حسین موسویان: ناآرامی منجر به فروپاشی نظام نمی شود

حسین موسویان: ناآرامی منجر به فروپاشی نظام نمی شود

روز جدید موسویان در خصوص موضوع پهپادهای مورد استفاده روسیه در جنگ با اوکراین که آمریکا و اروپا را بر آن داشت تا به ایران فشار بیاورند، گفت: باید بی طرفی ایران در جنگ روسیه و اوکراین حفظ شود.

یک دیپلمات سابق کشورمان با بیان اینکه بخش قابل توجهی از مردم ایران به ویژه جوانان از مشکلات اقتصادی و اجتماعی گلایه دارند، گفت: اما این تحول به معنای آن نیست که جمهوری اسلامی ایران در آستانه فروپاشی است.

به گزارش ایسنا، سید حسین موسویان در مقاله ای در پایگاه خبری میدل ایست آی با اشاره به اظهارات جو بایدن رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه به زودی ایران را آزاد خواهیم کرد، گفت: این اظهارات بایدن واضح است. نقض قوانین و قواعد بین المللی و منشور ملل متحد در مورد تعهد دولت ها به عدم مداخله در امور داخلی کشورها است. رئیس جمهور ایران آقای رئیسی نیز پاسخ داد که ایران 43 سال پیش آزاد شد و مصمم است که دیگر گروگان آمریکا نشود.

موسویان همچنین با بیان اینکه مذاکرات برای احیای برجام در هاله ای از ابهام قرار دارد و در عین حال فشارهای سیاسی آمریکا و اروپا علیه ایران به دلیل اتفاقات داخلی افزایش یافته است، گفت: اگر قدرت های غربی تلاش کنند ایران را به گوشه بکشند (حلقه) و پرونده هسته ای ایران را برای احیای تحریم های قبلی علیه ایران به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داد. این امکان وجود دارد که ایران به صورت متقابل یا در صورت حمله نظامی به ایران از NPT خارج شود. ایران همچنین ممکن است به دنبال بمب هسته ای باشد.

وی در خصوص ناآرامی های ایران در پی مرگ دختر 22 ساله کرد در ساختمان این وزارتخانه اظهار داشت: علیرغم تحلیل های ارائه شده در برخی رسانه های غربی، تظاهرات و ناآرامی های اخیر در ایران به معنای انقلابی نیست که نظام را سرنگون کند. جمهوری اسلامی ایران. درست است که تعداد قابل توجهی از ایرانیان به ویژه جوانان از طیف وسیعی از مشکلات اقتصادی و اجتماعی موجود شکایت و ناراحتی دارند، مشکلاتی که گاه با خروج ترامپ از برجام و تشدید تحریم ها علیه ایران تشدید شده است. اما این بدان معنا نیست که این وضعیت جمهوری اسلامی را در آستانه فروپاشی قرار داده است. بنابراین غرب قبل از اتخاذ سیاست در قبال ایران باید تحلیل و درک درستی از وقایع جاری در ایران داشته باشد.

این دیپلمات سابق کشورمان با بیان اینکه «ادامه روند موجود برنده ای نخواهد داشت» گفت: بهترین راه برای بهبود وضعیت فعلی احیای برجام است. با احیای برجام، جامعه بین‌المللی تضمین می‌کند که ایران هسته‌ای نمی‌شود. تنش ها بین ایران و غرب کاهش خواهد یافت و دستور کار جامعه بین المللی برای خلاصی خاورمیانه از سلاح های هسته ای نیز تسهیل خواهد شد.

موسویان افزود: برجام در بهبود وضعیت اقتصادی ایران و کاهش نارضایتی اقتصادی مردم موثر خواهد بود، اما علاوه بر برجام، دولت ایران نیز باید تصمیمات مهمی برای بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی مردم اتخاذ کند.

وی با بیان اینکه تحرک و اعتراض ایرانیان خارج از کشور در نگاه کشورهای میزبان این تعداد مهاجر ایرانی به رویدادهای داخلی ایران موثر بوده است، گفت: حدود شش میلیون ایرانی در خارج از کشور زندگی می کنند که حدود 7 درصد جمعیت ایران است. اکثر آنها در ایران اقوام و دارایی دارند. بسیاری از ایرانیان از رفتن و برگشتن به ایران می ترسند و نگران هستند، بنابراین این عامل اصلی در تظاهرات اخیر آنها برای تغییر است.

در سال ۲۰۱۸ بیش از ۷۰ نماینده مجلس ایران لایحه عفو عمومی ایرانیان خارج از کشور را پیشنهاد کردند. زمانی که ریاست کمیته سیاست خارجی دبیرخانه شورای امنیت ملی ایران (1384-1377) را بر عهده داشتم، فرمان عفو ​​عمومی ایرانیان خارج از کشور را پیشنهاد دادم زیرا معتقد بودم که همبستگی ملی ایرانیان را تقویت می کند. این پیشنهاد من در آن زمان به جایی نرسید، اما شرایط کنونی ایجاب می کند که دولت ایران به این پیشنهاد رسیدگی کند.

این دیپلمات سابق کشورمان همچنین درباره موضوع پهپادهای مورد استفاده روسیه در جنگ با اوکراین که باعث فشار آمریکا و اروپا به ایران شد، تاکید کرد: حفظ بی طرفی ایران در جنگ روسیه و اوکراین ضروری است.

موسویان در خصوص مذاکرات ایران و عربستان گفت: بهبود روابط ایران و عربستان تاثیر مهمی بر صلح، ثبات و امنیت خلیج فارس و خاورمیانه خواهد داشت. پنج دور مذاکرات ایران و عربستان سعودی پیشرفت خوبی در بغداد داشته است. دور ششم این مذاکرات ممکن است در سطح وزرای خارجه برگزار شود و روابط دیپلماتیک دو کشور عادی شود. همکاری ایران و عربستان سعودی نه تنها استقرار نظام همکاری و امنیت جمعی در خلیج فارس را تسهیل می‌کند، بلکه در حل بحران‌های یمن، سوریه، عراق و لبنان نیز مؤثر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید