اشتباهات دولت دوازدهم اعتماد مردم به بازار سرمایه را خدشه دار کرد/ بورس می تواند ابزاری برای برهم زدن مسیر تولید باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب; بورس تا همین اواخر تقریباً کلمه ای بیگانه بود که اکثر مردم آن را محلی برای سرمایه گذاری های کلان ثروتمندان می دانستند، اما یکی دو سالی است که بازار سرمایه محلی برای جذب سرمایه های خرد از اقشار مختلف جامعه است. شناخته نشده است.

بررسی بلندمدت بازارهای مالی در سال‌های اخیر تا سال 1377 نشان می‌دهد که بازار سرمایه اگرچه با فراز و نشیب همراه بوده است، اما توانسته رتبه نخست را در بین بازارهای رقابتی خود یعنی طلا، مسکن، ارز و سپرده‌های بانکی به خود اختصاص دهد. و بازده قابل توجهی را برای سهامداران فراهم کند.

این بازدهی مطلوب و البته گرم شدن بورس به ویژه در سال 1377 و سه ماهه اول سال 99، بسیاری از افراد را به سمت سرمایه گذاری در بورس و در نتیجه افزایش تعداد کدهای بورسی همراه با آزادسازی سوق داد. عدالت در سال 99 و تشویق مکرر مسئولان اقتصادی و شخص رئیس جمهور به سرمایه گذاری مردم در این بازار توجه بیشتری را به این سمت جلب کرد و حجم عظیمی از نقدینگی وارد بازار سرمایه شد.

صعودی که مقدمه را رها کرد. اظهارات ضد و نقیض مسئولان و اقدامات قانونی بازار سرمایه را پوشش داد

هجوم حجم زیادی از نقدینگی و عدم مدیریت صحیح متولیان برای حفظ تعادل بازار برای چند صباحی، شاخص کل را در مسیر صعودی ثابتی قرار می دهد، صعودی که در ابتدا برای سهامداران خرد و جدید خوشایند بود، اما کارشناسان برای پیامدهای ناشی از آن. این رشد.بن هشدار داد.

در نهایت با اعلام اخبار ضد و نقیض از جمله لغو ETF ریفاینانس و انتشار مجدد آن و همچنین اعلام ناگهانی انتشار اوراق سلف نفتی و برنامه گشایش اقتصادی دولت و از همه مهمتر نقش بنیادی قوانین دولتی، بازار سرمایه در مرداد سرخ شد. در ابتدا تصور می شد که شاخص در جهت اصلاحی است، به گفته برخی کارشناسان، پتانسیل رشد مجدد بازار را ایجاد می کند، اما تداوم این روند و خارج شدن از ریل تحلیل های متعارف بورس به بسیاری آسیب زد. این بار.

4598e7de 3e04 45e7 b273 3482d0c13615 خبر خاکستری

(نظر وزیر فعلی اقتصاد در دستور کار با انتقاد از عدم مدیریت بازار سرمایه)

اکثر کارشناسان کاهش شاخص سهام و قرمز شدن شرکت ها را بیشتر ناشی از تصمیمات غیرکارشناسی، تخلفات قانونی و در نتیجه از بین رفتن اعتماد عمومی می دانند، زیرا در شرایط فعلی و به دلیل رفتار هیجانی بسیاری از سرمایه گذاران جدید، بازار سرمایه دچار مشکل شده است. وی با حاشیه بیشتر از هر خبری واکنش نشان داد و در این میان موضع و اظهارات مسئولان و همچنین عدم مدیریت، بورس را از مسیر منطق و استدلال های کارشناسی خارج کرد.

اما مجموعه ای از اتفاقات و اعتراضات سهامداران خرد مجلس را برانگیخت و بهتر است بگوییم شاخص بورس به شدت ریزش کرد و دلایل این وضعیت بد را از مسئولان مربوطه طلب کرد اما در نهایت متولیان امر وعده ها نشد. استیضاح وزیر اقتصاد مطرح شد و کلیباف رئیس وقت سازمان بورس در نهایت استعفا داد اما مجلس طرح تحقیق و تفحص از بورس را تصویب کرد.

روند نزولی بازار سرمایه البته تا خرداد ماه سال جاری ادامه داشت و با توجه به اهمیت موضوع و تقاضای گسترده بخش بزرگی از جامعه به یکی از موضوعات اصلی تبلیغات انتخاباتی تبدیل شد. رئیسی که حتی در سازمان بورس نیز حضور دارد، درد برخی سهامداران را احساس کرد و از برنامه دولتش برای بهبود اوضاع گفت.

بی برنامگی دولت روحانی در ساماندهی بازار سرمایه و سخنان امیدوارکننده رئیس جمهور باعث شد تا مدت ها پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات و تایید پیروزی وی، شاخص بورس افزایش یابد. با انتخاب هندوزی به عنوان وزیر اقتصاد و اظهارات وی در بورس در دوره نمایندگی مجلس، امیدها برای بازگشت اعتماد به بازار سرمایه روشن شد.

اما در نهایت با شروع به کار دولت جدید حاشیه هایی از جمله تغییرات مدیریتی در سازمان بورس، خبر تعطیلی این سازمان توسط شهرداری تهران، شایعه فروش اوراق دولتی، افزایش نرخ سود بین بانکی به وجود آمد. و البته عدم ارائه برنامه منسجم تیم اقتصادی دولت و مدیران جدید بورس دوباره بورس را قرمز و شاخص کل بورس را نزول کرده اند و این مشکل باعث شده سهامداران خرد و در کل مبتدیان به زیان روزانه بخشی نگاه کنند. که حرفه ای ها هم در این شرایط حرفی برای گفتن ندارند.

3be07639 c519 4512 b19a 45782abec073 خبر خاکستری

در هفته گذشته 1920 میلیارد تن پول واقعی از بورس خارج شد و میانگین خروجی روزانه پول واقعی 480 میلیارد تن به ثبت رسید که نسبت به هفته قبل 95 درصد افزایش داشته است. در عین حال بررسی ها نشان می دهد ارزش سهام 200 شرکت در بازار سرمایه در سال 98 کاهش قیمت داشته است، دوره ای که قیمت دلار بین 12 تا 15 هزار تن بوده است.

با این حال، در حالی که بورس می تواند سپر تورمی قوی در برابر سیل عظیم نقدینگی مدیریت نشده در جامعه باشد، اعتماد از دست رفته به دولت قبل و البته ترمیم نشده تاکنون باعث شده است که طبق آمار بیش از 90 درصد سرمایه گذاری در نیمه اول سال 1378 وارد بازار شد و توسط سهامداران از بورس خارج شد تا اینکه این وجوه چاره ای جز ارسال به بازارهای موازی و مخرب مانند طلا و ارز نداشتند و این اتفاق باورنکردنی می تواند عواقب تورمی نگران کننده ای داشته باشد. .

سال‌هاست که تورم غیرعادی در کشور ما وجود دارد و با وجود تلاش‌هایی برای کاهش آن، نتوانسته‌ایم آن را کنترل کنیم. این تورم اثرات زیادی دارد، کوچک شدن توده مردم یکی از اصلی ترین و ملموس ترین آنهاست، بنابراین طبیعی است که مردم برای حفظ ارزش سرمایه پولی خود تلاش کنند که برخلاف همه بازارهای مخرب و تورمی، سرمایه بازار می تواند امن باشد دارایی های مردم باشد و از سوی دیگر حجم عظیمی از نقدینگی را به شرکت هایی ارسال کند که از کمبود سرمایه در گردش و عدم همکاری بانک ها رنج می برند.

3bcd6b9b 1c9c 4306 a3b7 6101f3698bd5 خبر خاکستری

عضو هیئت رئیسه مجلس در گفتگو با دیار آفتاب:

تلاش مدیران بازار سرمایه برای ثبات و رشد بورس / خروج سرمایه از بورس تورم زا است

علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیار آفتاب؛ وی در خصوص اوضاع نابسامان اخیر بازار سرمایه و زیان سهامداران گفت: باید بپذیریم که بخشی از مشکلات مربوط به دولت قبل است و قبول داریم که مشکلات اقتصادی چیزی نیست که بتوان یک شبه آن را درمان کرد. اما باید با متخصصان و کارشناسان مشورت کنند.

نماینده مردم دلیجان و محلات افزود: واقعیت این است که عوامل موثر بر بازار سرمایه زیاد است و باید وزن همه عوامل مشخص شود و اجازه داده نشود این بازار دچار اختلال شود. این امر علاوه بر آسیب جدی به بازار سرمایه، موجب افزایش تورم نیز می شود.

6cabdec3 8258 487f 8177 e5f664314bcb خبر خاکستری

سلیمی تصریح کرد: کارکنان مربوطه باید با مدیریت جدی وارد موضوع بازار سرمایه شوند و اجازه اتفاقاتی مانند فرار سرمایه را ندهند.

وی ادامه داد: بازار سرمایه نباید رها شود و با جلسات تخصصی و با استفاده از نظرات کارشناسان تدابیر لازم اندیشیده شود و از سوی دیگر شرکت های علاقه مند با حمایت به موقع اجازه زیان های قابل توجه را ندهند.

عضو هیأت رئیسه مجلس تاکید کرد: برخی از مشکلات موجود در بورس به برخی مشکلات از جمله قطعی برق مربوط می شود چرا که این اتفاق قطعا برای برخی شرکت ها مضر است و نباید این موضوع را نادیده گرفت، بنابراین کسانی که برای چندین شرکت سالها برق ندارند آنها قطعا مقصر هستند زیرا تعاملات بازار سرمایه بسیار پیچیده و در بند است.

سلیمی خاطرنشان کرد: باید در تصمیم گیری های مسئولان اتفاق نظر وجود داشته باشد نه در تصمیم گیری های مردم، همانطور که در گذشته تصمیمات مدیران بازار سرمایه باید آنقدر پخته و دارای پشتوانه کارشناسی باشد که شاهد این تکانه ها در بازار نباشیم.

دود ناشی از مدیریت ضعیف بورس به چشم مردم و دولت خواهد رفت/ بازار سرمایه می تواند ابزاری برای برهم زدن مسیر تولید باشد.

اگرچه بازار سرمایه می تواند پتانسیل ارزشمندی در اقتصاد کشور و ابزاری برای برهم زدن مسیر تولید باشد، اما اکنون به دلیل عدم حاکمیت صحیح، مداخلات خارجی و عدم شفافیت به معضلی بزرگ در اقتصاد کشور و اعتماد میلیونی مردم تبدیل شده است. بازار روز به روز از دست می دهد، اتفاق ناخوشایندی که دود آن نه تنها به چشم مردم، بلکه به چشم دولت خواهد رفت.

واضح است که اشتباهات دولت دوازدهم اعتماد عمومی به بازار سرمایه را خدشه دار کرده است، اما دولت جدید با تدابیر مناسب و عاجل می تواند جلوی ضرر بیشتر سهامداران خرد را بگیرد، البته این تصور که دولت نباید حق داشته باشد. در یک روند صعودی متعادل با تزریق نقدینگی در بازار سهام قرار دارد و دولت باید ابتدا عزم خود را برای خروج بورس از تلاطم نشان دهد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید