حقوق کارگران آن از پایان فروردین 15 میلیون می شود

حقوق کارگران آن از پایان فروردین 15 میلیون می شود

جلسه قبلی شورای عالی کار در حالی بدون نتیجه پایان یافت که بسیاری از نمایندگان کارگری معتقدند دولت و کارفرمایان سبد معیشت را بر اساس واقعیت های جامعه محاسبه نکرده اند. آخرین رقم سبد دستمزد اعلامی از سوی کمیسیون دستمزد 12 میلیون و 479 هزار و 500 تومان بود که کارگران آن را نپذیرفتند و رقم پیشنهادی خود برای کمیسیون دستمزد را 17 میلیون و 447 هزار و 160 تومان اعلام کردند.

پیش بینی ها حاکی از آن است که جلسه امروز شورای عالی کار حتی پس از چند ساعت مذاکره با نتیجه در مورد تعیین دستمزد به پایان می رسد. سلطان مرتضوی وزیر کار نیز در روزهای اخیر با بیان اینکه «دستمزد کارگران تحت نظارت کارشناسی است» گفت: دستمزد کارگران در ابتدای هفته تعیین می شود.

امروز بیش از 14.5 میلیون کارگر در انتظار تایید شورای عالی کار برای افزایش دستمزد سال آینده خود هستند.

این موضوع با واکنش شدید فعالان کارگری مواجه شد. تقاضای آنها بر اساس آخرین آمار رسمی خط فقر در سال 1400 مطرح شد. خط فقر مطلق نشان می دهد که برای تامین حداقل نیازهای اولیه زندگی چقدر درآمد لازم است.

بر این اساس 30 درصد ایرانیان یا 25 میلیون و 600 هزار نفر در فقر مطلق هستند. البته نرخ فقر در روستاها بیش از 35 درصد است. فارغ از این آمار، اقتصاددانان می گویند که 30 درصد خانوارهای ایرانی از فقر درآمدی به فقر زمانی سقوط کرده اند. یعنی هیچ زمانی برای تفریح، استراحت، مسافرت و غیره ندارند. با کار مضاعف یا مکرر و نتیجه آن از هم پاشیدگی خانواده خواهد بود.

دعوا بر سر لایحه بودجه بیش از حد انتظار است. پیش از این کارشناسان اقتصادی پیش بینی کرده بودند که لایحه بودجه 1402 در موعد مقرر – 24 آذر – وارد مجلس نشود. تا اینکه این خبر در رسانه ها منتشر شد که لایحه بودجه 14 دی ماه طی نامه ای به مجلس ارسال شده است. اما نه میز! اما برخی از نمایندگان مجلس نسبت به این موضوع اظهار بی اطلاعی کردند.

اما نکته عجیب این است که مهمترین سند مالی دولت بدون تشریفات به بودجه ارسال شد. پرسشی که یادآور رفتار برخی از سران دولت در دوره های گذشته است. مثلاً خودداری روحانی از دعوت مجلس برای دفاع از تمامیت لایحه بودجه. اما الان یک نماینده مجلس گفته تا برنامه هفتم توسعه را ندهید، لایحه بودجه را اعلام نمی کنیم.

سازمان برنامه و بودجه می‌گوید برنامه هفتم در مجمع تشخیص مصلحت نظام در مرحله بررسی و تصویب است و به همین دلیل سیاست‌ها خیلی دیر ابلاغ می‌شود.

در این هیاهو اطلاعاتی از بودجه 1402 به بیرون درز کرد که هفته گذشته یکی از رسانه ها از تعیین سقف هفت میلیون تومانی دولت برای سال آینده خبر داد.

اصغر آهنیخا نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خبرآنلاین، در خصوص میزان عیدی کارگران در سال جاری گفت: در بخش کار حداقل عیدی دو برابر حداقل دستمزد کارگران خواهد بود. و حداکثر عیدی سه برابر حداقل دستمزد برای کلیه دستمزدها می باشد.

وی افزود: به این ترتیب بایرام کارگران حدود 8 میلیون و 350 هزار تومان و برای سایر سطوح حقوقی حداقل بایرامی که می توانند دریافت کنند حدود 12 میلیون و 600 هزار تومان خواهد بود./خبرآنلاین

افزایش دستمزدها در سال 1402 همچنان گیج کننده و نامشخص است. سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد افزایش 20 درصدی را مطرح کرد و رهبر دولت سیزدهم نیز برای این امر شرط گذاشت و آن را وابسته به «بهره وری» و «کارآمدی» دانست. اگرچه بسیاری از کارشناسان اقتصادی و شهروندان 20 درصد را متناسب با تورم نزدیک به 50 درصد نمی دانند، اما پیشنهاد رئیس جمهور عجیب تر از این به نظر می رسد. به نظر می رسد مفاهیمی که افزایش دستمزد به آنها بستگی دارد نسبی است و احتمالاً شاهد طعم و مزه زیادی در این امر خواهیم بود. معیار و معیار کارایی و همچنین مزایای توزیع شده در شرکت های خصوصی و دولتی در ایران متفاوت است. در هر صورت یکی از این 2 گزینه از بسته های پیشنهادی نهادهای دولتی به بودجه 1402 ارسال می شود.

در لایحه 1401 (به استثنای افزایش 25 درصدی حداقل دستمزد) افزایش دستمزد کارکنان به طور متوسط ​​10 درصد در مهر ماه سال جاری است. و مستمری بگیران با 10 درصد مجدداً به مجلس ارائه شد و در نهایت پس از تصویب مجلس و تصویب هیئت نگهبان به دولت ابلاغ شد. این نشان دهنده افزایش دو ردیفه حقوق کارکنان است که اقدامی بی سابقه است. باید منتظر ماند و دید دولت برای سال 1402 چه برنامه ای برای کارمندان دارد! در مورد معیارهای عملکرد و میزان مناسب حقوق کارکنان با آلبرت بگزیان افزایش می‌یابد. با این اقتصاددان صحبت کردیم. اخبار را دنبال کنید.

دولت باید وظایف خود را به درستی انجام دهد

آلبرت بگزیان; این کارشناس اقتصادی درباره هدف افزایش دستمزدها گفت: کشوری که تورم 40 درصدی را تجربه کرده است، حفظ قدرت خرید مردم بر عهده بانک مرکزی و دولت است. اگر قرار نیست قدرت خرید حفظ شود، چرا مردم دولت می خواهند؟ چرا باید به نماینده خود در مجلس رای بدهند؟ مردم می خواهند نمایندگانشان به درستی انتخاب شوند تا بتوانند به نفع مردم تصمیم بگیرند. وقتی بانک مرکزی توانایی حفظ قدرت خرید حقوق مردم را ندارد، یکی از راه ها تعدیل دستمزد و حقوق است. نیازی نیست که دولت به آنها پول بیشتری بدهد زیرا بهره وری نیروی کار افزایش یافته است. مردم می خواهند با همان میزان بهره وری به درآمد سال گذشته پرداخت کنند و قدرت خرید قبلی خود را به دست آورند.

وی وابستگی افزایش دستمزدها به افزایش بهره وری را منطقی ندانست و خاطرنشان کرد: معیار و معیاری برای سنجش کارایی وجود ندارد و موجب اعمال سلیقه، دستمزدهای نجومی و بی عدالتی می شود. بهره وری یک امتیاز اضافه است و به عنوان مثال اگر بتوانیم بهره وری بیشتری در صنعت خودرو ایجاد کنیم، آن صنعت به همان نسبت افزایش کارایی و کیفیت را خواهد داشت، اما محاسبه چنین پارامتر کیفیتی برای فرد منطقی نیست. اندازه گیری کارایی و بهره وری برای یک صنعت یا شرکتی که یک فعالیت اقتصادی انجام می دهد تعریف می شود. بنابراین نمی توان بر این اساس از شهروندان شکایت کرد. وقتی بهره وری در بخش نفت با افزایش نرخ ها، محصولات و فناوری های مرتبط با آن افزایش می یابد، آیا حقوق کارکنان اداری شرکت نفت باید افزایش یابد؟ در صورت افزایش دستمزد باید برای کارکنان تولید، معدن و پالایش در نظر گرفته شود. به طور کلی، این سوال نه قابل اندازه گیری است و نه منصفانه. مردم انتظار دارند دولت تورم ناشی از افزایش دستمزدها را با افزایش دستمزد جبران کند

دیدگاهتان را بنویسید