حضور پوتین در تهران نشان دهنده اهمیت جمهوری اسلامی ایران است


ساعت: 21:42
تاریخ انتشار: 05/08/1401
کد خبر: 1886687

اندیشکده معتبر آمریکایی نوشت که مشارکت راهبردی ایران و روسیه، منافع غرب را در منطقه خنثی می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ یک اندیشکده مشهور آمریکایی در مقاله ای به تحلیل سفر اخیر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به تهران پرداخت و نوشت که سفر رئیس جمهور روسیه به تهران نشان دهنده اهمیتی است که وی برای بهبود روابط با جمهوری اسلامی قائل است.

اندیشکده واشنگتن در مقاله ای که توسط تحلیلگر ارشد آن آنا بورشچوسکایا نوشته شده است، گفت که سفر ولادیمیر پوتین به تهران در اوایل ماه جاری اولین سفر او به خارج از اتحاد جماهیر شوروی سابق پس از حمله نظامی به اوکراین بود. انتخاب رئیس جمهور روسیه نشان دهنده اهمیتی است که وی برای بهبود روابط با جمهوری اسلامی قائل است.

بر اساس این گزارش، پوتین در این سفر با حضرت آیت الله العظمی خامنه ای رهبران فرقه اسلامی ایران و آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران و همچنین رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دیدار و گفتگو کرد. پوتین برای پیوستن به اجلاس تهران به عنوان بخشی از “روند آستانه” در سال 2017 سفر کرد. این مجمع در سال 2017 بین ترکیه، روسیه و ایران در پایتخت قزاقستان تاسیس شد.

* سفر پوتین به تهران فراتر از پیام معمول به غرب بود

در ادامه این مقاله؛ این سفر چیزی بیش از یک پیام به غرب است. دیدار در تهران نشان داد که اکنون روابط نزدیک با ایران برای مسکو اهمیت بیشتری خواهد داشت. بنابراین سفر پوتین فقط برای ارسال پیامی به غرب بود که او تنها نیست.

نویسنده ادامه داد: روسیه و ایران روابط سیاسی و اقتصادی خود را توسعه خواهند داد. پیش از این مقامات ارشد روسیه تاکید کرده بودند که گندم این کشور در اختیار کشورهای دوست قرار دارد و روسیه احتمالاً گندم بیشتری به ایران عرضه خواهد کرد. دو کشور همچنین به بررسی راه‌های دور زدن تحریم‌ها از طریق کریدور حمل‌ونقل دریایی شمال-جنوب-زمینی که روسیه را به خلیج فارس متصل می‌کند و کالاهای روسی را به هند منتقل می‌کند، ادامه دادند.

* روسیه و ایران یک گروه استراتژیک تجزیه ناپذیر هستند

پس از این نشست، پوتین همچنین پروتکل تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، نماینده پوتین برای اتحادیه اروپا را تصویب کرد و به این ترتیب گام دیگری در جهت ایجاد منطقه تجارت آزاد بین روسیه و ایران برداشت. طبق گزارش‌ها، ایران و گازپروم دولتی روسیه قرارداد نفت و گاز امضا کرده‌اند، اگرچه جزئیات هنوز مشخص نیست.

تحلیلگر ارشد اندیشکده واشنگتن درباره حادثه اوکراین و درگیری‌های سوریه نتیجه‌گیری کرد: وقتی صحبت از خاورمیانه می‌شود، غفلت غرب از روسیه و ایران منجر به ابتکار استراتژیک هر دو در سوریه می‌شود. آنها با هم می توانند منافع غرب را در منطقه خنثی کنند. روسیه و ایران یک گروه استراتژیک تجزیه ناپذیر هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید