حساب امانی به عنوان ابزاری برای اقتصاد دیجیتال / نیاز به تسهیل خرید آنلاین و تبادل اقتصادی با اعتماد بیشتر


ساعت: 08:59
تاریخ انتشار: 1301/09/28
کد خبر: 1917330

رئیس سابق سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با اشاره به گسترش سرویس حساب امانی و تاکید بر سپردن این حساب به بخش خصوصی بر اساس مقررات حمایتی از توسعه اقتصاد دیجیتال گفت: این سرویس باعث ایجاد آرامش می شود. برای مردم خرید آنلاین و الهام بخش اعتماد بیشتر در تبادل اقتصادی دیجیتالی می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر راه دانا; حساب امانی این مکانیزم با هدف حفظ منافع طرفین معامله است که در آن پول رد و بدل شده در یک معامله توسط شخص ثالث تا زمان انجام تعهدات نگهداری می شود و پس از تایید طرفین، به حساب مورد نظر منتقل می شود.

به زبان ساده، حساب امانی یک شخص ثالث مستقل است که در ازای پرداخت هزینه، وجوه پرداخت شده را تا زمان انجام تعهدات و مسئولیت های طرفین معامله نگهداری می کند. این سازوکار در حال حاضر در کشور ما به صورت محدود ارائه می شود و بخش خصوصی نیز در این زمینه فعال است.

بیشتر بخوانید:
سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی ایران حدود ۷ درصد است/ جزئیات بسته حمایتی کسب و کار اینترنتی

در نوامبر 1401طرح حمایت از پلتفرم ها و کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال کشور) در ششمین جلسه کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال (بزرگداشت هیات وزیران) برای حمایت از کسب و کار در فضای مجازی تدوین، تصویب و ابلاغ شد.

در ماده 2 این مصوبه، بانک مرکزی به منظور حمایت از ایجاد و توسعه بسترهای داخلی، با همکاری وزارت اقتصاد و دارایی و وزارت صنعت، معدن و تجارت و از طریق ارائه دهندگان خدمات پرداخت، بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی موظفند امکان «پرداخت مستقیم، حساب امانی و کیف پول الکترونیکی دیجیتال دیجیتال مبتنی بر ریال و پرداخت» برای خرید محصولات و خدمات در بسترهای محلی.


بانک مرکزی باید خدمات امانی را به بخش خصوصی واگذار کند

در نتیجه مصوبه، مفهوم حساب امانی برای اولین بار در اسناد بالادستی ذکر شد و کارگروه اقتصاد دیجیتال بانک مرکزی را مکلف به ایجاد این سرویس کرد.

به گفته کارشناسان، توسعه حساب اعتماد می تواند با ایجاد اعتماد بین تامین کنندگان و دریافت کنندگان خدمات و کالا، پویایی اقتصادی کشور را افزایش داده و رونق اقتصادی کشور را افزایش دهد.

احمد قلعه‌بانی رئیس سابق سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران درباره لزوم گسترش خدمات امانی برای تسهیل فعالیت‌های اقتصادی به شیوه‌ای عاقلانه، گفت: این سرویس دارای مزیت‌های بی‌شماری است و در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. سازوکار مورد بحث می تواند موجب توسعه روابط اقتصادی در کشور و تسهیل شرایط شود.

وی ادامه داد: با استفاده از خدمات این سازوکار مردم می توانند با خیالی آسوده به طرف مقابل اعتماد کنند و پرداخت های خود را انجام دهند. اگر بتوانیم این سیستم را به درستی توسعه دهیم و حساب امانی اگر خوب عمل کند، اتفاقات خوبی در حوزه اقتصادی در کشور ما خواهد افتاد.


لزوم تسهیل خرید آنلاین و معاملات اقتصادی با اعتماد بیشتر

وی افزود: تمدید خدمت حساب امانی با توجه به تصویب آیین نامه حمایتی دولت، گسترش اقتصاد دیجیتال کشور باید در کشور در دستور کار قرار گیرد تا جامعه از مزیت های آن بهره مند شود و فضای اقتصادی کشور پویاتر پیش برود. این سرویس باعث ایجاد آرامش برای افراد در خرید آنلاین می شود و آنها را قادر می سازد تا با اطمینان بیشتری تراکنش های اقتصادی را در بستر دیجیتال انجام دهند.

این فعال است اقتصاد دیجیتال وی تصریح کرد: استفاده از این راهکار به پویایی فضای اقتصادی در کشور کمک می کند و به همین دلیل باید تمهیدات لازم برای گسترش این خدمت در نظر گرفته شود. اما بهتر است بانک مرکزی در چارچوب تعهدات قانونی خود عمل کند و ارائه این خدمات را به بخش خصوصی واگذار کند.


حساب سپرده ابزاری برای اقتصاد دیجیتال است

وی تصریح کرد: بانک مرکزی باید مسئول اجرای سیاست ها و وضع قوانین باشد اما این نهاد نباید وارد امور تجاری شود. بانک مرکزی وظایف مهمی مانند جلوگیری از افزایش نقدینگی و تورم در کشور را بر عهده دارد و باید روی این موضوعات تمرکز کند.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه ورود بانک مرکزی به امور تجاری به عنوان یک تمهید است حساب امانی این کار درستی نیست، گفت: بهتر است امانت روند فعلی خود را طی کند و بخش خصوصی آن را ارائه کند. بانک مرکزی فقط باید به امور نظارتی بپردازد و چارچوب را تعیین کند.

گالبانی همچنین افزود: مشکل سرعت اینترنت و مشکلات نرم افزاری ممکن است به چالشی برای توسعه این سرویس در کشورمان تبدیل شود. برای ارائه این خدمت در کشور باید زیرساخت های الکترونیکی لازم فراهم شود. این عامل مشکلاتی را برای بخش خصوصی در زمینه فعالیت های آنلاین و احتمالاً ارائه خدمات ایجاد کرده است حساب امانی این نیز به مشکلی تبدیل خواهد شد که باید راه حلی برای آن بیاندیشیم.

وی در ادامه به احتمال هک شدن سیستم های مربوط به این سرویس اشاره کرد و افزود: در این زمینه نیز باید تصمیمات لازم را اتخاذ کنیم. شاید بهتر باشد این سرویس را در معاملات با ارزش کمتر شروع کنیم و پس از انجام اصلاحات لازم در این زمینه، آن را به معاملات با ارزش بالاتر مانند املاک و خودروها تعمیم دهیم. البته ما اکنون چنین مکانیزمی را در بخش خودرو داریم. اما برای توسعه بیشتر آن بهتر است ملاحظاتی را در نظر گرفت و کم کم وارد این حوزه ها شد.


با استفاده از حساب سپرده، می توانیم از بسیاری از کلاهبرداری ها جلوگیری کنیم

این کارشناس اقتصاد دیجیتال گفت: به طور کلی حساب امانی همچنین می تواند در معاملات ملکی و خودرو استفاده شود و به خریداران اطمینان در پرداخت های خود بدهد. با استفاده از این روش می توانیم از بسیاری از کلاهبرداری ها جلوگیری کنیم.

وی در نهایت تاکید کرد: وقتی صحبت از ارائه خدمات امانی در معاملات کلان مانند ملک است، بهتر است نظارت بانک مرکزی باشد. این موسسه می تواند با مقرراتی که وضع می کند بستر مناسبی را برای ارائه این خدمت ایجاد کند و از بروز برخی مشکلات مانند پولشویی جلوگیری کند.

دیدگاهتان را بنویسید