حقوق بازنشستگان چقدر باید افزایش یابد؟

حقوق بازنشستگان چقدر باید افزایش یابد؟

بر اساس ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی «مستمری از کارافتادگی کلی و مستمری بازماندگان و مستمری بازماندگان در هر صورت نباید کمتر از حداقل مزد کارگران عادی باشد» همچنین طبق ماده ۹۶ این قانون «جانشینان باید در فواصل زمانی نه کمتر از یک بار در سال با توجه به افزایش هزینه های زندگی با تصویب هیأت وزیران افزایش یابد. اجرای کامل این دو ماده قانونی یکی از مهمترین مطالبات مستمری بگیران در حوزه حقوق و مستمری است. اما آیا توجه به این دو مولفه در افزایش حقوق مستمری بگیران در سال 1401 کافی است؟

حقوق بازنشستگان چقدر باید افزایش یابد؟

حسن صادقی (رئیس اتحادیه ایثارگران کار) با تاکید بر اینکه افزایش حقوق بازنشستگان باید متاثر از نحوه محاسبه و افزایش حقوق کارکنان باشد، گفت: شورای عالی ماده 96 قانون تامین اجتماعی را رعایت می کند. هزینه های خانوار

وی ادامه داد: بر این اساس باید 57.4 درصد به حداقل دستمزد سازمان تامین اجتماعی و 38 درصد به میانگین حقوق کارگران به اضافه 38 درصد افزایش حقوق پایه به اضافه 515 هزار تن اضافه شود.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری تاکید کرد: در غیر این صورت هر اتفاقی بیفتد قطعا مورد اعتراض بازنشستگان خواهد بود. اصلا قابل قبول نیست.»

افزایش 25 درصدی تعدیل مستمری 1400 معوق

وی افزود: در کنار درخواست ما برای اعمال مواد 111 و 96 قانون بیمه سلامت، یکی از درخواست های جدی مستمری بگیران پرداخت 25 درصد از تعهدات معوق مربوط به تعدیل سال 1400 است. محاسبه این 25 درصد نیز باید بر اساس حداقل دستمزد 1400 باشد. یعنی 25 درصد حداقل دستمزد 1400 باید محاسبه و به حقوق همه بازنشستگان تامین اجتماعی جمع شود.

صادقی افزود: اینکه عده ای می گویند این 25 درصد به ذینفع تعلق نمی گیرد صحت ندارد و همه اقشار تامین اجتماعی باید از این 25 درصد تعهد تعدیل معوق سال 1400 بر اساس حداقل دستمزد سال 1400 بهره مند شوند. “

رئیس اتحادیه ایثارگران اتحادیه با بیان اینکه اضافه شدن 25 درصد به مستمری ها فشاری به بیمه نمی کند، گفت: 5 درصد از 2 میلیون و ششصد و پنجاه هزار تن که بر اساس حقوق سال گذشته است، می شود. تقریباً ششصد هزار تن باشد مصوب شورای عالی کار بدون استثنا باید به حقوق بازنشستگان اضافه شود.

قانون باید ملاک تعیین حقوق بازنشستگان باشد

قائم مقام دبیرکل خانه کارگر گفت: برخی می گویند تامین اجتماعی مشکل بودجه دارد و نمی تواند این حقوق ها را پرداخت کند. اما باید گفت با افزایش دستمزدها در سال 1401 کل بودجه سازمان پانصد و دو هزار میلیارد تن خواهد شد و اگر این پانصد و دو هزار میلیارد تن به پانصد و پنج هزار میلیارد تن افزایش یابد. تأثیر منفی خاصی بر سازمان بیمه گر نخواهد داشت و از سوی دیگر تأثیر مثبتی بر زندگی بازنشستگان و افزایش نسبی قدرت خرید آنها خواهد داشت.

صادقی گفت: سازمان تامین اجتماعی، مدیرعامل و هیات امنای این سازمان و همچنین وزیر کار در افزایش حقوق مستمری بگیران در سال 1401 باید این سه مولفه را مد نظر قرار دهند در غیر این صورت هر کدام نادیده گرفته می شوند و مورد اعتراض بازنشستگان قرار خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: قاطعانه می گویم قانون مداری و مصوبه شورای عالی کار برای ما ملاک است و باید برای هر بازنشسته ای اعمال شود و علاوه بر آن باید تعهدات و درخواست های معوق ما از تامین اجتماعی باشد. پرداخت شده است.» اینکه عده ای خلاف این را می گویند برای ما قابل قبول نیست و قانون باید ملاک عمل مسئولان باشد.

رئیس انجمن صنفی ایثارگران جامعه کار گفت: منابع ما با ماده 41 قانون کار گره خورده است و این ماده مزایای بیشتری برای بازنشستگان به همراه دارد، بنابراین خواستار اجرای کامل قوانین هستیم.

1400 سال از اجرای قانون تناسب حقوق بازنشستگان می گذرد

صادقی همچنین در پاسخ به این سوال که سال 1400 برای بازنشستگان کدام است، گفت: سال 1400 سال بدی برای بازنشستگان نیست. امسال تعدیل مستمری ها بود که برای ما دستاورد بزرگی بود و همچنین بازپرداخت وام های این قشر که اتفاق خوبی در سال 1401 بود.

رئیس اتحادیه ایثارگران اتحادیه گفت: اگر این مولفه هایی که اشاره کردم بر حقوق بازنشستگان اعمال شود و این اعتقاد تاکید شود که طبق نص صریح قانون به تعهدات خود در قبال بازنشستگان عمل کند، می توانیم. امیدوارم سال جدید سال خوبی باشد. «بازنشسته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید