند. وی بر احیای توافق هسته ای تاکید کرد.

آمریکا و کشورهای اروپایی باید بپذیرند که دلیل مذاکرات فعلی خروج یکجانبه آمریکا از برجام است و انفعال کشورهای اروپایی شرایط را تشدید کرده است. این مسئولیت ایالات متحده است که به تعهدات خود بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل عمل کند.

حسن نیت و ابتکارات دولت سیزدهم و تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان، مذاکرات را در مسیر درستی برای رسیدن به یک توافق خوب هدایت کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید